به بهانه حمله سایت نزدیک به پایداری به مجتبی توانگر

تا چه زمان حمله و شکاف درون‌جریانی را ادامه می‌دهید؟/ عقلانیت انقلابی را موضع وسط لحافی ننامید

کد خبر: 1213816

رادیکال‌ها نشان داده‌اند اهداف و امیال سیاسی‌شان را پشت معانی دینی و انقلابی پنهان می‌کنند و با اتهام‌زنی به این و آن به سمت هدف حرکت می‌کنند.

تا چه زمان حمله و شکاف درون‌جریانی را ادامه می‌دهید؟/ عقلانیت انقلابی را موضع وسط لحافی ننامید

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا یک سایت نزدیک به جبهه پایداری در مطلبی به تندی علیه مجتبی توانگر، نماینده مجلس، تاخته و مدعی شده است که او مقوله حجاب را دستاویزی برای کسب رأی در انتخابات‌های پیش رو قرار داده‌ است. توانگر چندروز پیش متعاقب اظهار نظر حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مبنی بر اینکه «مجلس جلوی طرح حجاب و عفاف را گرفته است»، در نامه‌ای خطاب به او نکاتی درباره نحوه عملکرد مجلس در قبال موضوع حجاب را مطرح کرد که موارد مطروحه در این نامه موجب واکنش سایت نزدیک به گروه سیاسی «پایداری» شد تا جایی که این سایت به جای نقد، کار را به ناسزاگویی کشاند و مواضع نماینده مردم تهران را «وسط لحافی» خواند؛ ادبیاتی که پایداری در دهه اخیر نسبت به طیف های مختلف اصول گرا به کار برده است. 

توانگر در نامه‌ خود مطرح کرده بود که مجلس شورای اسلامی به صورت صریح اعلام آمادگی کرده است که اگر چنانچه متولیان امر اعم از دولت، قوه قضائیه یا فراجا معتقدند در زمینه حجاب کمبود قانون وجود دارد، اعلام کنند تا مجلس قوانین مورد نیاز را در کوتاه ترین زمان ممکن تصویب کند و اشاره کرده که نهادهای متولی تأکید دارند که کمبود قانونی وجود ندارد، بلکه باید قوانین موجود به درستی اجرا شود.

توانگر در ادامه نامه خود به مرتضی آقاتهرانی هم انتقادهایی وارد کرده بود. آقا تهرانی که خود رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و البته رئیس شورای مرکزی «پایداری» است، به تازگی سخنی مشابه رئیس ستاد امر به معروف زده بود، مبنی بر اینکه رئیس مجلس در برابر طرح حجاب و عفاف مانع ایجاد می‌کند که این سخن از سوی او بسیار عجیب بود و بلافاصله از جانب قالیباف تکذیب شد. توانگر اما یک پرسش مهم مطرح کرده است؛ آنکه آقاتهرانی باید پاسخ دهد که در طول ۱۲سال نمایندگی‌اش که در هفت‌سالِ آن ریاست کمیسیون فرهنگی را برعهده داشته برای موضوع حجاب چه گام ویژه‌ای برداشته‌است؟ او چنین اظهارنظرهایی را سیاسی دانسته بود.

او در بخش دیگری از نامه‌اش به رئیس ستاد امر به معروف، به نوعی او‌ را امر به معروف کرده بود که باید خط‌ومشی مشخص‌شده از سوی رهبر انقلاب با به دقت اجرا و رعایت شود و بیان کرده بود که اظهارات نادرست و ضدامنیتی برخی درباره موضوع حجاب با مشی رهبر انقلاب همخوان نیست. این نماینده مجلس همچنین در نامه‌اش اشاره کرده است که اکثریت مردم ایران با هنجارشکنی و برهنگی مخالف‌اند و باید با کسانی که هنجارشکنی می‌کنند برخورد شود اما نباید بار دیگر به سمت تجربه‌هایی مانند گشت ارشاد رفت زیرا باعث بروز مسائل امنیتی و سیاسی می‌شود؛ بلکه باید با شیوه‌های مؤثر و کم‌هزینه با مسئله حجاب برخورد کرد.

مشخص نیست در کجای این نامه نکته‌ای غیرمنطقی یا غیرقانونی مطرح شده که این سایت را به چنین سطحی از خشم رسانده است که نامه اخیر را توهین به حجت‌الاسلام صدیقی قلمداد می‌کند که گویی در نگاه اداره‌کنندگان این سایت هر نقد و گفتاری اگر خلاف میل سیاسی‌شان باشد، توهین قلمداد می‌شود! این سایت اما در بخشی از مطلب خود به رئیس‌مجلس هم اتهام می‌زند و می‌نویسد که رویکرد قالیباف در قبال حجاب «منعفلانه» بوده است؛ در صورتی که پر واضح است از نگاه این سایت هر کسی اگر مانند خودشان در مسیر افراط قدم برندارد، منفعل است.

این در حالی است که مواضع رییس مجلس درباره حجاب کاملا روشن و شفاف است و ضمن تاکید به برخورد با هنجارشکنان بر برخورد ایجابی و سازنده تاکید دارد که اتفاقا مسئولیت آن با نهادهایی مثل کمیسیون فرهنگی است. 

این سایت اما در ادعایی عجیب می‌نویسد که توانگر از سخنان رهبر انقلاب «سوءاستفاده» کرده است؛ در صورتی که او کاملا به سخنان رهبری اشاره کرده بود؛ مبنی بر اینکه «ضعیف‌الحجاب‌ها» مخالف دین و انقلاب نیستند؛ سخنی اصولی و درست در جهت تحکیم وحدت ملی اما گویا آنها گرچه سعی می‌کند در ظاهر سخن ایشان را تأیید کند اما با استناد به فقط یک بخش از سخن رهبری مبنی بر اینکه مسئله حجاب محدودیت شرعی و قانونی است و کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است، این سایت می‌کوشد دو قطبی ایجاد کند که چنین برداشتی منصفانه و دقیق نیست. نگاه رهبر انقلاب به مقوله حجاب دقیق و جامع افراد و مانع اغیار است. ایشان از یک‌سو تبیین می‌کنند که نباید افرادی که حجاب کمی دارند را مخالف دین و انقلاب دانست و از سوی دیگر کشف حجاب را حرام سیاسی و شرعی می‌دانند و در ادامه می‌فرمایند که دشمن با نقشه و برنامه بر موضوع حجاب کار می‌کند. این سایت که توانگر را متهم به دوقطبی‌سازی می‌کند اما در واقع خود در مسیر دوقطبی‌سازی قدم برمی‌دارد؛ عادت همیشگی جریان پایداری که در موضوعات مختلف سعی در دوقطبی سازی درون جریان دارد و اکنون هم با چنین نوشته هایی تلاش می کند که ذیل یک دوقطبی جدید، بخشی از پایگاه اجتماعی اصول گرایان را به طیف مقابل خود در جریان بدبین کند.،موضوعی که در نگاه رهبر انقلاب نکوهیده است  زیرا ایشان همواره بر انسجام ملی تأکید داشته‌اند. گویا سران این جریان می‌خواهند در همان مسیر بهره‌جوییِ سیاسی از موضوع حجاب گام بردارند و در این مسیر به هرکسی که از آرامش اجتماعی در مسیر وحدت سخن بگوید حمله می‌کنند؛ چه یک نماینده مجلس باشد، چه رئیس مجلس.

نکته دیگر آن است که اتفاقا این جریان است که گویا اهدافی انتخاباتی را پیش گرفته است و از حالا به همه نیروهایی که در دایره گروه سیاسی خود نمی‌گنجد، حمله می‌کند.

و موضوع آخر آنکه این طیف همواره سعی می‌کنند، دین، نظام و انقلاب را مصادره به مطلوب کنند و هرچه در ذهن خود می‌گذرد را منتسب به آرمان‌های دینی، نظام و امام و رهبری کنند؛ در صورتی که در سال‌های اخیر بسیاری از دلسوزان واقعی انقلاب بارها هشدار داده‌اند که عملکرد چنین نیروهای رادیکالی ضربه‌زننده به انقلاب است. رادیکال‌ها تلاش می‌کنند با حمله به همه، فقط خود را دایره انقلاب اسلامی معرفی کنند؛ سیاستِ حذف نیروهای سیاسی تا با پیش‌گرفتن چنین حربه‌ای و در نداشتن هرگونه پایگاه اجتماعی، تنها نیروهای سیاسی باقی‌مانده در صحنه باشند. آنها نشان داده‌اند اهداف و امیال سیاسی‌شان را پشت معانی دینی و انقلابی پنهان می‌کنند و با اتهام‌زنی به این و آن به سمت هدف حرکت می کنند. بی‌تردید با چنین رویکردی باید هر سخن و تحلیلی از سوی آنها در موضوع حجاب یا هر امر دیگری را با نگاه تردید نگریست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها