مصاحبه جنجالی ضد آمریکایی ماکرون

کد خبر: 1214117

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با یک رسانه هشدار داد که اروپا باید به سمت استقلال راهبردی حرکت کند و به دنباله روی آمریکا تبدیل نشود.

مصاحبه جنجالی ضد آمریکایی ماکرون

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با یک رسانه هشدار داد که اروپا باید به سمت استقلال راهبردی حرکت کند و به دنباله روی آمریکا تبدیل نشود.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در بازگشت از سفر اخیر به چین، طی مصاحبه با سه خبرنگار حاضر در هواپیمای خود،  خواستار استقلال راهبردی اروپا از آمریکا شد.

وی در مصاحبه با «پالتیکو اروپا» که دفتر مرکزی آن در بروکسل بلژیک قرار دارد، اعلام کرد که اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به «دنباله روهای آمریکا» مقاومت کند.

به گفته ماکرون، اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد و از کشیده شدن به رویارویی چین و ایالات متحده بر سر تایوان اجتناب کند.

وی که با خبرنگار «پالتیکو اروپا» و دو خبرنگار فرانسوی حاضر در هواپیمای حامل رئیس‌جمهور این کشور حرف می‌زد، درباره تئوری خود در زمینه «استقلال راهبردی» اروپا و تلاش اروپا برای تبدیل شدن به «ابرقدرت سوم» سخن گفت.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «خطر بزرگی که اروپا مواجه است این است که وسط بحران‌هایی گیر بیافتد که بحران‌های ما نیست و این موضوع جلوی اروپا را برای ایجاد استقلال راهبردی خود می‌گیرد».

رئیس کاخ الیزه در اظهارات خود به ناکامی و ناتوانی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برای حل بحران جنگ اوکراین اذعان کرد.

امانوئل ماکرون تصریح کرد: «اروپایی‌ها نمی‌توانند بحران در اوکراین را حل کنند چطور ما می‌توانیم به طور معتبر در مورد تایوان بگوییم، "مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود"؟ اگر واقعا می‌خواهید تنش‌ها را زیاد کنید، راه انجامش همین است».

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین اعلام کرد که وابستگی اروپا به آمریکا برای تسلیحات و انرژی زیاد شده بود اما اکنون باید روی تقویت صنایع دفاعی اروپا تمرکز شود.

از نظر امانوئل ماکرون، اروپا همچنین باید وابستگی خود به «فراسرزمینی بودن دلار ایالات متحده» کاهش دهد.

وی افزود: «اگر تنش‌ها بین دو ابرقدرت (آمریکا و چین) داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال راهبردی خود را نخواهیم داشت و به بنده و نوکر تبدیل خواهیم شد».

هشدار ماکرون درباره وابستگی بیش از حد اروپا به آمریکا در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور فرانسه طی چند سال اخیر چند بار بر لزوم ایجاد ارتش مستقل اروپایی تاکید کرده و از «مرگ مغزی ناتو» سخن گفته بود؛ اظهاراتی که به مذاق آمریکا و برخی کشورهای عضو ناتو خوش نیامد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها