فوت ۹۱۷ نفر و ۱۹ هزار مجروح در تصادفات جاده‌ای ایام نوروز

کد خبر: 1214189

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده ۹۱۷ نفر در اثر تصادف فوت و ۱۹ هزار نفر نیز مجروح شدند که به نسبت سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش فوتی ثبت شده است.

فوت ۹۱۷ نفر و ۱۹ هزار مجروح در تصادفات جاده‌ای ایام نوروز

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده ۹۱۷ نفر در اثر تصادف فوت و ۱۹ هزار نفر نیز مجروح شدند که به نسبت سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش فوتی ثبت شده است.

عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در تشریح نشست امروز ( یک شنبه 20 فروردین ماه ) کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نشست امروز کمیسیون با حضور معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جمعیت هلال احمر، اورژانس، فراجا و سایر دستگاهها جهت ارائه گزارش عملکرد و ارزیابی سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس ادامه داد: طبق گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی در ایام نوروز 1402 شاهد تردد بین استانی بیش از 51 میلیون خودرو بودیم که نسبت به نوروز سال گذشته 2 درصد و نسبت به نوروز 1400 حدود 52 درصد رشد پیدا کرده است. بیشترین حجم تردد نیز در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، فارس، البرز، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا   در ادامه نشست ضمن اشاره به اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی قبل از شروع طرح ترافیکی نوروز سال 1402 گزارشی از نیروهای بکارگیری شده توسط سازمان های مجری طرح ارائه کرد. طبق این گزارش بیش از 87 هزار نفر و بیش از 26 هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین در این طرح به کارگیری شدند.

وی ادامه داد: عملکرد پلیس راهور در توقیف و برخورد با تخلفات در طرح نوروزی بدون دوربین نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد داشته که برای بیش از 6 هزار گواهینامه نمره منفی ثبت و برای یک و نیم میلیون راننده متخلف نیز پیامک ارسال شده است، همچنین بیش از 20 هزار خودرو متخلف نیز به پارکینگ اعزام شدند. از طرفی طبق گزارش‌های ارائه شده 917 نفر در اثر تصادف فوت و 19 هزار نفر نیز مجروح شدند که به نسبت سال گذشته حدود 20 درصد کاهش فوتی ثبت شده است، استان‌های فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان 48 درصد سهم جانباختگان تصادفات جاده ای را به خودشان اختصاص دادند.  

ایری عنوان کرد: همچنین مسئولان جمعیت هلال احمر نیز از اقدامات مجموعه خود در ایام نوروز گزارشی ارائه کردند که بر اساس آن در این ایام به 58 هزار نفر از آسیب دیدگان حوداث مختلف امدادرسانی صورت گرفته و بیش از 4 هزار ماموریت و خدمات امداد و نجات داشته اند که این ماموریت‌ها نسبت به سال گذشته حدود 24 درصد رشد داشته است. همچنین سازمان اورژانس کشور نیز گزارشی از اقدامات خود در این ایام ارائه کرد که بر اساس آن 30 هزار ماموریت داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.  طبق گزارش ها 11 درصد مرگ و میر ناشی از منوکسید کربن که در اثر اسکان در چادرها رخ می‌دهد، کاهش داشته و جالب آنکه در این ایام بیش از 170 پرواز برای انجام خدمات اورژانس به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار انجام شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: در ادامه سایر دستگاه‌ها نیز گزارش عملکرد خود را ارائه کردند و سپس نمایندگان نیز نظرات و پیشنهادات خودشان را در راستای کاهش تلفات جاده و رفع نقاط حادثه خیز کشور بیان کردند. در پایان جلسه نیز مقرر شد نشست‌های مشترکی میان دستگاه‌‌های خدمات رسان، پلیس راهور و نمایندگان مجلس برای تدوین احکام ضروری مورد نیاز در برنامه هفتم توسعه برگزار شود تا در نهایت شاهد کاهش تلفات جاده در سال‌های آینده باشیم. /خانه ملت

سایپا و ایرانخودرو رکوردار تصادفات جاده‌ای / تشکیل کمیته برای ارائه راهکار کاهش تلفات جاده‌ای در برنامه هفتم توسعه

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گزارشی از عوامل موثر در افزایش تلفات جاده‌ای تهیه و در صحن قرائت می‌شود، از تدوین احکامی برای رفع نقاط حادثه خیز و افزایش عرض جاده های کشور در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

محمدرضا رضائی کوچی نماینده جهرم و خفر و عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی پس از نشست کمیسیون متبوع خود با دستگاه‌ها خدمات رسان در ایام نوروز 1402 در جمع خبرنگاران گفت: امروز میزبان مسئولان دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان از جمله هلال احمر و پلیس راهور و سازمان راهداری و ... بودیم که در ایام نوروز برای برقراری سفرهای آرام مردم ارائه خدمت می‌کردند، بودیم تا ضمن تجلیل از زحمات شبانه روزی آنها، عملکرد دستگاه‌ها مذکور را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته شاهد فوت حدودا حداقل هزار نفر از هموطنانمان در ایام تعطیلات نوروزی بودیم عنوان کرد: چند سالی است که در مجلس و به ویژه در کمیسیون عمران در تلاش هستم تا آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را کاهش دهیم. در این خصوص عوامل متعددی نظیر کیفیت و ایمنی خودروها و جاده‌ها و خطاهای رانندگی اثر گذار هستند. لذا سعی می‌کنم وضعیت جاده های کشور را بهبود بخشیم و برای رفع نقاط حادثه خیز و افزایش عرض جاده های کشور در برنامه هفتم توسعه که در آستانه تدوین آن هستیم ، احکامی را داشته باشیم. در بودجه 1402 نیز به  این موضوع ورود کرده و تاکید کردیم و البته منابع خوبی هم پیش بینی شد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به وضعیت کیفیت خودروهای سواری تاکید کرد: بر اساس گزارش های ارائه شده سایپا و سپس ایرانخودرو بیشترین تصادفات جاده‌ای را داشته اند چرا که کیفیت این خودروها نامناسب است چرا که کیفیت و ایمنی خودروها باید به نحوی باشد تا در صورت بروز تخلف و انحراف خودروها از جاده‌ها، جان سرنشینان حفظ شود که اینگونه نیست.

 رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: بنابراین گزارشی تهیه می‌کنیم تا در آن هم از دستگاه‌های زحمت کش تجلیل و هم به ایرادات و نواقص موجود از جمله کیفیت خودروها، جاده‌ها و بی احتیاطی رانندگان که مهمترین عمال تصادفات بوده، پرداخته شود و امیدواریم در سالهای آینده شاهد کاهش تصادفات رانندگی و فوت ناشی از این امر باشیم. هر چند نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 20 درصدی فوتی ها بودیم اما این امار هم بالا بوده و حدود هزار نفر از هموطنانمان جانشان را از دست داده اند. از همه دستگاه‌ها متولی درخواست داریم تا برای کاهش این امارها تلاش کنند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: همچنین به مرکز پژوهش های مجلس نیز در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه ماموریت دادیم تا با کمک دستگاه‌هایی که در جریان سفرهای نوروزی و در طول ایام سال با تصادفات جاده‌ای درگیر هستند و در این حوزه مسئولیت دارند کمیته ای تشکیل داده و پیشنهادات و احکامی در برنامه هفتم توسعه داشته باشند تا برای سال‌های آینده دستگاه‌ها تکلیف خودشان را بدانند و تقسیم کاری صورت بگیرد و هر کجا که نیاز است به دستگاه‌ها اختیار دهیم تا عمل کنند. بی‌تردید در موضوع تصادفات جاده‌ای با خلاء های قانونی مواجه هستیم که امیدواریم در این کارگروه که با محوریت مرکز پژوهش های مجلس برگزار می‌شود، این موارد برطرف و شاهد کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای باشیم./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها