«فردا» گزارش می‌دهد:

رویاهای هریس رنگ می بازد/ کاهش محبوبیت معاون بایدن در نظرسنجی ها

کد خبر: 1215163

پیروزی بادآورده دموکرات‌ها در انتخابات سنا -علی رغم شکست آنها در انتخابات مجلس نمایندگان- همه معادلات و محاسبات مدنظر هریس را بر هم زد.

رویاهای هریس رنگ می بازد/ کاهش محبوبیت معاون بایدن در نظرسنجی ها

گروه سیاست سایت فردا: قبل از سال 2022 میلادی، کامالا هریس معاون بایدن امید زیادی برای تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور زن ایالات متحده آمریکا داشت! بر اساس نظرسنجی ها و پیش بینی های صورت گرفته تا قبل از آن انتخابات، دموکراتها درهر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا شکست سختی را در برابر جمهوریخواهان می پذیرفتند.در چنین شرایطی برخی سران حزب دموکرات خود را برای تغییراتی اساسی در دولت امریکا آماده می کردند.حتی برخی دموکراتها معتقد بودند بایدن پس از شکست در انتخابات میاندوره ای باید قدرت را رسما به کامالا هریس بسپارد و خود به دلیل کهولت سن از قدرت کناره گیری کند. برخی دیگر نیز معتقد بودند که بایدن می بایست تا سال 2024 در قدرت باقی مانده و در رقابتهای انتخابات آتی، به سود هریس از رقابتها کناره گیری کند.

اما پیروزی بادآورده دموکرات‌ها در انتخابات سنا (علی رغم شکست آنها در انتخابات مجلس نمایندگان) همه معادلات و محاسبات مدنظر هریس را بر هم زد. این پیروزی، متعاقب لجاجت برخی رای دهندگان مستقل و جمهوریخواه با نامزدهای مطلوب ترامپ رخ داد. آنها جهت تنبیه ترامپ و حزب جمهوریخواه، ناچار شدند در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، نیوهمپشایر و جورجیا آرای خود را به سود سناتورهای دموکرات به گردش در آورند.همین مسئله سبب شد تا دموکراتها پیروزی مهمی را در سنا به دست بیاورد و بایدن ، بار دیگر سودای حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در سر بپروراند. تا کنون، نشانه ای دال بر عقب نشینی بایدن ازحضور در رقابتهاب انتخابات آینده به چشم نمی خورد. همین مسئله بیش از پیش امیدهای هریس را از بین برده است. در چنین شرایطی هریس احتمالا در بهترین حالت و در صورت پیروزی مجدد بایدن ( اگر رخ دهد ) باید خود را مجددا در کسوت معاون رئیس جمهور آمریکا تصورکند که نقطه ایده آلی برای اومحسوب نمی شود.

نکته مهم تر، به نظرسنجی هایی مربوط می شود که نشان دهنده کاهش شدید محبوبیت هریس در بین رای دهندگان آمریکایی می باشد."تایمز"آخرین نظرسنجی‌های ملی را دنبال می‌کند تا به سنجش نحوه نگاه رای‌دهندگان به معاون رئیس‌جمهورآمریکا یعنی  کامالا هریس کمک کند. هریس که بومی کالیفرنیا است، اولین زن، سیاه‌پوست و آمریکایی جنوب آسیاست که به عنوان معاون رئیس جمهور راهی کاخ سفید شده است. تا 23 مارس، 41 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده نظر مساعدی در مورد هریس و 53 درصد نظر نامطلوب داشتند .به عبارت بهتر، هریس اصلا وضعیت خوبی در بین رای دهندگان آمریکایی ندارد. در این میان، رای دهندگان مستقل نیز معتقدند که عملکرد وی در کسوت معاون رئیس جمهور اساسا قابل دفاع نیست.

از زمان روی کار آمدن هریس،یکی از دشوارترین مسائل دولت به او محول شده است: جلوگیری از هجوم مهاجرانی که قصد عبور از مرزهای ایالات متحده را دارند. جمهوری خواهان به دنبال این بوده اند که هریس را بر سر ناتوانی در انجام این ماموریت رسما به چالش بکشند. پس از بر عهده گرفتن این نقش، میزان محبوبیت هریس شروع به کاهش کرد.در ژوئن سال 2021 ، نظرسنجی ها نشان داد که میزان نارضایتی از هریس بر میزان رضایت عمومی از وی پیشی گرفته است. این ترکیب تا کنون باقی مانده و اکنون هریس، تبدیل به یکی از ناتوان ترین معاونین رئیس جمهور تاریخ آمریکا شده است.

نظرسنجی‌هایقبلی نشان می‌دهد که چگونه مطلوبیت معاونان رئیس‌جمهور قبلی در چهار سال اول ریاست جمهوری آنها تغییر کرده است. مطلوبیت خالص هریس کمی کمتر از مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق در این مقطع در دوره تصدی خود است .او در مقایسه با جوبایدن ( معاون اوباما)، ال گور( معاون کلینتون) نیز از محبوبیت کمتری برخوردار است. شاید تنها سیاستمداری که در کسوت معاون رئیس جمهور از هریس نامحبوب تر بوده، دیک چنی می باشد که قطعا سبقت گرفتن از وی در نظرسنجی ها، افتخاری برای معاون رئیس جمهور کنونی دولت بایدن محسوب نمی شود!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها