هاشمی‌طبا: تیم اقتصادی دولت ضعیف است / دولت‌ها در سیاست داخلی انقلابی عمل نکرده‌اند

کد خبر: 1215270

معاون رئیس‌جمهور اسبق، گفت: علی رغم شعارهایی که دولت می‌دهد نمی‌تواند با تورم مبارزه کند، زیرا اقتصاد ما به یک جراحی بزرگ نیاز دارد.

هاشمی‌طبا: تیم اقتصادی دولت ضعیف است / دولت‌ها در سیاست داخلی انقلابی عمل نکرده‌اند

مصطفی هاشمی‌طبا معاون رئیس جمهور اسبق در گفتگو با مهر با اشاره به شعار سال اعلام شده توسط مقام معظم رهبری در خصوص کنترل تورم و رشد تولید، گفت: متأسفانه به نظر می‌رسد در مجموع عملکرد دولت‌های حاضر و گذشته، همخوانی بین سیاست‌های خارجی با سیاست‌های داخلی وجود ندارد. در سیاست خارجی انقلابی عمل می‌کنیم ولی در داخل سیاست وادادگی داریم.

وی افزود: از نمونه‌های وادادگی سیاست دولت‌ها در داخل کشور، اسرافی است که در منابع طبیعی و خدادادی کشور اعم از انرژی، آب و امکانات زیستی ما اتفاق می‌افتد و معمولاً در این موضوع دولت‌ها بی‌تفاوت بوده‌اند و متأسفانه در حال گسترده‌تر شدن این اسراف هستیم.

هاشمی‌طبا با اشاره به بیانات رهبری انقلاب در خصوص ضد تولید بودن روش‌های مورد استفاده در کشور، اظهار داشت: در موضوع تولید لازم است زیر بناهای آن را اصلاح کنیم. چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعت، زیربناهای تولیدمان به خطر افتاده است. در بخش صادرات و روابط صادراتی و نیز در بخش خدمات هم دارای مشکلات اساسی هستیم. به عنوان مثال در چند سال آینده تولید محصولات کشاورزی وابسته به چاه‌های عمیق‌مان از بین خواهد رفت که این یک نمونه از مشکلات زیر بنایی ایران در تولید است.

تیم اقتصادی دولت ضعیف است

وی تأکید کرد: نیروهای موجود در تیم اقتصادی دولت ضعیف هستند اما با فرض قوی بودن آنها هم، با مشکلاتی در بخش تولید مواجه هستیم که باید برطرف شود.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب، در خصوص موضوع تورم تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در سیاست‌های خارجی‌مان داریم باید مانند سیاست داخلی، انقلابی عمل کنیم زیرا سیاست‌های جاری کشور و استفاده از برخی فرمول‌های لیبرالیستی نمی‌تواند، در حل مشکلات تورمی کمک کند.

دولت‌ها در سیاست داخلی انقلابی عمل نکردند

وی ادامه داد: متأسفانه نه در دولت آقای روحانی و نه در این دولت سیاست‌های داخلی ما انقلابی نبوده است، چراکه اصل را بر مصرف هر چه بیشتر منابع کشور گذاشتند.

اقتصاد ما به یک جراحی بزرگ نیازمند است

این فعال سیاسی بیان کرد: نکاتی که به عنوان شعار سال توسط مقام معظم رهبری فرموده شد امر جدیدی برای دولت نیست. این دولت در برنامه‌های انتخاباتی خود به مهار تورم و رشد تولید اشاره داشته است و البته چند بار هم گفته است که در این کار موفق بوده است! در عین حال فکر می‌کنم علی‌رغم شعارهایی که دولت در مبارزه با تورم می‌دهد اما طبیعتاً نمی‌تواند با آن مبارزه کند، زیرا اقتصاد ما به یک جراحی بزرگ نیازمند است.

نوعی آنارشیسم اقتصادی و اجتماعی در کشور بوجود آمده است

هاشمی طبا ادامه داد: باید کاری کرد که در حکمرانی دولت در ابتدا سرمایه اجتماعی‌اش افزایش یابد، تا اگر دولت از مردم خواست مثلاً در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، حرفش خوانده شده و اجرا شود. اما اکنون نوعی آنارشیسم اقتصادی و اجتماعی در کشور بوجود آمده و هر کس کار خودش را می‌کند.

معاون رئیس جمهور اسبق تصریح کرد: حضور مردم در تظاهرات‌های ۲۲ بهمن یا ۱۳ آبان برای پشتیبانی و حفظ نظام است و ربطی به حمایت از دولت ندارد، لذا دولت نباید آن‌را سرمایه اجتماعی خود بداند.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها