وحیدی: وزارت کشور و احزاب، یک خانواده‌اند

کد خبر: 1215819

وزیر کشور بر فعالیت احزاب قوی و کارآمد تاکید کرد و گفت: انتخابات باید با مشارکت حداکثری و نقش‌آفرینی اثرگذار احزاب برگزار شود.

 وحیدی: وزارت کشور و احزاب، یک خانواده‌اند

وزیر کشور بر فعالیت احزاب قوی و کارآمد تاکید کرد و گفت: انتخابات باید با مشارکت حداکثری و نقش‌آفرینی اثرگذار احزاب برگزار شود.

احمد وحیدی وزیر کشور در جمع دبیران کل و نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی کشور اظهار داشت: از دیدگاه و نقطه‌نظرهای احزاب مختلف اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل در تصمیم‌ها برای پیشرفت و اعتلای ایران اسلامی استقبال می‌کنیم.

وی در این دیدار که با حضور دبیران کل احزابی از فراکسیون‌های اصلاح‌‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین در سطوح ملی و استانی حضور داشتند، این پرسش را مطرح کرد که چرا احزاب از پایه‌های قوی برخوردار نیستند؟

وزیر کشور با برشمردن چند دیدگاه مختلف در این خصوص اظهار کرد: آسیب‌شناسی برای برون‌رفت از شرایط کنونی حاکم بر احزاب و یافتن علت‌ها، بسیار حائز اهمیت است.

وحیدی با بیان اینکه وزارت کشور خواستار حضور احزاب قوی و کارآمد است که قدرت عمل خوبی داشته باشد، ادامه داد: وزارت کشور و احزاب، یک خانواده‌اند. زمانی که در حوزه سیاسی و اجتماعی موفق عمل خواهیم کرد که احزابی با کارایی قوی و با قدرت در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور نقش اثرگذاری داشته باشند.

وی تاکید کرد باید از گذر این آسیب‌شناسی‌ها به این هدف مطلوب برسیم که یک نظام حزبی موفق و کارآمد که بتواند همراه با نقش‌آفرینی تعهداتی را نیز بپذیرد، برای کشور ما چگونه است.

وزیر کشور با بیان اینکه با نظام حزبی منتقد و پاسخگو موافقیم که هم ایفای نقش کند و هم پاسخگوی تعهداتش باشد، خاطرنشان کرد گفت‌وگو و تبادل نظر می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را برطرف سازد.

تاکید بر گفت‌وگوی احزاب

وحیدی گفت‌وگوی اندک در میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی را یکی از عوامل فقدان احزاب کارآمد و قوی در جامعه دانست و اظهار کرد: افزایش این گفت‌وگوها لازم است و ما باید فضای گفت‌وگوهای انتقادی را فراهم سازیم.

وی یادآور شد: گفت‌وگو می‌تواند تفاهم ایجاد کند یا حداقل در روش‌ها و چارچوب‌ها به وحدت نظر دست یابیم. در این صورت بخش زیادی از سوء‌تفاهم‌ها هم برطرف خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر احزاب مختلف در موضوعات مهم و ملی اتفاق نظر دارند، گفت: در کشور ما هم این امکان وجود دارد تا در ارتباط با موضوعات مرتبط با منافع و مصالح ملی، موضع واحد و مشترکی اتخاذ کنیم.

وحیدی مخالفت همه احزاب از هر طیفی با رژیم صهیونیستی را یکی از اصول مشترک دانست و افزود: هیچ حزب و گروهی در جمهوری اسلامی ایران نیست که مشروعیت این رژیم جعلی را به رسمیت بشناسد.

مشی ستاد انتخابات کشور اجرای راهبردهای چهارگانه رهبر معظم انقلاب است

وی در ادامه سخنانش به مساله انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم اشاره کرد و گفت: انتخابات بسیار مهم است و لازم است تا همه در صحنه حضور داشته باشیم و با توجه به راهبرد چهارگانه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت انتخابات، اقدام کنیم.

وزیر کشور با رد برخی دیدگاه‌ها در ارتباط با سلامت انتخابات گذشته ادامه داد، بر اساس اطلاعات دقیق می‌گویم سلامت انتخابات برگزار شده در 44 سال گذشته، چه در دوره اصولگراها و چه اصلاح‌طلب‌ها مشکلی نداشته و اصل اساسی ما نیز این است که انتخابات پیش رو نیز با سلامت برگزار شود.

وحیدی تاکید کرد: انتخابات باید با مشارکت حداکثری و نقش آفرینی احزاب برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: احزاب مختلف گروه‌هایی برای گفت‌وگو درباره مسائل کشور تشکیل دهند و نتایج آن را برای وزارت کشور ارسال کنند تا در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در این جلسه اسدالله بادامچیان، عبدالحسین روح الامینی، حسین کنعانی‌مقدم، مجتبی اکبری از طیف اصولگرایان، سید احمد نقوی، علیرضا متانی، سهیل ملک‌آرایی، مهدی پورنامداری، جمشید ایرانی از طیف مستقلین و طاهره نقی‌ئی، احمد حکیمی‌پور، سهیلا مدارایی، حسین کاشفی، یدالله طاهرنژاد، مصطفی کواکبیان از طیف اصلاح‌طلبان بر اساس برنامه‌ریزی خانه احزاب، دیدگاه‌های خود را در ارتباط با موضوعات مختلف کشور بیان کردند.

ضرورت اقدام مشترک در گام دوم انقلاب در کنار مردم با یاری فعالان سیاسی و احزاب، ضرورت کمک دولت به احزاب برای استفاده از ظرفیت‌های آنها و ایفای نقش بهتر و بیشتر جهت وحدت‌آفرینی، ضرورت اهمیت به احزاب به عنوان نماد دموکراسی در کشور، عدم توجه برخی رسانه‌های رسمی به بیانیه‌های احزاب در ارتباط با مناسبت‌هایی مانند روز جهانی قدس و افزایش یارانه احزاب از سوی دولت بخشی از دیدگاه‌های دبیران کل و نمایندگان احزاب سیاسی بود.

ایفای نقش احزاب برای افزایش مشارکت در انتخابات، ضرورت توجه به تسریع در اقدام‌های قانون برای صدور مجوزهای احزاب و گروه‌های سیاسی از سوی دست‌اندرکاران، ضرورت تشنج‌زدایی در روابط خارجی به خصوص با همسایگان، فراهم کردن زمینه‌های اعتمادسازی بین مردم، لزوم افزایش دیدارها بین احزاب و مسئولان وزارت کشور و توجه به هزینه‌های اقتصادی آنان، ارتباط بین توسعه و ثبات و آرامش در جامعه، بیان مطالبات مردم توسط احزاب و ایجاد حس رضایت بیشتر از این طریق، شناسایی و برخورد با عوامل مسمومیت دانش‌آموزان، زمینه‌سازی برای حضور نسل جوان در امور کشور برای تضمین حرکت‌های بعدی در کشور از جمله موارد دیگری بود که پیش از سخنان وزیر کشور از سوی نمایندگان احزاب بیان شد.

عیب نبودن عضویت در احزاب برای افراد در جامعه وضرورت امتیاز دادن به آنان برای اشتغال، وجود دیدگاه‌های سیاسی مختلف در دولت و مجلس برای پیشبرد امور، مشارکت دادن احزاب در امور مختلف کشور، برنامه‌ریزی سریع‌تر برای قانونمند شدن اعتراض‌های مردمی، توجه بیشتر به اصول مختلف قانون اساسی در ارتباط با نقش مردم در امور کشور، نقش احزاب در انسجام ملی و آرامش و ثبات سیاسی ، لزوم پایبندی همه احزاب و گروه‌های سیاسی به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و اساسنامه‌های فعالیت خود، حضور و رقابت همه نحله‌های فکری در انتخابات برای افزایش مشارکت، ضرورت تشکیل احزاب سیاسی مختص بانوان و نقش آن در کاهش ناآرامی‌های اجتماعی و لزوم آسیب‌شناسی در ارتباط با کاهش مشارکت مردم در انتخابات مختلف در چهار دهه گذشته محورهای ارائه شده دیگر توسط نمایندگان و مسئولان احزاب در جلسه دیدار با وزیر کشور بود.

در این دیدار اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و علیرضا فخاری استاندار تهران حضور داشتند و زمزمه سرود جمهوری اسلامی ایران هنگام پخش از سوی شرکت‌کنندگان از جمله حاشیه‌های قابل توجه در جلسه بود.

جلسه به پیشنهاد منوچهر متکی رئیس خانه احزاب و محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد و ضیافت افطار وزیر کشور همراه با دبیران کل احزاب پایان‌بخش برنامه بود.

در حاشیه این نشست نیز پیش‌نویس سند تحول احزاب و گروه‌های سیاسی در اختیار نمایندگان آنها قرار  گرفت تا با محوریت خانه احزاب نسبت به بررسی و دریافت نظرات و پیشنهادها اقدام شود.

آخرین دیدار مسئولان، دبیران کل و نمایندگان احزاب با وزیر کشور در 9 بهمن ماه 1401 و در جریان نشست خانه احزاب برگزار شده بود. در حال حاضر 137 حزب و گروه سیاسی در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد 95 حزب به صورت ملی و 42 حزب نیز استانی هستند./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها