توضیحات شریعتی درباره افزایش غیرقانونی تعرفه گاز خانگی

کد خبر: 1215831

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه امروز صحن علنی مجلس نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری گاز خانگی در وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت و همان‌طور که در جلسه اشاره شد نیاز به اصلاح قانون وجود ندارد و تعرفه‌ها باید اصلاح شوند.

توضیحات شریعتی درباره افزایش غیرقانونی تعرفه گاز خانگی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه امروز صحن علنی مجلس نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری گاز خانگی در وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت و همان‌طور که در جلسه اشاره شد نیاز به اصلاح قانون وجود ندارد و تعرفه‌ها باید اصلاح شوند.

یکی از مهمترین دستور کارهای امروز (سه‌شنبه 29 فروردین ماه) صحن علنی مجلس به «بررسی افزایش غیرقانونی تعرفه گاز خانگی در زمستان سال گذشته» اختصاص داد که طبق گزارش کمیسیون انرژی اعلام شد؛ افزایش تعرفه گاز خانگی در بخش‌های مختلف یک تا 12 عادلانه نبوده و قانون در این زمینه رعایت  نشده است. در این زمینه نمایندگان دیدگاه‌های مختلف خود را مطرح کردند و جمعا معتقد بودند نباید این افزایش تعرفه‌ها خلاف قانون انجام می‌شد البته وزیر نفت که در صحن علنی حضور پیدا کرده بود نیز اعلام کرد؛ اگرچه برخی از مشکلات ناشی از نبود زیرساخت‌های لازم است اما ما به قانون عمل کردیم لذا باید برای اصلاح این موضوع قانون را تغییر داد اما رئیس مجلس، گفت: نیاز به تغییر قانون نیست و باید تعرفه‌ها اصلاح شوند و پیشنهاد داد؛ کمیسیون انرژی مجلس با حضور مسئولان وزارت نفت کمیته‌ای تشکیل داده و تعرفه‌ها اصلاح کنند.   

در این رابطه مالک شریعتی نیاسر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره جزئیات بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی، گفت: در جلسه امروز نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری گاز خانگی در وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفت و همان‌طور که در جلسه اشاره شد نیاز به اصلاح قانون وجود ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا تفاهم شد؛ اولا پله‌های مرتبط با تعرفه‌گذاری به پله‌های سابق بازگردد یعنی همان پله‌های 100 مترمکعبی باشد تا مردم بتوانند مقایسه کنند اکنون 75 مترمکعبی شده اما باید به عدد قبل بازگردد، دوم اینکه باید ساختارهای چند گانه لحاظ شود، درواقع به جای آنکه تمامی پله‌ها را مشابه هم تغییر دهیم در چند ساختار، شامل کم‌مصرف، پرمصرف و مصرف متوسط را در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: سوم اینکه افزایش پلکانی یعنی تغییر پله‌ها نسبت به هر پله قبلی باید به نحوی باشد که پرمصرف‌ها افزایش بیشتری داشته باشند، درواقع نباید در بخش متوسط افزایش ناگهانی داشته باشیم و چهارم اینکه باید الگو را به نحوی تنظیم که 75 درصد مشترکان در بخش کم‌مصرف قرار گیرند همان طور که در بخش برق نیز این اتفاق افتاده است اما وزارت نفت مجموع مشترکان کم‌مصرف گاز در کشور را 64 درصد در نظر گرفته است که این عدد باید به 75 درصد برگردد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته آخر اینکه زمان اجرا تعرفه گذاری جدید باید از همین فصل گرم آغاز کنند تا در زمستان مردم دچار شوک نشوند  و

ان شاءالله این موارد لحاظ خواهد شد و سال 1402 شاهد افزایش تعرفه‌های گاز بدون توجه به قانون نخواهیم بود./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها