گفت‌وگوی «فردا» با امیررضا واعظ آشتیانی

سهم‌خواهی‌ها جای شایسته‌سالاری را گرفته است

کد خبر: 1216806

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: من امیدوارم افراد جدید ضعیف‌تر از قبلی‌ها نباشند. تجربه نشان داده است بعضا افراد جدید نه‌تنها قوی‌تر از قبلی‌ها نیستند بلکه ضعیف‌تر هم هستند.

سهم‌خواهی‌ها جای شایسته‌سالاری را گرفته است

گروه سیاست سایت فردا: در روزهای اخیر شاهد تغییراتی در دولت سیزدهم بودیم، تغییراتی که بیشتر بر نیروهای اقتصادی صورت گرفت که نشان می‌دهد خود سید ابراهیم رئیسی هم بر این امر واقف است که تیم اقتصادی‌اش آن طور که انتظار می‌رفت عمل نکرده است.

امیرضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «تغییرات در دولت‌های دیگر هم انجام می‌شده است اما نقطه مثبت دولت آقای رئیسی این است که با نیروهایی که توان لازم را ندارند، تعارف ندارد و نشان داده است اگر وزیری نتواند خوب کار کند، تغییر می‌کند. اما یک پرسش مهم هم وجود دارد؛ اینکه چرا در ابتدای دولت ارزیابی دقیقی بر نیروهایی که بنا بود وزیر شوند، صورت نگرفت؟ چرا در همان روزهای نخست دولت، شجاعت، کارآمدی، ایده‌پردازی، تخصص و خلاقیت این افراد بررسی نشد؟ وزارت جای آزمون و خطا نیست و طبیعی است وقتی وزیری ضعیف باشد، زیرمجموعه‌هایش هم ضعیف می‌شوند».

او ادامه داد: «البته این را هم بگویم که بودند روسای جمهوری در گذشته که در عین حالی که وزیر ضعیف داشتند به غلط پای آن وزیر ضعیف ایستادند اما آقای رئیسی این طور نبوده است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «من امیدوارم افراد جدید ضعیف‌تر از قبلی‌ها نباشند. تجربه نشان داده است بعضا افراد جدید نه‌تنها قوی‌تر از قبلی‌ها نیستند بلکه ضعیف‌تر هم هستند. برای احیای یک وزارتخانه باید سراغ افاد باسابقه و کارآشنا رفت و در غیر این صورت شایسته‌سالاری زیر سوال می‌رود. ما نباید شایسته‌سالاری را ذبح کنیم زیرا چنین حالتی به ضرر کشور و ملت است».

او درباره تیم اقتصادی دولت اظهار کرد: «تیم اقتصادی دولت در همان شش ماه اول نشان داد دچار چالش‌هایی است و هماهنگی لازم را ندارد. من سوالی دارم؛ کسانی که در ابتدا می‌گویند ما شیفته خدمت هستیم، در صورت ناکارآمدی می‌گویند ما شیفته استعفا هستیم؟ آیا نمی‌دانند در صورتی که از عهده کار برنیایند باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند؟».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «من امیدوارم شرایط بهتر شود. به هر حال در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و چند حوزه دیگر مشکلات زیادی وجود داشت. واقعیت این است اگر بخواهیم سهمی از اقتصاد جهانی داشته باشیم باید تیم اقتصادی قوی‌ای در دولت حضور داشته باشند و باید مدیرانی شجاع، دلسوز و قانونمدار کار کنند. امروز می‌بینیم جبهه اصولگرایی هم چند طیف شده است و همین شکلگیری زاویه‌ها باعث می‌شود افراد متعهد و متخصص کنار گذاشته شوند و سهم‌خواهی‌ها جای شایسته‌سالاری را بگیرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها