محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در سفر نظارتی به تبریز:

تولید و کنترل تورم از اولویت‌های مهم حوزه اقتصاد است /تولید رانتی محکوم به شکست است / باید برای سرمایه‌گذاران، آرامش و امنیت برقرار کنیم + فیلم

کد خبر: 1217415

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز، پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه، برای بازدید از چند واحد تولیدی در آذربایجان شرقی وارد تبریز شد.

تولید و کنترل تورم از اولویت‌های مهم حوزه اقتصاد است /تولید رانتی محکوم به شکست است / باید برای سرمایه‌گذاران، آرامش و امنیت برقرار کنیم + فیلم

قالیباف قرار است که در این سفر یک روزه به آذربایجان شرقی راهی سه شهرستان شود.

وی ابتدا در شهرستان سراب از واحد تولیدی نساجی و اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت بازدید خواهد کرد.

قالیباف

قالیباف

 

قالیبافرئیس مجلس با حضور در شهرستان اهر نیز از کارخانه تولید قند و شکر این شهرستان بازدید می‌کند.

وی در پایان نیز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند که با حضور کارآفرینان کشوری و استانی در کلیبر برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت./ ایسنا

 آذربایجان شرقی می‌تواند یکی از امیدهای تحول در تولید و کنترل تورم باشد

 توفیق شد اولین سفر نظارت ستادی در سال جدید و در آستانهٔ تدوین برنامهٔ هفتم توسعه به استان آذربایجان شرقی انجام شود؛ این مهم در حالی است که در سال جدید بحث تولید و کنترل تورم از اولویت‌های مهم حوزه اقتصاد به شمار می‌رود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد استان آذربایجان شرقی در ابعاد مختلف حوزهٔ اقتصادی اعم از کشاورزی، دام‌پروری، صنعت، معادن، گردشگری و از همه مهم‌تر بهره‌مندی از نیروهای کارآفرین و باتجربه در عرصه تجارت و تولید، جزء استان‌های پیشران محسوب می‌شود.

 بررسی دقیق شرایط در این فرصت همراه با بازدید از کارخانجات استان و همچنین پروژه‌هایی که نقش کلیدی در حوزه صنعت و تأمین نیازمندی‌های مواد اولیه دارند، اما سال‌هاست که معطل‌مانده، می‌تواند در برنامهٔ هفتم توسعه تأثیر داشته باشد.

 قالیباف: تولید و کنترل تورم از اولویت‌های مهم حوزه اقتصاد است/ آذربایجان‌شرقی یکی از امیدهای تحول در حوزه اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به تبریز گفت: در سال جدید بحث تولید و کنترل تورم از اولویت های مهم حوزه اقتصاد بشمار می رود.

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف صبح امروز در بدو ورود به فرودگاه شهید مدنی تبریز و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: توفیق شد اولین سفر نظارت ستادی در سال جدید و در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه به استان آذربایجان شرقی انجام شود؛ این مهم در حالی است که در سال جدید بحث تولید و کنترل تورم از اولویت های مهم حوزه اقتصاد بشمار می رود.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد استان آذربایجان‌شرقی در ابعاد مختلف حوزه اقتصادی اعم از کشاورزی، دامپروری، صنعت، معادن، گردشگری و از همه مهم‌تر بهره‌مندی از نیروهای کارآفرین و با تجربه در عرصه تجارت و تولید، جزء استان های پیشران محسوب می‌شود.

قالیباف ادامه داد: بر این اساس بررسی دقیق شرایط در این فرصت همراه با بازدید از کارخانجات استان و همچنین پروژه هایی که نقش کلیدی در حوزه صنعت و تامین نیازمندی های مواد اولیه دارند اما سالهاست که معطل مانده، می تواند در برنامه هفتم توسعه تاثیر داشته باشد.

رئیس قوه مقننه کشورمان خاطرنشان کرد: بدون شک استان آذربایجان شرقی یکی از امیدهای تحول در حوزه اقتصادی است.

گزارش فارس حاکی است، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز پنجشنبه ( ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ) در جریان نظارت ستادی از استان آذربایجان شرقی دقایقی پیش وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شد و مورد استقبال رسمی عابدین خرم استاندار، سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، مجمع نمایندگان استان و سایر مسئولین دستگاه‌های اجرایی آذربایجان شرقی قرار گرفت.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن در جریان این نظارت ستادی دکتر قالیباف را همراهی می‌کنند.

نظارت ستادی از پروژه‌های عمرانی و صنعتی اعم از کارخانه تولید آلومینا، فرودگاه در حال احداث سراب و کارخانه نساجی سیمابافت، کارخانه قند و شکر اهر و شرکت در شورای اداری این شهرستان و همچنین حضور در همایش فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران شهرستان کلیبر از جمله برنامه های رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه به آذربایجان شرقی است.

بازدید قالیباف از پروژه احداث شهر فرودگاهی سراب

رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در شهرستان سراب، از پروژه احداث شهر فرودگاهی این منطقه بازدید کرد.

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت وارد استان آذربایجان شرقی شد، با حرکت به سمت شهرستان سراب، از پروژه احداث شهر فرودگاهی این منطقه بازدید کرد و از نزدیک در جریان عملکرد و فعالیت های انجام شده قرار گرفت.

در این بازدید، یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت احداث این شهر فرودگاهی، خواستار تسهیل در روند اجرای این پروژه شد.

احداث شهر فرودگاهی در مساحت ۴۰۰ هکتاری از اراضی ملی در نزدیکی روستای هولیق شهرستان سراب قرار دارد و اکنون در مرحله‌ مطالعاتی قرار دارد.

حضور رئیس مجلس در نساجی سیمابافت آذربایجان: تولید رانتی محکوم به شکست است

رییس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از مجموعه نساجی سیمابافت آذربایجان با اشاره به اینکه کارآفرینان پیشقراولان تولید ثروت در کشور هستند، گفت: تولید بدون رانت موفق خواهد بود وگرنه تولید رانتی محکوم به شکست است.

به گزارش خانه ملت، دکتر محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه) در ادامه نظارت ستادی از استان آذربایجان شرقی، از صنایع و پروژه‌های شهرستان سراب بازدید کرد.

دکتر قالیباف پس از بازدید از مجموعه نساجی سیمابافت در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه  در سال جاری رشد تولید به عنوان اولویت کارها قرار دارد، توجه به ثبات اقتصادی دارای اهمیت است؛ بنابراین باید در حوزه اقتصاد برای سرمایه‌گذاران، آرامش و امنیت برقرار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این راستا باید به تشخیص علمی اهمیت دهیم و از کارآفرینان امتحان پس داده بهره ببریم، اظهار کرد: این افراد پیشقراولان تولید ثروت در کشور بوده و می‌توانند سبب رشد تولید و ثبات اقتصادی در کشور شوند؛ ما نیز در مجلس شورای اسلامی و دولتمردان باید تلاش کنند به جای تصدی‌گری، تسهیل‌گری صورت گیرد؛ مجلس و دولت مصمم هستند نگاه مذکور را محقق کنند.

وی افزود: مجتمع نساجی سیمابافت طی سالیان گذشته دچار آتش‌سوزی شده و سالیان سال بلااستفاده رها شده بود اما طی دو سال گذشته با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تا مبلغ 50 میلیون یورو و تولید به صورت سه شیفت کاری، سبب رشد این مجموعه شده است؛ این همان رویکرد رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در حرم رضوی است که فرمودند اجازه دهید اقتصاد مردمی شود.

دکتر قالیباف با اشاره به اینکه با تصمیم‌گیری‌های درست، صحیح و پایدار، ثبات اقتصادی رقم می‌خورد، تصریح کرد: در این راستا کارآفرینان و مخصوصا گروه‌های زنجیره تولید و ایجاد ارزش می‌توانند نقش آفرینی کنند؛ به عبارتی مجموعه‌هایی که از تولید گوشت و فعالیت‌های کشاورزی تا تولید پارچه و لباس انجام می‌دهند، می‌توانند حداکثر ثروت و منفعت را با کمترین هزینه برای کشور فراهم کنند و این امر در اشتغالزایی و مهار نقدینگی اثرگذار است. باید یادآور شد تولید بدون رانت موفق خواهد بود وگرنه تولید رانتی محکوم به شکست است.

وی با یادآوری اینکه در 22 بهمن سال گذشته در جمع مردم آذربایجان شرقی بوده و در آستانه سال جدید نیز مجدداً به این استان سفر کرده‌ است، گفت: برخی افراد سوال کردند که چرا به سراسر استان سفر نمی‌کنید که به آقای استاندار پاسخ دادم شرق استان محروم‌تر است لذا به این مناطق سفر کردیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به بازدید از پروژه احداث فرودگاه سراب گفت: مجوزهای مربوط به این فرودگاه صادر شده و فعالیت‌های احداث آن با ردیف بودجه عملیاتی شده است؛ نباید فراموش کرد که پیشرفت این فرودگاه در گرو توجیه اقتصادی و بهره‌گیری از بخش خصوصی است.

دکتر قالیباف تصریح کرد: تاریخ این منطقه نشان می‌دهد انسان‌هایی با فرهنگ بالا و چهره‌های نام آور در عرصه‌های مختلف خصوصا ملی، علمی و فرهنگی حضور داشته‌اند بنابراین باید اذعان کرد آذربایجان شرقی یکی از پیشران‌های اقتصادی در کشور بوده و ظرفیت‌هایی مانند صنعت، صنایع دستی، کشاورزی و غیره، فرصت‌های بزرگی در این راستا محسوب می‌شوند، هر چند باید با جانمایی‌های درست و ارائه زیرساخت‌ها همانند آب، برق و گاز و انجام کارهای اصلی و ایجاد دسترسی‌های جاده‌ای و ریلی تلاش کنیم بخش خصوصی از این ظرفیت‌ها بهره‌وری ایجاد کند و ما نیز در مجلس و دولت برای تحقق این امر تلاش خواهیم کرد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن قوه مقننه و نماینده مردم سراب در جریان بازدید از کارخانه سیمابافت، دکتر قالیباف را همراهی کردند.

گفتنی است، در حاشیه بازدید از این کارخانه عده ای از معلمان خریدخدمات شهرستان سراب در گفت‌وگویی چهره به چهره مشکلاتشان را با رییس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند./

قالیباف: دولت و مجلس به مشاغل کوچک و مناطق کم برخوردار توجه ویژه دارند

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجموعه مجلس برای حوزه اشتغال در بودجه تصمیم گرفتند به شغل های خرد و تداوم دار همچنین به مناطق خارج از مرکز توجه ویژه شود.

محمد باقر قالیباف روز پنجشنبه در ادامه سفر خود به آذربایجان شرقی در بازدید از بزرگ ترین کارخانه در آستانه افتتاح تصفیه شکر و تولید قند شمال غرب کشور در اهر گفت: مشکل تامین مواد اولیه این کارخانه قند را پیگیری می کنیم تا به سرعت راه بیافتد .

وی با بیان اینکه امروز ایران قوی و تحول اقتصادی در گرو تداوم راه شهدا و امام و خدمت به مردم است ، گفت: باید با همان فرهنگ و روحیه دفاع مقدس وارد شویم و جز خدا به کسی تکیه نکنیم

قالیباف اظهار کرد: اگر در آن دوران موفق شدیم و دشمن تا دندان مسلح را شکست دادیم و پس از دو دهه قدرتمندترین دفاع موشکی را دست آوردیم، همگی با اتکا به خدا بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در هر عرصه ای که مردم در صحنه بودند موفق بودیم، گفت: امروز اقتصاد ما نیازمند مردمی سازی است و با تعارف نمی شود و باید هر کاری که انجام می دهیم مردم را دخیل کنیم.

بیشترین توجه استان در سال گذشته به مناطق کم برخوردار بود

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای همه مناطق مدل توسعه ای تعریف شده است و ظرفیت ها و مشکلات و فرصت ها مشخص است، گفت: بالاترین و بیشترین هزینه استان در ۱۴۰۱ در مناطق کم برخوردار و البته اهر و کلیبر بود .

عابدین خرم با اشاره به اینکه در جهاد آبرسانی نیز این منطقه مورد توجه بود، اظهار کرد: منطقه ارسباران در بخش صنعت عقب افتادگی دارد و توسعه صنایع تبدیلی فرصتی برای رونق اقتصادی منطقه است.

وی راه اندازی کارخانه قند با اشتغال زایی ۳۹۰ نفر را نمونه ای از توجه به ظرفیت ها دانست و گفت: چنانچه بخش خصوصی کمر همت و شهرک صنعتی اهر را فعال کند، آینده روشنی در انتظار مردم ارسباران است.

استاندار آذربایجان شرقی به ظرفیت های معدنی اهر اشاره کرد و گفت: با افزایش بهره برداری از معادن شهرستان بخشی از مشکل بیکاری منطقه رفع می شود.

حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه اهر هم با اشاره به اینکه ارسباران ۶ شهرستان را شامل می شود، گفت: این منطقه قطب کشاورزی دامداری صنایع و معادن و سرشار از منابع و نیروی انسانی است .

وی بر تامین برق واحدهای صنعتی، حل مشکلات محور اهر - هریس و ساماندهی مصلای اهر تاکید و اظهار امیدواری کرد به همت سه قوا مشکلات منطقه برطرف شود .

ایجاد فرمانداری ویژه تقاضای نماینده اهر از قالیباف

احمد محرم زاده نماینده اهر و هریس در این مراسم ایجاد فرمانداری ویژه در شهرستان اهر را از رئیس مجلس خواستار شد.

وی با بیان اینکه اهر قلب تپنده آذربایجان است و مردان بزرگی از جمله شهاب الدین اهری، صدرالدین اردبیلی، ستارخان و بسیاری دیگر از این خطه بپا خاسته اند، خاطرنشان کرد: این شهرستان ‌زمانی مرکز فرماندهی جنگ با تزار بود و در انقلاب و پس از آن مردم شهرستان ۹۹۶ جانباز ۴۵۰ شهید ۵۷ آزاده تقدیم کردند .

وی با بیان اینکه قانون رتبه بندی فرهنگیان خوب تصویب شد اما خوب اجرا نشد، بیکاری را از مشکلات شهرستان دانست و از مسوولان وزارت صمت خواست زمینه ایجاد صنایع وابسته به خودروسازی را در این شهرستان برای ایجاد شغل و رفع مشکل بیکاری فراهم کنند.

محرم زاده با بیان اینکه سرمای بهاره به ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خسارت زد و حاشیه نشینی را از دیگر مشکلات شهر اهر عنوان کرد و خواست در بازآفرینی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی وضعیت منابع آبی شهرستان را نگران کننده دانست و گفت: سد ستارخان ۱۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد اما ۳۰ میلیون متر مکعب آب دارد.

نماینده اهر همچنین بر ضرورت ساماندهی معادن شهرستان تاکید کرد و گفت: اگر معادن راکد فعال شوند بیشتر مشکلات شهرستان از جمله بیکاری رفع می شود.

فرماندار شهرستان اهر هم در گفت و گوی اختصاصی به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه قند اهر در پنج هکتار عرصه زمین و ۲۸هزار مترمربع با ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخته شده است.

ابوالفضل غنی زاده ادامه داد: ۱۰درصد از هزینه تسهیلات بانکی بوده بقیه اعتبار مربوط به بخش خصوصی بوده و توسط این بخش تامین شده است.

وی افزود: ظرفیت استحصال سالانه کارخانه قند اهر ۱۵۰هزار تن تصفیه شکر و تولید ۶۰ هزار تن نیز قند شکسته بوده که نقش بسزایی در اشتغال جوانان شهرستان ایفا خواهد کرد.

قالیباف امروز از واحد سیما بافت و پروژه فرودگاهی سراب دیدن کرد و عصر امروز برای شرکت در همایش سرمایه گذاری و توسعه شهرستان های کلیبر، هوراند و خداآفرین به کلیبر سفر می کند.

 قالیباف خواستار بررسی موانع عدم بهره‌برداری آلومینا سراب پس از 21 سال شد/ کمیسیون صنایع مجلس مامور رفع مشکلات پروژه شد

رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در کارخانه آلومینا شهرستان سراب حضور یافت و از نزدیک موانع بر سر راه عملیاتی شدن این پروژه پس از سال های طولانی را بررسی و برای رفع مشکلات دستوراتی را صادر کرد.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز  در جریان سفر نظارت ستادی از استان آذربایجان شرقی از کارخانه  آلومینا نفلین سینیت( معروف به نفت آذربایجان) شهرستان سراب بازدید کرد.

قالیباف در جریان این بازدید ضمن بررسی مشکلات بر سر راه احداث و بهره برداری از کارخانه آلومینا، گفت: مسئولان اجرایی این پروژه باید پاسخ دهند برنامه مشخص‌شان در این عرصه چیست؛ آیا مشکل مدیریتی بوده یا مالی است؟.

وی خواستار تسریع در عملیاتی شدن فاز نخست این کارخانه در بازه زمانی مشخص شد و اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید در جلسه ای مشترک با حضور دستگاه ها و مسئولان مربوطه، موانع را بررسی و برطرف کنند.

وی تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاران این حوزه بتوانند پای کار بایستند. به عنوان مثال مجموعه غدیر که اکنون خودش سرمایه گذار و تولیدکننده است بتواند راه را ادامه دهد.

طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب از جمله طرح های راهبردی معطل مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی طی سالیان گذشته است.

ظرفیت فاز اول این واحد ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت است که قابلیت ارتقاء تا ۲۰۰ هزار تن در سال را نیز دارا است؛ همچنین با بهره‌‌برداری از فاز نخست این مجموعه، برای ۸۰۰ نفر به‌ طور مستقیم و ۳۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

گزارش فارس حاکی است، گزارش فارس حاکی است، نفلین ‌سینیت به علت ارزش فوق‌العاده‌اى که در صنعت دارد، (صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنى، کود شیمیایى و …) در اکثر کشورهاى دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

سنگ مزبور از یک طرف در کشورهایى که فاقد ذخایر غنى از بوکسیت هستند، (روسیه، کره شمالى و …) به عنوان منبعى مهم برای تولید آلومینا بوده و از طرف دیگر در کشورهایى که از لحاظ منابع بوکسیت غنى بوده و یا بوکسیت ارزان در دسترس دارند، (کشورهاى غربى، آمریکا، کانادا) به دلیل فراوانى مقدار آلکالى در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به‌زودی در کشور محقق شده و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

استخراج آلومینیوم از میلیاردها تن ذخیره آلومینیوم نفلین سینیت سراب معروف به نفت آذربایجان بیش از ۲۱ سال قبل توسط جهانگیری وزیر وقت صنعت دولت اصلاحات کلید خورد  و تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد

رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز وارد استان آذربایجان شرقی شده بود، پس از پایان سفر یک‌روزه خود به تهران بازگشت و دقایقی قبل وارد فرودگاه مهرآباد شد.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه) وارد استان آذربایجان شرقی شده بود، پس از پایان سفر یک‌روزه خود به تهران بازگشت و دقایقی قبل وارد فرودگاه مهرآباد شد.

رئیس قوه مقننه در این سفر ضمن نظارت ستادی از پروژه‌های عمرانی و صنعتی حوزه های انتخابیه آذربایجان شرقی اعم از کارخانه تولید آلومینا، فرودگاه در حال احداث سراب و کارخانه نساجی سیمابافت، کارخانه قند و شکر اهر و شرکت در شورای اداری این شهرستان، در همایش توسعه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند حضور یافت./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها