فردا گزارش می‌دهد؛

واکاوی زوایای یک توافق

کد خبر: 1217529

اخبار حکایت از آن می‌کند که بالاخره راهکاری برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی پیدا شد که مورد قبول هم تهران و هم آمریکا است.

واکاوی زوایای یک توافق

گروه سیاسی فردا: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم آزادسازی منابع ارزی ایران از موضوعاتی بود که همواره در حوزه سیاست خارجی درباره آن چانه زنی می شد و تا به امروز با نتیجه روشنی همراه نبود اما سرانجام گویا رایزنی ها جواب داد و تهران و واشنگتن درباره نحوه آزادسازی این منابع با هم به توافق دست یافتند.

صدای آمریکا به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نوشت «ایران می‌تواند از ۷ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده‌اش در کرۀ‌جنوبی برای خرید اقلام بشر دوستانه استفاده کند». همچنین نورنیوز نوشت «تهران و واشنگتن درباره شیوۀ آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران به توافق رسیدند و مذاکرات فنی بین کارشناسان بانکی دوطرف درباره شیوۀ انتقال پول به بانک‌هایی در کشورهای منطقه درحال پیگیری است».

تردید درباره نیت آمریکا

این توافق در مقطع فعلی از جهات مختلف حائز اهمیت بود، چراکه تا 2 ماه پیش آمریکا زیاد برای تعیین تکلیف این موضوع انگیزه نداشت اما رایزنی ها در سکوت ادامه یافت تا به نقطه روشنی رسید. هرچند این توافق در نهایت حاصل شد اما با برخی ملاحظات همراه بود. 

نخستین ملاحظه آن است که اگر بدهی هایمان را از کره جنوبی بگیریم  در مقابل چه امتیازی می‌دهیم. ملاحظه دیگر نیز مربوط به این می شود که طبق اخبار، آزادسازی پول های ایران محدود به  موارد بشردوستانه شده است، حسن بهشتی پور این محدودیت را مشکوک خواند و گفت «طلبی که ما از کره داشته ایم باید به طور کامل در اختیار ایران قرار بگیرد، اما بشردوستانه یعنی مواد غذایی و دارو و... من تا آنجایی‌که می‌دانم چنین توافقی حاصل نشده است. اگر بحث تبادل زندانیان باشد باز این مورد هم از قبل مطرح بود؛ آمریکا درخواست کرده بود ایران توافقی موقت انجام دهد و غنی سازی ۶۰ درصد را متوقف کند و آن‌ها نیز بخشی از دارایی‌ها را آزاد کنند، اما ایران نپذیرفت. وقتی در تحریم‌ها کاری موقت انجام شود طرف مقابل در بلندمدت همکاری نمی‌کنند، چون هیچ امیدی به آینده نیست و مشخص نیست چه رفتاری خواهند کرد. باید بیشتر بر روی این موضوع توجه کرد که کره چگونه می‌خواهد این پول را آزاد کند. می‌توان گمانه‌هایی زد، اما بنظر من باید اخبار بیشتری منتشر شود. میزان کیفیت این توافق نیز بستگی دارد چگونه بخواهید ضعف و قوت را تعریف کنید.».

اهمیت توافق با تهران برای بایدن 

در مقابل این نگاه تردیدآمیز، جاوید قربان اوغلی، دیپلمات سابق و کارشناس روابط بین الملل به نیمه پر لیوان می نگرد و معتقد است « بحث آزادسازی زندانی‌ها و به طور کلی مسائل این چنینی هم برای بایدن مهم است، چون در سیاست خارجی ناکامی‌های زیادی را در مسئله برجام و اوکراین و افغانستان داشته است و باعث شده به دنبال یک دستاورد جدی قبل از انتخابات باشد. یکی از مسائلی که برای افکار عمومی آمریکا مهم است آزادسازی زندانی هایشان در سراسر جهان است. این مسئله می‌تواند برای بایدن در آمریکا به عنوان یک دستاورد بزرگ باشد. فرانسوی‌ها و اتریشی‌ها و دیگر کشور‌ها زندانی آزاد کردند، اما آمریکا نتوانسته است».

حال باید منتظر اخبار تکمیلی ماند تا مشخص شود آزادسازی پول‌های ایران با چه مکانیزمی انجام می شود. هرچند باید از این توافق دولت استقبال کرد اما این سوال از جانب کارشناسان مطرح است که چرا روند حصول توافق به طول انجامید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها