ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره گشایی در لبنان

کد خبر: 1217719

حضور در مرز فلسطین اشغالی امیرعبداللهیان در جریان سفر به لبنان، ظهر جمعه به جنوب و مرز این کشور با فلسطین اشغالی رفت و با غرس درخت زیتون در محل یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این مکان، به شهدای مقاومت ادای احترام کرد

ابتکار عمل ایران از صلح در یمن تا گره گشایی در لبنان

سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به عمان و لبنان دور تازه‌ای از تحرکات دیپلماتیک برای حل و فصل بحران‌های منطقه را به جریان انداخته است.

در شرایطی که بسیاری نزدیکی دوباره ایران و عربستان را رویداد قابل اعتنایی برای کمک به حل این موضوعات می‌دانند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا فضای منطقه و اراده طرف‌ها در شرایطی قرار دارد که دیپلمات‌ها شانس خود را در میدان سیاست برای کمک به ایجاد صلح بیازمایند؟ به نظر می‌آید پاسخ مثبت است. یکی از اعضای هیأت دیپلماتیک حاضر در سفر اخیر در پاسخ به این پرسش خبرنگار اعزامی «ایران» می‌گوید: «ریاض واقعاً در رویکرد منطقه‌ای خود تجدیدنظر کرده است. علاوه بر بروز نشانه‌های عملی سازنده از سوی مقام‌های سعودی برای بازگشایی هرچه سریع‌تر رابطه با تهران و تلاش پرشتاب برای آغاز به کار نمایندگی در ایران، جنگ یمن بعد از 8 سال برای نخستین بار به طور واقعی به پایان خود نزدیک شده و صلح از هر وقت دیگری در دسترس‌تر است».

صلح در یمن؛ نزدیک‌تر از همیشه

«صلح در یمن نزدیک است»؛ این را دیپلمات دیگری از هیأت ایرانی کمی پس از دیدار «محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله یمن و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی این کشور با امیرعبداللهیان در «مسقط» عنوان می‌کند. هرچند روند پایان دادن به جنگ فرسایشی یمن از ماه‌ها پیش آغاز شده بود  اما  ایران از مدت‌ها پیش طرحی جامع و 4 ماده‌ای را روی میز گذاشته بود که در آن برای چگونگی پایان دادن به آتش بس، در اولویت قرار دادن مسائل انسانی و آغاز گفت‌و‌گوهای یمنی – یمنی ابتکار عمل به خرج داده بود. به نظر می‌رسد با قرار گرفتن رابطه ایران و عربستان در روند دوستی و همکاری، حل دیپلماتیک بحران یمن نیز شتاب گرفته  است.

دیدار های دیپلماتیک در لبنان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که روز چهارشنبه گذشته بعد از سفر به مسقط و در مقصد دوم بنا به دعوت «عبدالله بوحبیب»، همتای لبنانی خود در رأس هیأتی به بیروت سفر کرد، در بدو ورود راهی روضة الشهیدین بیروت شد. وزیر امور خارجه همچنین در جریان سفر خود به لبنان با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله دیدار و درباره مهم‌ترین موضوعات محور مقاومت، چالش‌های سیاسی لبنان و منطقه گفت‌وگو کرد. در این دیدار امیرعبداللهیان و نصرالله درباره تحولات داخلی لبنان و منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وی پنجشنبه گذشته پس از دیدار با وزیر خارجه لبنان نیز در یک نشست خبری ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط دوجانبه با لبنان در تمامی زمینه‌ها و تأکید بر هر نوع همکاری در زمینه‌های مورد درخواست دولت لبنان، گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران انرژی و برق در لبنان، آماده انتقال تجربیات خود در زمینه احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق و نیز تعمیر و نگهداری در این حوزه است». «عبدالله بوحبیب» نیز در این دیدار با تشریح شرایط جاری در صحنه داخلی لبنان خصوصاً مشکلات ناشی از عدم انتخاب رئیس جمهور در این کشور، از توافق ایران و عربستان و از سرگیری روابط فی‌مابین استقبال و نسبت به تأثیرات مثبت این توافق در کل منطقه از جمله لبنان ابراز امیدواری کرد و گفت که چنین توافقی به نفع لبنان است. امیرعبداللهیان همچنین با «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد و در گفت‌و‌گو با او بر توافق بین جریان‌های سیاسی لبنانی تأکید و تصریح کرد: کمک‌ها و ابتکارهای خارجی در صورتی که با حسن‌نیت همراه بوده و مورد تأیید دولت و مردم لبنان باشند، می‌تواند در راستای حمایت از انتخاب لبنانی‌ها و نه دخالت در امور لبنان صورت گیرد. دیدار با «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان و «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت‌و‌گوی تلفنی با «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین دیدار با برخی از نمایندگان پارلمان لبنان از فراکسیون‌های مختلف بخش دیگری از برنامه سفر وزیر امور خارجه به بیروت بود. امیرعبداللهیان همچنین در جریان سفر به لبنان، ظهر جمعه به جنوب و مرز این کشور با فلسطین اشغالی رفت و با غرس درخت زیتون در محل یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این مکان، به شهدای مقاومت ادای احترام کرد.

نشست خبری وزیر امور خارجه کشورمان در مارون‌الرأس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در نشست خبری خود در نقطه صفر مرز مارون الرأس  به تشریح مواضع ایران درباره مسائل منطقه و جبهه مقاومت پرداخت. وی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مقاومت گفت: در این منطقه مارون‌الرأس یکبار دیگر حمایت خود را از مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی با صدای بلند اعلام می‌کنیم. امیرعبداللهیان ادامه داد: در دیدار با سید حسن نصرالله، تحلیل‌ها و ارزیابی‌های دقیقی از ایشان دریافت کردم که مؤید این موضوع بود که امروز مقاومت فلسطین و لبنان در قوی‌ترین و بهترین وضعیت خود و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود قرار دارد و با بحران‌های چندلایه درونی سیاسی، اجتماعی و امنیتی مواجه است.

صهیونیست‌ها فقط زبان قدرت را می‌فهمند

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران همواره دوست روزهای سخت لبنان بوده است، گفت: با قوت، دوست روزهای آسایش لبنان خواهیم ماند. وی افزود: مقاومت لبنان اثبات کرد که صهیونیست‌ها فقط زبان قدرت را می‌فهمند و مقاومت مهمترین گزینه‌ای است که امنیت، آسایش و حفظ تمامیت ارضی را برای لبنان به ارمغان آورده است.

جمهوری اسلامی ایران چیزی جز امنیت برای منطقه نمی‌خواهد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه اقدامات تل‌آویو منجر به انزوای رژیم صهیونیستی خواهد شد، تصریح کرد: راه‌حل سیاسی ایران برگزاری رفراندومی دموکراتیک میان همه فلسطینیان است؛ رفراندومی بین ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسیحی، یهودی و مسلمان. وزیر امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران جز رفاه، خیر و امنیت برای منطقه نمی‌خواهد.

بدانید تحریم شکست خورده است

وزیر امور خارجه همچنین در پایان سفر خود به لبنان، عصر دیروز در نشست خبری با بیش از ۲۰۰ خبرنگار و رسانه عربی و ایرانی، مهم‌ترین محورها و اهداف سفر منطقه‌ای خود را تشریح کرد. امیر‌عبداللهیان دراین‌ باره گفت: در گفت‌وگوها با مقامات لبنان و نخست‌وزیر درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها در زمینه تجاری، انرژی و به‌ویژه برق رایزنی کردیم و تأکید کردم با یک توافق می‌توانیم مشکل برق در لبنان را حل کنیم که نیازمند توافق، قرارداد و همکاری مشترک است.

وی افزود: البته مشکل اساسی در این زمینه فشار طرف امریکایی و ایجاد ترس درباره تحریم‌هاست؛ اما بدانید که تحریم‌های امریکا شکست خورده است و در همین شرایط ایران به برخی از کشورها از جمله عراق، نفت و برق صادر می‌کند و عراقی‌ها برای حل مشکلات حوزه گاز و برق در گفت‌وگو با امریکا، کشور خود را از تحریم‌ها در این زمینه مستثنی کردند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همکاری در حوزه برق و گاز با توجه به ظرفیت‌های دو طرف، تجارتی سودمند برای هردو کشور است که به رفاه مردم لبنان هم کمک می‌کند. گفت‌وگوهای ما در این زمینه با مقامات لبنانی رو به جلوست که امیدوارم با انتخاب رئیس‌جمهور گام‌های محکم‌تری برداریم.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها