در گفتگو با فردا مطرح شد؛

نمی‌توان نتیجه استیضاح وزیر صمت را پیش‌بینی کرد

کد خبر: 1217726

یک نماینده مجلس گفت: قطعا نا به سامانی ها امروز مردم را به زحمت انداخته و آرامش را از بازار خودرو گرفته اند اما با این وجود نخست باید دید که چه کسی مقصر این وضعیت است.

نمی‌توان نتیجه استیضاح وزیر صمت را پیش‌بینی کرد

گروه سیاسی فردا: استیضاح فاطمی امین وزیر صمت روز یکشنبه 10 اردیبهشت در دستورکار مجلس قرار دارد و مواضع موافقان و مخالفان پیش بینی درباره نتیجه استیضاح را سخت می کند.

علیرضا نظری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نتیجه احتمالی استیضاح وزیر صمت گفت: قضاوت مشکل است که از الان پیش بینی کنیم، تصمیم نهایی مجلس درباره این چه خواهد بود چون بستگی به مولفه های مختلفی دارد. نحوه طرح استیضاح در مجلس، صحبت‌های موافقان و مخالفان استیضاح و در نهایت دفاع وزیر می تواند به شدت در نتیجه نهایی تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به محورهای استیضاح وزیر صمت افزود: موضوع اصلی نابه سامانی ها در صنعت خودرو اعم از قیمت گذاری و نحوه فروش است. قطعا این نا به سامانی ها امروز مردم را به زحمت انداخته و آرامش را از بازار خودرو گرفته اند اما با این وجود نخست باید دید که چه کسی مقصر این وضعیت است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هم اکنون یک ناترازی بین میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو داریم. خودروسازان کشور مجموعا یک میلیون و 300 هزار خودرو سالانه تولید می کنند اما نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون و 700 هزار خودرو است یعنی با خلا 400 هزار خودرو مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه آقای فاطمی امین توانست با رفع موانع یک رکوردی را در حوزه تولید خودرو به ثبت برساند، افزود: آقای فاطمی امین با مدیریت خود توانست ظرفیت تولید سالانه خودرو را قریب به 30 درصد افزایش دهد و این به عنوان یک عملکرد درخشان در کارنامه وزارت او به حساب می آید چون در گذشته شاهد بودیم که خط تولید ناقص بود و قابلیت استمرار تولید بالا را نداشت بنابراین خودروهای ناقص به پارکینگ ارجاع می شدند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موضوع قیمت گذاری خودرو بیان کرد: قیمت گذاری خودرو معلول عوامل متعددی شامل قیمت فولاد، قیمت قطعات پلیمری، عوارض گمرکی و قیمت ارز است که هیچ کدام از این عوامل در دست وزیر صمت قرار ندارد که بخواهیم از او پاسخ بخواهیم.

وی افزود: با کاهش ارزش پول ملی، افراد می کوشند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند بنابراین رو به خرید اقلام مختلف همچون خودرو، مسکن، طلا و ارز می آورند که تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای یادشده بر اثر این تقاضای کاذب به هم می خورد. امروز تقریبا یک پنجم خودروهای خریداری شده هنوز گارانتی شان فعال نشده است، یعنی این خودروها توسط خریداران با اهداف دلالی دپو می شوند.

نظری با بیان اینکه هر موضوع را باید در جای خودش مورد بررسی قرار داد، گفت: وزیری که ضمن پاکدستی و سلامت برای بهبود وضعیت بازار خودرو تلاش کرد، نباید پاسخگوی عواملی باشد که در اختیار او قرار ندارند. تولید خودرو در اختیار وزیر صمت است که به رغم محدودیت های تحریمی، او توانست با رفع نواقص، خط تولید را فعال کند که از شاهکارهای مدیریتی محسوب می شود و جای تقدیر دارد. در مجموع با وجود برخی اشکالات جزیی در حوزه وزارت صمت، نظرم درباره استیضاح وزیر صمت منفی است و نمره قبولی به عملکرد آقای فاطمی امین می دهم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها