ضرب‌الاجل مقاومت برای تبادل اسرای فلسطینی

کد خبر: 1217937

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یکی از تازه‌ترین اقداماتش که می‌تواند به بحران جدیدی برای این رژیم منجر شود، به اسارت چهار نفر از نظامیان این رژیم در غزه اشاره کرد و گفت که آن‌ها را باز خواهد گرداند.

ضرب‌الاجل مقاومت برای تبادل اسرای فلسطینی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یکی از تازه‌ترین اقداماتش که می‌تواند به بحران جدیدی برای این رژیم منجر شود، به اسارت چهار نفر از نظامیان این رژیم در غزه اشاره کرد و گفت که آن‌ها را باز خواهد گرداند. در شرایطی که بنیامین نتانیاهو همچنان در حل تنش‌های داخلی رژیم صهیونیستی درمانده است، پافشاری وی برای آزادی اسرا آن‌هم به‌رغم عدم همکاری تل‌آویو، نوعی فرافکنی برای دور شدن از تنش‌های داخلی ارزیابی شده که ضرب‌الاجل قاطع مقاومت را به دنبال داشت.

موضوع مبادله اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس، همچنان چالشی حل نشده است. چهار نظامی رژیم صهیونیستی اسیر گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه هستند و اقدامات برای مبادله آن‌ها با اسیران فلسطینی به خاطر خودداری این رژیم از پذیرش شرط‌های مقاومت بی‌نتیجه مانده است. جنبش حماس، شائول آرون، هادر گلدین، آبراهام منگستو و هشام السید را طی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در نوار غزه به اسارت خود در آورد. اظهارات نتانیاهو در مراسم نظامیان صهیونیست کشته شده در جنگ‌ها مبنی بر اینکه نظامیان اسیر شده این رژیم در نزد مقاومت را از غزه بازگرداند، واکنش قاطع مقاومت را به دنبال داشت. روزنامه الاخبار لبنان دیروز به نقل از یک منبع در مقاومت فلسطین نوشت: «کابینه نتانیاهو نخست با نادیده گرفتن تلاش‌های مصر به عنوان میانجی که طی یک سال گذشته برای انعقاد قرارداد مبادله اسیران راه درازی را طی کرده است، همچنان به توقف مذاکرات تبادل اسیران ادامه می‌دهد.» این منبع در واکنش به اظهارات نتانیاهو که طی آن متعهد به بازگرداندن نظامیان صهیونیست اسیر شده در نوار غزه شد، گفت: «پرونده تبادل اسیران همچنان در اولویت رهبری مقاومت قرار دارد، در حالی که کابینه رژیم اشغالگر اسرائیل به مانور خود ادامه می‌دهد و از تعیین مسئول جدید برای این پرونده خودداری می‌کند.»‌این منبع گفت: «مقاومت از طریق یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه برای مقام‌های رژیم صهیونیستی مهلتی را برای بستن قرارداد مبادله اسیران تعیین و تأکید کرد که اگر در این مهلت قرارداد بسته نشود، پرونده مبادله اسیران را خواهد بست و از راه دیگری برای آزاد کردن اسیران فلسطینی اقدام خواهد کرد.» این منبع افزود: «مصری‌ها در ماه‌های گذشته تلاش کردند مذاکرات را احیا کنند، اما کابینه نتانیاهو هیچ واکنش قابل‌توجهی نشان نداده است.»

نخست‌وزیر در مسیر فرار از مسائل داخلی

مصطفی الصواف، تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطینی مقیم نوار غزه، صحبت‌های نتانیاهو را مناسبتی می‌داند. الصواف می‌گوید: «سخنان نتانیاهو پس از آن بیان شد که او به دلیل بحران‌های داخلی، اعتصاب‌ها و اعتراضات با هدف سرنگونی دولتش، فشار افکار عمومی را احساس کرد، همین باعث شد او به سمت قرارداد بازگشت سربازان حرکت کند، در واقع شرایط داخلی او باعث شده به طور جدی به گفتگو با مقاومت فلسطین از طریق میانجی مصری برای دستیابی به راه‌حلی برای این بحران بیندیشد.» ثائر نوفل ابوعطیوی، تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطینی نیز می‌گوید: «روشن است که این رژیم صهیونیستی است که به دلیل شرایط غیرقابل قبول خود، بحث در مورد پرونده تبادل اسرا را بسته و همه در‌ها را برای موفقیت هرگونه تبادل آتی و نزدیک بسته است. دولت رژیم صهیونیستی سال گذشته موفقیتی در زمینه تبادل اسیران نداشته و خانواده اسیران هم معتقدند دولت آنچنان که باید برای بازگرداندن این اسیران تلاش نکرده است.»‌وی در ادامه تأکید کرد که دولت رژیم صهیونیستی در تلاش است قرارداد تبادل اسیران را به عنوان آسیب بالقوه به امنیت نشان دهد، با این حال، هیچ خطر امنیتی در پس انعقاد آن وجود ندارد. ضمن اینکه با توجه به شرایط داخلی نتانیاهو و دولت راست افراطی او و با توجه به تشدید عصبانیت و مخالفت در میان افکار عمومی به ویژه در رابطه با پرونده اصلاح دستگاه قضایی که ممکن است در هفته‌های آینده موجب سرنگونی دولت نتانیاهو و رفتن به سمت انتخابات جدید شود، تعهد نتانیاهو برای بازگرداندن اسیران در نزد مقاومت برای جلب رضایت خانواده‌های این اسیران و تکرار وعده‌های پوچ قبلی است که هیچ مبنای واقعی برای امکان انعقاد و تکمیل قرارداد تبادل جدید یا به جریان انداختن این پرونده در آینده نزدیک ندارد.

آمار بی‌سابقه خودکشی طی ۵ سال

به همه آنچه از بلبشوی داخلی اراضی اشغالی رسانه‌ای می‌شود، موضوع خودکشی در میان نظامیان صهیونیست را هم باید اضافه کرد. اخیراً هرتسی هلیفی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، در مراسم یادبود نظامیان کشته‌شده صهیونیست، برای نخستین‌بار به پدیده «قربانیان خودکشی» در ارتش رژیم صهیونیستی اذعان و از آن‌ها یاد کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، یک نظامی زن صهیونیست، پنج شنبه پیش و یک نظامی مرد در اوایل هفته گذشته به دلایلی نامعلوم اقدام به خودکشی کرده‌اند و پیش از آنها، در ماه جاری میلادی، یک نظامی مرد دیگر، این‌چنین به زندگی خود خاتمه داده است. به همین دلیل رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی دستوراتی را برای برنامه‌ریزی و تمهید به منظور جلوگیری یا محدود کردن این پدیده میان نظامیان صادر کرده است. وبگاه «عرب ۴۸» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی، اغلب از انتشار اخبار مربوط به خودکشی نظامیان صهیونیست در هنگام خدمت خودداری می‌کند، زیرا بر این باور است که انتشار چنین اطلاعاتی موجب تشویق نظامیان برای خودکشی خواهد شد.»‌طبق گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت، در سال ۲۰۲۲، ۱۴ نظامی اسرائیلی در طول خدمت نظامی، اقدام به خودکشی کرده‌اند و این تعداد طی پنج سال پیش، بی‌سابقه بود. اکثر نظامیانی که خودکشی کرده‌اند از نظامیان مرد بوده و هیچ نامه یا پیامی که دلیل خودکشی آن‌ها را نشان دهد، از خود به جای نگذاشته‌اند. این روزنامه همچنین نوشت که طبق گزارش‌های ارتش رژیم صهیونیستی طلب معافیت از خدمت نظامی به دلایل وضعیت روحی و روانی افراد نیز افزایش یافته است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۵ میانگین درخواست معافیت از خدمت به دلیل وضعیت روحی و روانی ۵/۴ درصد بود که در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۵/۸ درصد افزایش یافته است.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها