رئیسی: ایران همواره در کنار سوریه است/ نمی‌پذیریم عربستان را دشمن ما بخوانند

کد خبر: 1219289

رئیس جمهور ایران تأکید کرد: ایران همواره در کنار ملت و دولت سوریه بوده و از این پس نیز کنار آنها می ماند و از محور مقاومت حمایت می کند.

رئیسی:  ایران همواره در کنار سوریه است/ نمی‌پذیریم عربستان را دشمن ما بخوانند

رئیس جمهور در گفت وگو با خبرگزاری سوریه «سانا» و شبکه تلویزیونی السوریه تاکید کرد که موضع سوریه درست است و این کشور علیرغم تهدیدها و تحریم ها، با نیروهای شر جهانی برای تحقق عدالت و صلح مقابله می کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها برای دستیابی به اهداف خود، مناطقی را در سوریه اشغال کردند تا ثروت آن را غارت کنند؛ اقدامی که با تروریسم نتوانستند به آن دست یابند، اما مقاومت ملت سوریه نقشه های آنها را شکست خواهد داد و پیروزی در نهایت از آن سوریه است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه راه حل دغدغه های کشورهای همسایه سوریه، بازگرداندن تمام اراضی این کشور به حاکمیت دولتی است، تاکید کرد که هیچ نیروی خارجی نباید در هیچ بخشی از خاک سوریه حضور داشته باشد.

متن کامل این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

خبرنگار: روابط متمایز، مستحکم و راسخ بین سوریه و ایران در چهار و نیم دهه از عمر آن را چگونه ارزیابی می کنید و چشم انداز آینده آن را چگونه می بینید؟

آیت الله رئیسی : پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، روابط سوریه و ایران شکل و شمایل جدیدی را شاهد بود، مواضع رئیس جمهور فقید حافظ اسد پس از پیروزی انقلاب، مواضع متمایز در قبال آرمان فلسطین، آزادی قدس شریف و جبهه مقاومت بود، سوریه با این موضع گیری ها از دیگر کشورها متمایز شد و جایگاه ویژه ای پیدا کرد، حافظ اسد بارها حمایت خود را از محور مقاومت اعلام کرده است، مواضع وی عادلانه و محکم در قبال رژیم صهیونیستی است و این مواضع در دوران ریاست جمهوری بشار اسد نیز ادامه داشت و سوریه خود را در خط مقدم کشورهای مقاومت و در صفوف اول قرار داد.

سوریه به وضوح و با قدرت در مقابل مطامع، جاه طلبی ها و تجاوزات صهیونیست ها ایستاد و با همکاری با همه کسانی که در برابر رژیم صهیونیستی می ایستند، جایگاه برجسته ای در این اتحاد به دست گرفت، و رئیس جمهور اسد همیشه این مواضع را تاکید کرده است، ما متوجه شدیم که ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی در کنار مردم فلسطین موضوع اول سیاست خارجی ایران شده است، آنجا که حضرت امام خمینی(ره) اعلام کرد که مسئله فلسطین اولین مسئله جهان اسلام است و موضوع آزادی قدس شریف همیشه اولویت دارد، حضرت امام خمینی در راستای تحقق وحدت اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد تا همه مسلمانان به این روز و اهمیت آزادسازی قدس توجه کنند.

روابط دو کشور ما تقویت شده و افزایش یافته است، جایی که محور شرارت به سرکردگی رژیم صهیونیستی و آمریکا توطئه های مختلفی را علیه سوریه بافتند، آنها می خواستند امنیت از طریق حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری بی ثبات شود، آنها به دنبال تجزیه سوریه و کشتار در آن بودند، بنابراین مراکز جمعیتی را هدف قرار دادند و جنایات هولناکی مرتکب شدند، یک سوال وجود دارد: این گروه ها چگونه تأسیس شدند، چگونه از آنها حمایت شد و چه کسانی دسترسی آنها را به سوریه تسهیل کردند؟ یکی از نامزدهای انتخابات آمریکا گفت: ما کسانی هستیم که داعش را ایجاد کردیم و این به عنوان اعتراف واضح آمریکا و یک تصدیق روشن در مقابل تمام جهان تلقی می شود.

چگونه می توانند ادعا کنند که می خواهند با داعش بجنگند؟ تضاد آنها مشخص است، آنها داعش و گروه های تکفیری را ایجاد کردند و شعار می دهند که می خواهند با آنها بجنگند، با وجود تهدیدها و تحریم‌ها علیه سوریه از سوی آمریکایی‌ها و غرب، ما معتقدیم موضع سوریه درست و صحیح است، سوریه برای برقراری عدالت و دستیابی به صلح در برابر نیروهای شر جهانی می ایستد، ما در ایران به رهبری امام خامنه ای مصمم هستیم در کنار مردم سوریه باشیم و همواره از محور مقاومت حمایت کنیم.

خبرنگار: سوریه در سال های جنگ از پیامدهای تروریسم که زیرساخت های آن را نابود کرد رنج برده و می برد، نیروهای اشغالگر آمریکا و شبه نظامیان وابسته به آنان میدان های نفتی سوریه را اشغال می کنند که بر اقتصاد و زندگی مردم سوریه تاثیر گذاشت، تهران در این زمینه به سوریه کمک کرد، شما چگونه روابط اقتصادی سوریه و ایران را ارزیابی می کنید؟

آیت الله رئیسی: سوریه کشوری فقیر نیست، بلکه از لحاظ مردم و کشاورزی و منابع زمینی ثروتمند هست و می تواند شاهد رشد اقتصادی بزرگ باشد، اما آمریکایی ها برخی از مناطق سوریه را اشغال و منابع آن را غارت کردند، می خواهم بگویم که آمریکا و برخی از کشورهای غربی با رژیم صهیونیستی متحد هستند اما نمی توانند سوریه را از لحاظ نظامی تضعیف کنند و به همین دلیل به سراغ تضعیف سوریه از طریق اقتصاد و محاصره اقتصادی رفتند و بدون شک در این زمینه به برکت مقاومت مردم سوریه آنها شکست خواهند خورد و پیروزی پایان از مردم سوریه خواهد بود، نشانه های روشنی در نظم جهانی به نفع جبهه مقاومت به چشم می خورد، این نشان ها تاکید می کنند که جهان امروز به سمت یک جهان جدید بر عکس اهداف صهیونیست ها و آمریکایی ها حرکت می کند و نیروهای جدیدی علیه یک جانبه گرایی آمریکا پیدا می شود.

خبرنگار: آقای رئیس جمهور، شما در مورد این نظم نوین جهانی صحبت می کنید، حقیقت این است که شاید این نظم هم اکنون در این دوره زمانی آشکارتر شده باشد، چه از نظر پیروزی های جبهه مقاومت که شما در پاسخ خود بسیار از آن صحبت کردید و چه از نظر برخی کشورهایی که اکنون به هر دو جناح مقاومت روی آوردند، منظورم ایران و سوریه است، سوال این است که آینده این نظم نوین جهانی را چگونه می بینید؟

آیت الله رئیسی: در ایران تجربه تحریم ها و تهدیدها را شاهد بودیم، اما این ما را تضعیف نکرد و موفق هم نشد ما را تضعیف کند، این نه تنها از دیدگاه ما، بلکه از دیدگاه کاخ سفید است که اعلام کرد این سیاست در ایران شکست خورده است، ما این تهدیدها، تحریم ها و محاصره را برای خود به فرصت تبدیل کرده ایم، فلسطینی ها با وجود محاصره و تهدید همین کار را کردند، لازم است که غرب بداند این سلاح ها هیچ فایده ای ندارد، آمریکا مواضع خود را تغییر نمی دهد.

خبرنگار: آقای رئیس جمهور، در مورد نشانه هایی صحبت می کنم که از طریق آنها می توانیم بدانیم که برای نیروهای مقاومت پیروزی و موفقیت و نظم نوین جهانی رقم می خورد، چگونه می توان نشانه هایی را که از طریق آنها درک می شود این مساله شدنی است را بخوانیم؟

آیت الله رئیسی: شرایط کنونی منطقه کاملا متفاوت است، روابط جدیدی در دنیا در حال شکل گیری است، مثلاً سازمان همکاری شانگهای که ما عضو آن هستیم، سازمان بریکس نیز (چین، روسیه، هند، برزیل و جنوب آفریقا) امکانات واقعی مورد استفاده این کشورها و این سازمان ها همه نشانه ظهور یک نظم جهانی جدید و متفاوت است، از سوی دیگر توانایی های آمریکا و غرب مدام در حال کاهش است، نقش آنها در کل جهان کمرنگ و تضعیف شده و در حال عقب نشینی هستند. حتی دوستانشان هم به آنها اعتماد ندارند، آمریکا با قدرت نظامی خود همه را به وحشت می انداخت، اما حضورش در عراق، افغانستان نشان از سستی و ضعف آن داشت، خون ریخت و خانه ها و شهرها را ویران کرد و این تاریخ آن است.

حضور۲۰ ساله در افغانستان و جاهای دیگر، ۳۵۰۰۰ کودک معلول در افغانستان برجای گذاشت و در عراق هم همین مورد اتفاق افتاد، بعد متوجه شدند که حضور آنها در عراق فایده ای ندارد، مثلاً امروز شاهدیم که شرایط تغییر کرده و توازن قوا از نظر نظامی و اقتصادی به نفع آنها نیست، دلار امروز با ارزهای دیگر جایگزین و مبادلات مالی به ارزهای ملی و محلی آغاز شده ، بنابراین آمریکا و غرب در حال از دست دادن جایگاه سیاسی خود هستند و کشورهای دیگر جای آن را می گیرند.

خبرنگار: جناب آقای رئیس جمهور، به نظر شما حملات مکرر اسرائیل تا چه اندازه تلاش برای مبارزه با تروریسم و عزم سوریه و ایران را برای خلاصی از آخرین حضور تروریست ها در خاک سوریه به تاخیر می اندازد؟

آیت الله رئیسی: قبل از اینکه پاسخ دهم، می خواهم به این نکته اشاره کنم که سوریه در قلب ما و در بین همه مردم شریف جایگاه ویژه ای دارد، سوریه ۱۲ سال در برابر فتنه و جنگی که آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه آن به راه انداختند، مقاومت کرد، امروز شرایط در بسیاری از کشورها کاملاً متفاوت شده، تا دیروز این کشورها برای سوریه محدودیت ایجاد می کردند اما الان مواضع خود را تغییر داده اند.

مقاومت پیروز شد، تلاش ها به ثمر نشست و اوضاع منطقه و جهان را تغییر داد،اکنون آشکارا شاهد تغییر مواضع آنها هستیم، در مورد سوال شما، رژیم صهیونیستی امروز در شرایطی متفاوت از گذشته به سر می برد. همانطور که نتوانست با گروه های مقاومت در فلسطین مقابله کند، چون زمین سرزمین آنها نیست، بلکه اشغال شده است، آنها نتوانستند با مقاومت در غزه مقابله کنند، حتی در کرانه باختری که فلسطینی ها ثابت کردند که ابتکار عمل در دست آنهاست نه در دست صهیونیست ها.

صهیونیست ها کمپ دیوید، شرم الشیخ و غیره را تحمیل کردند، امروز از مذاکره حرفی نمی زنند، چون می دانند که هیچکسی به آنها اعتماد ندارد، می خواهم از جنگ های اخیر اسرائیل در جولای ۲۰۰۶ و غیره مثال بزنم. سلسله ای از شکست ها به رژیم صهیونیستی وارد و گنبد آهنین آن ناتوان شد، اسراییل سست و ضعیف است، آنچه در داخل سرزمین های اشغالی می گذرد، به شهادت رهبران آنها، حکایت از سقوط و پایان قریب الوقوع این رژیم دارد، حتی کمتر از زمانی که رهبر انقلاب اسلامی تعیین کرده اند، آنها نمی توانند کاری انجام دهند و هیچکس نمی تواند برای آنها کاری بکند، پس این ساختار ضعیف چگونه می تواند در مقابل سوریه و ایران بایستد؟

خبرنگار: آقای رئیس جمهور، آیا این اعتقاد شما که صحبت می کنید همان چیزی است که به برخی از کشورهای منطقه رسید و منجر به انجام یکسری مصالحه شد؟ شما از آشتی ایران و عربستان صحبت می کنید که در منطقه و سوریه مورد استقبال قرار گرفت، این آشتی به کجا رسید؟ برخی تحلیلگران می گویند که بازگشایی سفارتخانه ها در دو پایتخت نزدیک است و چنین آشتی چه تاثیری بر موازنه قوا در منطقه خواهد داشت؟ شما در مورد سستی رژیم «اسرائیل» صحبت کردید، این اعتقاد ممکن است به تعدادی از حاکمان کشورهای منطقه رسیده باشد،

آیت الله رئیسی: ایران و عربستان سعودی دو کشور بزرگ هستند و احیای روابط بین آنها معادلات منطقه را تغییر می دهد و آن را سامان می بخشد، ملت های مسلمان منطقه به سمت حمایت از مقاومت و عدالت حرکت می کنند. نکته مهم این است که رهبر معظم انقلاب در اوج اختلاف ما و عربستان همواره تأکید داشتند که نباید فراموش کرد که دشمن اصلی آمریکا و «اسرائیل» است.

ما نمی‌پذیریم که عربستان دشمن ما محسوب می‌شود، یا ما دشمن آن باشیم. امروز واقعیت‌ها برای بسیاری از کشورهای منطقه روشن شده است. ایران هراسی که توسط آمریکا و اسرائیل تبلیغ می شد، فقط برای ایجاد رعب و وحشت در منطقه بود، این ماشین پلید رسانه‌ای دشمن است و معتقدیم همانطور که سوریه توانست با گروه‌های تکفیری که رسانه‌های غربی از آن به عنوان منادیان آزادی یاد می‌کردند مقابله کند، ما هم توانستیم دروغ رسانه ای آنها را در مورد ایران افشا کنیم، در فرهنگ های لغت غرب چیزی از حق، آزادی، عزت و انسانیت وجود ندارد، برخی از کشورها با این گروه ها و “داعش” همکاری و معامله و از آنها حمایت می کردند، به آنها تسلیحات می دهند، اما آنها اکنون می فهمند که کاملا اشتباه کردند، موضع ما درست است و همه دیر یا زود خواهند فهمید که مواضع سوریه و ایران مبتنی بر حقیقت، عدالت، عقلانیت و مقاومت است.

خبرنگار: طرف ایرانی در جلساتی که به میزبانی مسکو در خصوص مسیر احیای روابط سوریه و ترکیه برگزار می شود، حضور دارد و در حال حاضر رابطه جمهوری اسلامی با دو کشور قوی است و در سال های گذشته همواره این گونه بوده است. نقشی که تهران در توسعه این مسیر ایفا می کند، چیست؟

آیت الله رئیسی: توجه داشته باشید که در نشست آستانه که در تهران با حضور روسای جمهور روسیه و ترکیه برگزار شد، تاکید کردیم که تمام اراضی سوریه باید به این کشور بازگردد و تمامیت ارضی آن حفظ شود، دوستان ما در ترکیه گفتند، ما در برخی نقاط مرز ترکیه و سوریه احساس ناامنی می کنیم، بنابراین پیشنهاد دادیم که تنها راه حل این است که دولت سوریه حاکمیت خود را بر تمام سرزمین های خود اعمال کند و پس از آن امنیت برقرار می شود و دیگر شاهد ناامنی آنجا نخواهیم بود.

تنها راه جلوگیری از ناامنی این نیست که ترک ها برخی از سرزمین های سوریه را کنترل کنند، بلکه کاملا برعکس است و می بینید که چگونه امنیت به این مناطق باز می گردد، لذا نباید در هر نقطه از خاک سوریه نیروهای دیگر حضور داشته باشند. ما نگرانی ها و دغدغه های برخی از کشورهای همسایه سوریه را درک می کنیم، اما راه حل این نگرانی و این دغدغه ها، بازگرداندن این سرزمین ها به حاکمیت سوریه است، آنچه ما بر آن تاکید کردیم ، این است که سلامت و وحدت سرزمین های سوریه باید حفظ شود و حاکمیت سوریه بر خاک خود به رسمیت شناخته شود و تمامی نیروهای آمریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند.

خبرنگار: به هر حال سوال این بود که رئیس جمهور کشورمان، در مورد میانجیگری برای احیای روابط سوریه و ترکیه صحبت می کند و چون شما به آستانه اشاره کردید، ۱۹ دور مذاکرات آستانه برگزار شد و ایران همواره یکی از کشورهای مهم و ضامن روند آستانه بوده است، آیا انتظار برگزاری دور بیستم را دارید و مثمر ثمر واقع می شود و نقش ایران در این امر چیست؟

آیت الله رئیسی: ما نقش میانجی بین سوریه و ترکیه را ایفا می کنیم که نقش مهمی است،ایران بازیگر مهم در منطقه و جهان است و آماده ایم که این نقش را بین این دو کشور مسلمان ایفا و دیدگاه های دو طرف را به هم نزدیک کنیم تا مشکلات فیمابین از طریق گفت و گو و مذاکره حل شوند، در نشست آستانه این موضوع را بررسی کردیم و در دیدارهای وزرای خارجه نیز به این موضوع پرداختیم.

خبرنگار: در اولین سفر یک رئیس جمهور ایرانی به سوریه پس از بیش از ۱۲ سال جنگ تروریستی علیه این کشور، سوریه را چگونه دیدید؟

آیت الله رئیسی: از این سفر بسیار خوشحالم، سوریه اراده قوی در برابر دشمن دارد، این روحیه و این گرایش در همه مردم سوریه که سختی ها و تحریم های زیادی را متحمل شده اند، وجود دارد، ما شاهد کمبود شدید اجناس بودیم، با علم به اینکه سوریه کشوری ثروتمند است، اما دشمن تلاش می کند تا ثروت هایش را غارت کند و صاحبانش روی آن سرمایه گذاری نکنند، این مردم ودولت که در ۱۲ سال گذشته تمام مشکلات را تحمل کرده اند، باید مورد تقدیر و تجلیل قرار بگیرند.

فکر می کنم که مسیر در آینده متفاوت خواهد بود و ما شاهد اوضاع اقتصادی خوبی در سوریه خواهیم بود، زیرا مردم سوریه و دولت آن مصمم هستند که این وضعیت را تغییر دهند، روابط خوب بین سوریه و سایر کشورها، اوضاع را قطعاً به نحو احسن تغییر خواهد داد.

خبرنگار: از این گفت وگوی بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم سفر شما به سوریه منجر به همکاری و تعامل بیشتر دو کشور و رفاه بیشتر دو ملت دوست سوریه و ایران شود.

آیت الله رئیسی: از استقبال گرم ملت و دولت این کشور و جناب رئیس جمهور بشار اسد تشکر می کنم، امیدواریم مردم سوریه در همه زمینه ها به پیروزی برسند، همانگونه که در گذشته در کنار شما بودیم، در آینده نیز قطعاً در کنار شما خواهیم بود.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها