گفتگوی «فردا» با یوسفیان ملا

وعده‌های انتخاباتی آقایان درباره بورس را کنار بگذاریم|نظام بانکی اصلاح می‌شد این اتفاق در بورس نمی‌افتاد| وضعیت بورس نتیجه تصمیمات متفاوت است

کد خبر: 1219960

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ابتدای دولت مطرح شد که هدایت تیم اقتصادی دولت با معاون اول است اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و امروز شاهد هستیم یکی از نتایج تصمیمات متفاوت همین وضعیت بورس می شود.

وعده‌های انتخاباتی آقایان درباره بورس را کنار بگذاریم|نظام بانکی اصلاح می‌شد این اتفاق در بورس نمی‌افتاد| وضعیت بورس نتیجه تصمیمات متفاوت است

گروه سیاسی فردا: گویا روزهای طلایی بورس به پایان رسیده و فرارسیدن فصل خزان از چند روز پیش علائم خودش را نمایان کرده است. فعالان و کارشناسان اقتصادی امید آن را داشتند که رونق گیری بورس ظرفیتی را برای جمع کردن حجم نقدینگی از سطح جامعه باشد تا از این طریق تورم مهار شود اما حالا به نظر می رسد آخرین خاکریز در برابر ابرتورم نیز در حال سقوط است.

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره ریزشی شدن شاخص های بورس گفت: قیمت ارز، نظام بانکی، بورس، تولید و گردش مالی در اقتصاد کشور مثل حلقه های زنجیر به هم متصل هستند یعنی هیچ کدام جدای از هم تعریف نمی شوند که اگر اتفاقی در آن حوزه بیفتد بر سایر حوزه ها اثر نگذارد.

وی افزود: شرایط تولید اگر تغییر پیدا کند، وضعیت بورس عوض می شود، قیمت ارز دست خوش تغییر خواهد شد و نبض عرضه و تقاضا در بازار ریتم دیگری به خود می گیرد بنابراین مدیریت اقتصادی کشور باید یکپارچه و یکدست باشد وگرنه هر روز آثار و تبعات تصمیم گیری های جزیره ای را یک حوزه ای شاهد خواهیم بود. اگر تصمیمات اقتصادی در یک مکانیزم واحد اتخاذ نشوند، امروز بورس به مشکل می خورد، فردا تولید، پس فردا بازار مسکن، یک هفته دیگر بازار ارز و غیره با مشکل مواجه خواهند شد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: آقای رئیسی درابتدا حرف های خوبی زد اما سیستم بانکی را اصلاح می کرد قطعا و یقینا بورس هم به تبع آن اصلاح می شد. دنیا می داند وقتی ریزش بورس به 5 درصد می رسد حداقل باید به طور موقتی بازار سرمایه تعطیل شود اما ریزش بورس از 5 درصد گذشت هنوز هیچ تصمیمی را در دولت برای مدیریت این مسئله شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه تا سیستم بانکی کشور اصلاح نشود، علائم بیماری اقتصادی هر روز از یکجایی بیرون می زند، درباره وعده های انتخاباتی رئیسی، رضایی و قاضی زاده هاشمی برای ساماندهی و تقویت بازار بورس کشور ادامه داد: هیچ کدام این آقایان تخصص اقتصادی نداشتند. در واقع مشاوران اقتصادی شان چنین وعده هایی را برای گرفتن رأی به آقایان پیشنهاد دادند و آنها نیز همین مطالب را در مناظره انتخاباتی بیان کردند. انتخابات تمام شد و امروز باید براساس واقعیت ها عمل کرد.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه آقایان در دولت باید براساس سیاست واحد، نظام تصمیم گیری اقتصادی برای کشور را یکپارچه می کردند، تأکید کرد: ابتدای دولت این موضوع مطرح شد که هدایت تیم اقتصادی دولت با معاون اول است اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و امروز شاهد هستیم یکی از نتایج تصمیمات متفاوت همین وضعیت بورس می شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها