وزیر دادگستری: تحریم های یکجانبه مصداق نقض حقوق بشر است / پیشنهاد راه‌اندازی باشگاه تحریمی‌ها

کد خبر: 1220674

وزیر دادگستری گفت: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها، مصداق نقض حقوق بشر است چرا که در اثر این تحریم ها، فرایند تأمین دارو برای بیماران نیز با مشکل جدی مواجه می شود.

وزیر دادگستری: تحریم های یکجانبه مصداق نقض حقوق بشر است /  پیشنهاد راه‌اندازی باشگاه تحریمی‌ها

امین‌حسین رحیمی؛ وزیر دادگستری کشورمان که به دعوت همتای روسی به این کشور سفر کرده است، در همایش بین‌المللی حقوقی سنت‌پترزبورگ سخنرانی کرد. در این همایش علاوه بر صاحب‌نظران حقوقی، وزاری دادگستری روسیه، ایران، مصر، امارات، سوریه و مالی و ... هم حضور داشتند.

وزیر داگستری کشورمان در سخنرانی خود در این همایش استفاده ابزاری از برتری اقتصادی توسط برخی کشور‌ها را به مثابه سلاحی نامشروع برای به زانو درآوردن ملت‌های آزاده و مستقل برشمرد.

وی کلیدواژه "همبستگی" میان دولت‌های مستقل و آزاد، را ضرورت اجتناب‌ناپذیر دنیای امروز برای ایستادگی و مقاومت در برابر سیاست یکجانبه‌گرایی دولت‌های مستکبر دانست.

رحیمی با ارائه پیشنهاداتی برای همبستگی بیشتر ملت‌ها و دولت‌های مستقل، اظهار‌ امیدواری کرد؛ نظرات و عملکرد حقوق‌دانان و دولت‌مردان حاضر در همایش حقوقی سنت‌پترزبورگ، در ارتقاء جایگاه حقوق بین‌الملل عادلانه مؤثر باشد.

رحیمی در این سخنرانی گفت: با آنکه منشور ملل متحد بر مفهوم "برابری حاکمیت دولت‌ها" تاکید کرده است، استفاده ابزاری از برتری اقتصادی برخی کشور‌ها موجب شده است تا در دنیای امروز از "فشار اقتصادی" به عنوان سلاحی نامشروع برای به زانو در آوردن ملت‌های آزاد و مستقل استفاده شود. متأسفانه در روزگار کنونی استفاده از سلاح "تحریم‌های اقتصادی"، آینده مفهومِ "حاکمیت برابر" به عنوان مبنای اصلی همزیستی مسالمت‌آمیز را در معرض تهدید قرار داده است.

وی افزود: بدون تردید تفسیر موسع از حق حاکمیت دولت‌ها نمی‌تواند توجیهی بر مشروعیت تحریم‌های اقتصادی باشد. رویه بین‌المللی، ماده 32 منشور حقوق و وظایف اقتصادی دولت‌ها، قطعنامه 2625 مجمع عمومی ملل متحد و ده‌ها سند حقوقی بین‌المللی دیگر به خوبی نشان می‌دهد که هیچ دولتی حق ندارد به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امور داخلی یا خارجی دولت‌های دیگر مداخله کند.

رحیمی تأکید کرد: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و برخی کشور‌های دیگر که برای بیماران خود نمی‌توانند دارو نیز وارد کنند از جنایت‌های بزرگ دولت‌ها در تاریخ ثبت خواهد شد.

وزیر دادگستری کشورمان در ادامه با ارائه پیشنهاد‌هایی ابراز‌امیدواری کرد تا در چارچوب همکاری‌های حقوقی و قضایی میان دولت‌های قربانی تحریم‌های یک‌جانبه «باشگاه تحریمی‌ها» با محوریت وزارتخانه‌های دادگستری اعضاء ایجاد و رایزنی لازم در سطوح بین‌المللی برای شناسایی تحریم‌های یکجانبه به عنوان مصداق «نقض جدی حقوق بشر» انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از کلیه ابزار‌ها و سازوکار‌های حقوقی لازم جهت تأمین حقوق حقه ملت ایران استفاده می‌کند، در پیشنهادی دیگری گفت: طرح دعوی در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه و سایر مراجع بین‌المللی ذی‌صلاح برای محکومیت واضعان تحریم و مطالبه خسارات وارده از آنها به طور جدی توسط اعضاء باشگاه تحریمی‌ها انجام و پیگیری شود.

رحیمی یادآور شد: دیوان بین‌المللی دادگستری در رأی اخیر خود در 30 مارس 2023 در دعوا جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا، مسئولیت حقوقی بین‌المللی این دولت را به خاطر مسدود کردن اموال و دارائی‌های جمهوری اسلامی ایران احراز و آمریکا را محکوم کرد. این رأی دلیل دیگری بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در نبرد حقوقی علیه اقدامات غیرقانونی یکجانبه آمریکاست.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 دعوایی به منظور مقابله با اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه آمریکا، علیه این دولت در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه کرد. دیوان در قرار موقت خود با اتفاق آراء خواستار رفع محدویت‌های اعمال شده غیرقانونی آمریکا شد. اما متأسفانه آمریکا از پایبندی به قرار دیوان سرباز‌زده است و جمهوری اسلامی ایران این دعوا را در ماهیت در دیوان دنبال می‌کند.

دیدار وزیر دادگستری ایران با وزرای دادگستری مصر، امارات، سوریه و مالی

خبر دیگر از سفر وزیر دادگستری کشورمان به روسیه اینکه؛ ‌امین‌حسین رحیمی در حاشیه همایش بین‌المللی حقوقی سنت‌پترزبورگ با وزرای دادگستری مصر، سوریه، امارات و مالی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رحیمی در این دیدار‌ها با استقبال از توسعه مناسبات حقوقی و قضایی با کشور‌های دوست، آمادگی کشورمان را برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها به ویژه در حوزه حقوقی و قضایی اعلام کرد.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها