گفت‌وگوی «فردا» با حسن بیگی

اروپا می‌ترسد با کشتی پوسیده آمریکا غرق شود/ اروپایی‌ها متوجه ضرر و زیان فاصله‌گرفتن از ایران شدند

کد خبر: 1220821

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه اروپا می‌ترسد با کشتی پوسیده آمریکا غرق شود، گفت: اروپایی‌ها متوجه ضرر و زیان فاصله‌گرفتن از ایران شدند.

اروپا می‌ترسد با کشتی پوسیده آمریکا غرق شود/ اروپایی‌ها متوجه ضرر و زیان فاصله‌گرفتن از ایران شدند

گروه سیاسی فردا: موضوع مذاکره ایران و 1+5 بعد توقف 9 ماهه می رفت که به فراموشی سپرده شود چراکه نه غرب دیگر پیگیر از سرگیری مذاکرات بود و نه ایران اما وال استریت ژورنال از قول منابع غربی فاش کرد که اروپایی ها به رغم ظاهر بی تفاوت شان در حال فشار به امریکا برای احیای مذاکرات دیپلماتیک اتمی با ایران هستند. این روزنامه نوشت «اروپایی ها نگرانند که تصمیم کاخ سفید، موکول کردن بحث ایران به بعد از انتخابات امریکا باشد و ۳ گزینه مورد بحث آنها نیز شامل توافق موقت، احیای برجام برجامی با تغییرات اندک یا احیای برجام با زیاد‌‌ هستند.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو با فردا درباره نگرانی اروپایی ها از توقف همیشگی مذاکره با ایران گفت: اروپایی ها درک کردند جهان در حال دوقطبی شدن است و جمهوری اسلامی ایران هم در سطح منطقه و هم در سطح بین المللی به عنوان یکی از بازیگران اصلی دارد نقش بازی می کند بنابراین اروپایی ها تحت هیچ شرایطی نمی خواهند ایران را از دست بدهند.

وی افزود: با وجود خروج ترامپ از برجام، ایران کلیه تعهدات برجامی اش را انجام داد و هیچ بهانه ای برای آمریکایی ها و اروپایی ها باقی نگذاشت، در عین حال تحریم ها را دور زد، نفت خود را فروخت و نیازهای خودش را از بازارهای جهانی تأمین کرد. همچنین عضویت ایران در شانگهای اتفاق مهمی بود و همین موضوع زمینه را برای پیوستن ایران به بریکس دارد فراهم می کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تحکیم روابط ایران با 14 کشور همسایه، تأکید کرد: در وضعیت کنونی هم آمریکا و هم اروپا نگران هستند. بعد خروج ترامپ از برجام اروپایی ها سعی کردند نقش پلیس خوب را ایفا و منافع خودشان را از این طریق تأمین کنند. آنها امروز مشاهده می کنند ایران، روسیه، چین و هند در حال تبدیل شدن به یک قطب هستند که در آینده منافع اروپا و امریکا در خطر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اروپایی ها می خواهند خودشان را از آمریکا جدا کنند، اروپایی ها دقیقا متوجه هستند که آمریکایی ها هم از تعهدات شان در حال ادول هستند و هم دیگر آن هژمونی سابق را ندارند بنابراین در حال افول هستند. نکته مهم تر آن است که اروپایی ها بعد جنگ اوکراین مشاهده می کنند تمام هزینه جنگ روی دوش آنها افتاده است و آمریکایی ها به عهد خودشان وفا نکردند.

این نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: اروپایی ها می خواهند قبل از آنکه پیمان های بزرگ در منطقه بین ایران، روسیه، چین، عربستان سعودی و هند بسته شود بنا دارند روابط شان را با ایران خوب کنند. اروپایی ها متوجه شدند دیگر نقش پلیس خوب جواب نمی دهد و اگر بخواهند بر ایفای همان نقش اصرار بورزند، کم کم از ایران فاصله خواهند گرفت و این فاصله از یک حدی بگذرد سخت بازگشت پذیر خواهد بود بنابراین قصد دارند تغییر نقش دهند تا بتوانند تأثیرگذاری موثری در معادلات منطقه داشته باشند.

حسن بیگی افزود: در مجموع اوضاع اقتصادی اروپایی ها با معضل دارد مواجه می شود، آرام آرام می خواهند خودشان را از گرفتاری های آمریکا راحت کنند؛ اخیرا رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد «ما با کشتی پوسیده آمریکا نباید پیش برویم» در واقع مکرون می ترسد که با غرق شدن آمریکا، اروپا نیز غرق شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها