واکنش کنعانی به ادعاهای جان کربی

کد خبر: 1221279

سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز واکنش نشان داد.

واکنش کنعانی به ادعاهای جان کربی

ناصر کنعانی در واکنش به اظهارات جان کربی اظهار داشت: ادعاها و اتهامات تکراری مقامات آمریکایی علیه ایران در ارتباط با امنیت دریانوردی در خلیج فارس و تنگه هرمز را کاملا مردود و بی اساس می‌دانیم.

کنعانی افزود: ایران مؤثرترین کشور تأمین‌کننده امنیت دریانوردی در خلیج فارس و آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و همواره تضمین کننده عبور بی‌ضرر کشتی‌ها و شناورها از تنگه هرمز بوده است.

کنعانی تصریح کرد: اقدام اخیر بعمل آمده در ارتباط با دو کشتی توقیف شده، به دلیل تخلف این دو کشتی و مستند به احکام قضایی و با هدف مقابله با رفتارها و اقدامات مخل مقررات بین‌المللی دریانوردی بوده است.

کنعانی اظهار داشت: طرح اتهامات ضدایرانی مقام آمریکایی در حالی صورت می گیرد که این کشور طی دهه‌های طولانی با سیاست‌های مداخله‌جویانه و مخرب خود، به ایجاد و تشدید بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه خلیج فارس مشغول بوده و اتهام زنی‌های جدید به ایران نیز بهانه جویی و با هدف توجیه ادامه و یا افزایش حضور مداخله جویانه در منطقه صورت می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برخلاف اظهارات مقام آمریکایی، این دولت آمریکاست که با توسل به اقدامات مغایر با حقوق دریاها و توقیف و ضبط برخی محموله‌های نفتی ایران در آب‌های آزاد بین‌المللی، امنیت دریانوردی و تجارت رسمی و بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد و با گستاخی تمام ایران را متهم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران گسترده ترین مرز و بیشترین منافع و مسئولیت را در حفظ و تامین امنیت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز دارد و حضور و اقدامات بی ثبات کننده نیروهای آمریکایی، مسئولیت ایران در تضمین امنیت منطقه و تنگه هرمز و نیز برخورد با متخلفین و قانون شکنان را دوچندان می سازد.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ادامه حضور نیروهای نظامی خارجی در آبهای خلیج فارس را تهدیدی علیه امنیت دریانوردی در این پهنه آبی راهبردی می‌داند و بر این باور است که کشورهای منطقه توانایی پاسداری از صلح و امنیت دریانوردی در آن بدون حضور بیگانگان را دارند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها