شهباز شریف: طرح‌های مرزی و انرژی، گواه قدرت همکاری متقابل ایران و پاکستان است

کد خبر: 1221738

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر حفظ شتاب تعاملات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف مشترک در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری، گفت: افتتاح بازارچه مرزی و آغاز انتقال برق از ایران به پاکستان گواه قدرت همکاری‌های متقابل دوهمسایه برادر است.

شهباز شریف: طرح‌های مرزی و انرژی، گواه قدرت همکاری متقابل ایران و پاکستان است

«محمد شهباز شریف» روز پنجشنبه طی مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که به صورت مکتوب برای دفتر ایرنا در اسلام‌آباد ارسال شد، گفت: ایران و پاکستان کشورهای برادری هستند که روابط آنان با پیوندهای عمیق مذهبی، فرهنگی و زبانی به یکدیگر گره خورده‌اند.

وی افزود: هر دو دولت در ایران و پاکستان در حال همکاری نزدیک برای بهبود و ارتقای اجتماعی-اقتصادی مردم یکدیگر هستندو در این راستا بازارچه مرزی پیشین-مند و پروژه برق پلان-گبد جلوه‌های ملموس این عزم مشترک است.

شهباز شریف اظهار داشت: بازارچه‌های مرزی از جمله پیشین-مند نه تنها شرایط اقتصادی-اجتماعی مناطق مرزی دو کشور را بهبود می‌بخشد، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه ایجاد می‌کند. این بازارچه‌ها همچنین به عنوان پله‌ای برای همکاری بیشتر بین دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی خواهند بود.

**لزوم حفظ شتاب در مسیر تعمیق روابط دوجانبه

نخست وزیر پاکستان گفت: من قویاً معتقدم تجارت دوجانبه حوزه‌ای است که تهران و اسلام‌آباد باید در آن تلاش‌های خود را تسریع کنند و پتانسیل‌ها و منابع جمعی یکدیگر را به کار بگیریم. دامنه و تمایل متقابل فوق العاده‌ای برای به بالا رساندن پتانسیل تجاری ما وجود دارد.

وی افزود: هم پاکستان و هم ایران عمیقا متعهد به دستیابی به حجم تجارت سالانه ۵ میلیارد دلاری هستند. در این راستا، عملیاتی شدن «مکانیسم تجارت تهاتری» گامی قابل توجه است. بازارچه‌های مرزی نیز تجارت را تقویت می‌کند و به توسعه و رفاه مردم ما کمک می‌کند.

شهباز شریف گفت که در تابستان سال گذشته، دو کشور در جریان بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد پیشرفت‌های اساسی داشتند لذا حفظ این شتاب در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه مهم است.

**عادی‌سازی روابط ایران-عربستان تضمین صلح منطقه‌ای است

شهباز شریف با اشاره به تحولات اخیر در غرب آسیا به ویژه آغاز رسمی روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، گفت: از این فرصت مصاحبه استفاده کرده و از سرگیری روابط دیپلماتیک را به دولت‌های ایران و عربستان سعودی تبریک می‌گوییم.

وی تاکید کرد: این دستاورد مهم گواهی بر بینش و آینده نگری مقام رهبران خردمند ایران و عربستان سعودی و نقش ارزشمند چین است. ما اطمینان داریم که این پیشرفت مهم به عنوان منادی صلح، امنیت و رفاه منطقه‌ای عمل خواهد کرد.

**ابراز خرسندی از توافقنامه همکاری ایرنا و خبرگزاری رسمی پاکستان

شهباز شریف ارتباطات فرهنگی میان ایران و پاکستان را دیرینه و عامل قوی در تقویت همکاری‌های نزدیک و بی‌وقفه میان دو همسایه دانست و گفت: مایه خرسندی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری رسمی پاکستان (APP) اخیرا توافقنامه‌ای برای ارتقای همکاری‌های رسانه‌ای را امضا کردند.

وی اظهار داشت: چندین توافقنامه از این دست در زمینه‌های مختلف برای تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های رسانه، سینما، برگزاری همایش‌های ادبی و زبانی وجود دارد که به ترویج و انعکاس فرهنگ و سنت‌های غنی یکدیگر در پرتو واقعی آن‌ها کمک می‌کند نیز پیوندهای دوستی و همبستگی بین دو ملت ایران و پاکستان را بیشتر تقویت می‌کند.

**همکاری بنادر چابهار و گوادر برای ارتقای تجارت منطقه‌ای

رئیس حزب مسلم لیگ نواز به عنوان جناح حاکم در پاکستان اظهار داشت: پروژه برق پولان-گوادر نمادی از دوستی پایدار ودیرینه ایران و پاکستان به ویژه گواه قدرت همکاری‌های متقابل ما است. رکورد زمانی که این پروژه از سوی دو طرف تکمیل شد، پتانسیل همکاری دو کشور را نشان می‌دهد.

وی افزود: ابتکارات متعددی برای بهبود همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه‌های دریایی و بنادر در دست بررسی است، از جمله همکاری میان بندر چابهار و گوادر.

شهباز شریف تاکید کرد که با توجه به بالاترین تعهد خود برای تکمیل یکدیگر در ارتقای تجارت منطقه‌ای، ترانزیت و ارتباطات، اسلام‌آباد به تلاش و همکاری سازنده برای تعمیق ارتباط بین دو کشور در همه زمینه‌ها ادامه می‌دهد.

**نقش حیاتی ایران و پاکستان برای کمک به افغانستان

شهباز شریف درباره تحولات افغانستان گفت: فیلسوف و شاعر معاصر پاکستان علامه محمد اقبال افغانستان را قلب تپنده آسیا توصیف کرد. همانطور که یک قلب سالم بدنی پر جنب و جوش را حفظ می‌کند، یک افغانستان صلح آمیز و باثبات نیز برای صلح و رفاه منطقه‌ای مفید است.

وی تاکید کرد: پاکستان همچنان به هدف ارتقای رفاه مشترک برای افغانستان و منطقه متعهد است. افغانستان در حال حاضر با چالش‌های متعدد و پیچیده در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه مواجه است. تهدید تروریسم همچنان جان مردم بی‌گناه افغانستان را می‌گیرد و همزمان بیش از ۲۸ میلیون نفر -دو سوم کل جمعیت در این کشور- برای زنده ماندن نیاز به کمک‌های بشردوستانه فوری دارند.

نخست وزیر پاکستان گفت: جامعه جهانی باید در این مقطع حساس در کنار مردم افغانستان باشد. تعامل سازنده با هیات حاکمه موقت این کشور ضروری است. آنچه امروز مورد نیاز است یک رویکرد «متوازن» مبتنی بر سلسله مراتب اولویت‌ها برای جامعه بین‌المللی از جمله «مقابله با تروریسم»، «قاچاق مواد مخدر» و ترویج حکومت فراگیر می‌باشد.

وی با تاکید بر نقش حیاتی ایران و پاکستان برای کمک به مردم افغانستان به عنوان دوستان و همسایگان این کشور، گفت: جامعه بین المللی باید نقش خود را در ارتقای مسیرهای اقتصادی پایدار برای مردم عادی افغانستان ایفا کند.

براساس این گزارش، نخستین بازارچه مرزی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان ساعاتی پیش توسط سید ابراهیم رئیسی رئیس جهمور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.

دفتر نخست وزیری پاکستان امروز گفت که فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی موجب بهبود زندگی ساکنان مرزی و توسعه استان‌های همجوار شده و به غلبه بر پدیده قاچاق کمک بزرگی می‌کند.

دولت پاکستان اعلام کرد که این کشور در حال کار بر روی ۵ بازارچه دیگر نیز است که به زودی گشایش خواهد یافت. همچنین پروژه انتقال برق ایران نیز گامی موثر برای غلبه بر کمبود انرژی در بلوچستان پاکستان است و سطح برق دریافتی از کشور همسایه با افتتاح این پروژه به ۲۰۳ مگاوات افزایش می‌یابد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها