گفت‌وگوی «فردا» با محمدصالح جوکار

واکاوی اهمیت نشست مشترک ایران و مصر

کد خبر: 1221792

روابط ایران و مصر از دهه ها پیش دچار مشکل شد و ما روابط دیپلماتیک را نداشتیم اما یک همگرایی در تأمین منافع مشترک ایجاد شده است.

واکاوی اهمیت نشست مشترک ایران و مصر

گروه سیاسی فردا: ایران و مصر مرداد ماه در بغداد نشست مشترک خواهند داشت. این نشست که بالاترین مقامات امنیتی ایران و مصر در آن شرکت خواهند کرد به ابتکار عمان شکل گرفته است.

محمدصالح جوکار در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نشست مشترک تهران و قاهره در بغداد با حضور بالاترین مقامات امنیتی دو کشور گفت: دولت سیزدهم موضوع تعامل با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان را شروع کرد. ابتدا در حوزه قفقاز نشست هایی را درباره انرژی نفت و گاز و حمل و نقل داشت و سپس با کشورهای جنوب غرب آسیا مثل عربستان برگزاری این نشست ها را دنبال کرد؛ حالا نیز با مصر نشستی برنامه ریزی شده است.

وی افزود: تعامل، ارتباط و رسیدن به توافق جدی در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در سایه برگزاری نشست های مشترک بسیار بسیار حائز اهمیت است و می تواند حوزه تجارت خارجی ما را توسعه و افزایش دهد. این تعاملات می تواند راهگشا باشد و روزنه های خوبی را برای تقویت صادرات محصولات ایرانی به بازارهای این کشورها فراهم سازد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس اظهار کرد: ایران این رویکرد را دنبال می کند که در سطح منطقه تعاملاتی برقرار باشد تا منافع همه کشورها در سایه این تعاملات تأمین شود بنابراین این نشست ها، تعاملات و توافقات با کشورهای مختلف می تواند در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسترهای همکاری را فراهم آورد که تأثیر بسزایی در تقویت روابط بین کشورهای منطقه خواهد داشت.

وی با اشاره به نشست ایران و مصر ادامه داد: این موضوع راهبردی است و پیامدهای مثبتی را در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست به دنبال خواهد داشت. هماهنگی و مواضع این کشورها درباره رفع بخشی از تهدیدهایی که برای کشورما وجود دارد بسیار بسیار حائز اهمیت است.

جوکار گفت: روابط ایران و مصر از دهه ها پیش دچار مشکل شد و ما روابط دیپلماتیک را نداشتیم اما یک همگرایی در تأمین منافع مشترک ایجاد شده است، از آنجا که ایران روابطش را با کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش داد و از سوی دیگر موضوع جبهه مقاومت و پیروزی های این جبهه خودش بسیار بسیار برای برگزاری این نشست ها تعیین کننده بوده و اینکه روابط از سر گرفته شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها