گفت‌وگوی «فردا» با ابوذر ندیمی

عملکرد دولت در میزان خوش‌بینی مردم به انتخابات مؤثر است/ مسئله فقر بر انتخابات اثر می‌گذارد

کد خبر: 1222021

یک کارشناس اقتصادی گفت: طبیعتا فقر از ابتدا بر قضیه انتخابات تاثیر دارد و مردم نگاه می‌کنند که دولت نتوانسته نیازهای آنها را تأمین کند یا خیر.

عملکرد دولت در میزان خوش‌بینی مردم به انتخابات مؤثر است/ مسئله فقر بر انتخابات اثر می‌گذارد

گروه سیاست سایت فردا: مطالبات معیشتی و فقر عمومی شاید پر صدا ترین مطالبه ی مردم از نهاد های دولتی و حکومتی باشد. به‌خصوص در چند سال اخیر که عملکرد دولت و سیاست های اقتصادی آن باعث بغرنج تر شدن وضعیت معیشتی و کوچک‌شدن سفره‌ها شده است. به همین جهت برخی نگرانی‌ها نسبت به احتمال کاهش میزان مشارکت نسبت به انتخابات‌های قبل در انتخابات مجلس پیش رو به میان می آید، هرچند برخی نیز معتقدند که هنوز شعارهای اقتصادی در تشویق مردم جواب می دهد.

ابوذر ندیمی، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس، درباره تاثیر فقر بر میزان مشارکت در انتخابات به «فردا» گفت: «در ارتباط با موضوع نسبت فقر و انتخابات باید به این مولفه ها توجه کرد. باید توجه کرد که نتیجه انتخابات برای مردم مهم است، اگر انتخابات را به شکلی برگزار کنیم که مردم اعتماد نداشته باشند و عدم فضا رقابتی حاکم باشد مسلما کمتر شرکت می کنند. طبیعتا فقر از ابتدا بر قضیه انتخابات تاثیر دارد و مردم نگاه می‌کنند که دولت نتوانسته نیازهای آنها را تأمین کند یا خیر. از این جهت می‌توان گفت که نتایج قطعی موضوع فقر و کمبودها و مشکلات معیشتی در انتخابات بروز و ظهور دارد. مردم بالاخره باید به این نتیجه برسند که انتخابات در زندگی شان تاثیر دارد و زمانیکه فکر می کنند اثرگذار نیست، عدم شرکتشان احتمال زیادی دارد. با چنین تصویری باید دید که موضوع فقر و انتخابات رابطه ای منطقی دارند، انتخابات که برای تزئین نیست، برای حل همین مشکلات معیشتی است. اگر مردم حس کنند انتخابات تشریفاتی است و رقابتی هم نیست و سلایق مختلف باورمند به قانون اساسی در آن اجازه شرکت ندارند و نمایندگان نیز توان تاثیرگذاری ندارند، مشارکت کاهش جدی خواهد داشت. باید در انتخابات سلایق مختلف مطرح شوند».

او در ادامه نسبت به تاثیر رفتار های اقتصادی دولت در یک‌سال و نیم اخیر بر انتخابات افزود: «قطعا اقتصاد یکی از عوامل انگیزه های شرکت در انتخابات است. محبوبیت دولت می‌تواند در رویکرد مردم نسبت به انتخابات اثر داشته باشد. عملکرد دولت‌ها در خوش‌بینی مردم نسبت به آینده و البته نسبت به انتخابات تأثیر دارد. دولت کنونی به چند دلیل این خصوصیت را ندارد و با کمترین درصد آرا به میدان آمد. دیگر نامزد ها نیز در دولت مشغول به کار شدند و یکدستی که در دولت و مجلس ایجاد کردند نتیجه نداد. افزایش قیمت ها نیز عملا مردم را نسبت به کارآمدی دولت ناباور کرد. الان هیچکس حاضر نیست با شعار حمایت از دولت وارد میدان شود. دولت نه تنها به میزان مشارکت دامن نزده بلکه منجر به کاهش آن نیز شده است. مردم ایران که فقط رأی‌دهندگان به آقای رئیسی نیستند».

ندیمی در پایان درباره میزان مشارکت احتمالی در انتخابات مجلس گفت: «مسئولین اگر تمکین به فرمایشات رهبری کنند و انتظار هم همین است که در حکومت یکدست تمکین به رهبری بیشتر باشد باید انتخابات را مشارکتی و رقابتی برگزار کنند. حتما باید از رد صلاحیت های عظیم و پیروزی با حداقل رای دست بردارند. اگر واقعا به فرمایشات رهبری دل ببندند و عملا پیگیری کنند شاید مردم بیایند اما با چنین وضعیتی با کاهش رای بیشتر نسبت به انتخابات قبل مواجهیم. تنها راه برای مشارکتی کردن انتخابات، رقابتی کردن آن است. انتخابات پیش رو وقتی می تواند بیشتر از انتخابات قبل رای بیاورد که شکل افکار و اجزاء عوض شود و با تفاوتی نسبت به گذشته روبه‌رو نباشیم مطمئن باشید که با افت جدی مواجه خواهیم بود. نظامی که با دشمنان خارجی رو‌به‌روست راهی ندارد جز آنکه که به مردمش تکیه کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها