مروری بر گزارش رئیس مجلس از مجموعه فعالیت‌های مجلس یازدهم در دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب

کد خبر: 1223311

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی: مهم‌ترین وظیفۀ مجلس ریل‌گذاری برای مسائل کشور با قانون‌گذاری مناسب است، در این زمینه تمایزِ کم‌نظیر مجلس یازدهم با مجالسِ گذشته داشتن نقشۀ راهِ روشن برای اولویت‌بندی در قانون‌گذاری است که توانسته در یک دوره کوتاهِ سه‌ساله بیش از مجالسِ گذشته قوانین اصلی و ضروری را برای تحول در اقتصاد کشور تصویب کرده و همچنین برخی قوانینِ زمین‌مانده در حوزه‌های غیراقتصادی را از آرزو به قانون تبدیل کند.

مروری بر گزارش رئیس مجلس از مجموعه فعالیت‌های مجلس یازدهم در دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی: مهم‌ترین وظیفۀ مجلس ریل‌گذاری برای مسائل کشور با قانون‌گذاری مناسب است، در این زمینه تمایزِ کم‌نظیر مجلس یازدهم با مجالسِ گذشته داشتن نقشۀ راهِ روشن برای اولویت‌بندی در قانون‌گذاری است که توانسته در یک دوره کوتاهِ سه‌ساله بیش از مجالسِ گذشته قوانین اصلی و ضروری را برای تحول در اقتصاد کشور تصویب کرده و همچنین برخی قوانینِ زمین‌مانده در حوزه‌های غیراقتصادی را از آرزو به قانون تبدیل کند.

اصلاح قوانین نظام بانکی و مالیاتی؛ یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مجلس یازدهم در بسترسازی برای تحول اقتصادی

 در مجلس یازدهم، «قانون بانک مرکزی و طرح بانکداری» برای بستۀ تحول در قوانین اقتصادی برای اصلاح نظام بانکی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای تحول در اقتصاد کشور، و «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی»، «قانون مالیات بر ارزش‌افزوده» و «طرح مالیات بر مجموع درآمد» برای نوسازی نظام مالیاتی مبتنی‌بر تجربیات کشورهای پیشرفته دنیا، به تصویب رسیده یا در مراحل تصویب است.

 تصویب قوانینی تحول‌آفرین در حوزۀ مسکن، مبارزه با فساد، و تولید و اشتغال؛ بخشی از کارنامۀ مجلس یازدهم در سه سال گذشته

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی:

 در حوزۀ مسکن به‌عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد و از مهم‌ترین موارد سبد هزینۀ خانوار، قانون «مالیات بر خانه‌های خالی» و «قانون جهش تولید مسکن» برای اجرا ابلاغ‌ شده و «طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره‌بهای املاک مسکونی» در حال بررسی در صحن است.

در بستۀ تحول در قوانین اقتصادی کشور، برای مبارزه ساختاری با فساد و رانت، «قانون شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی»، «طرح حمایت از افشاگران فساد»، «لایحۀ مدیریت تعارض منافع»، «قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» و برای حوزۀ کشاورزی، «طرح امنیت غذایی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی» و برای حوزۀ تولید و اشتغال، «قانون جهش تولید دانش‌بنیان»، «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار»، «قانون مالکیت صنعتی»، «قانون حمایت از توسعۀ صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی» در نظر گرفته‌ شده است که این موارد عمدتاً نهایی شده یا در مراحل تصویب قرار دارد.

 تلاش مجلس یازدهم در حوزه‌های غیراقتصادی تمرکز بر تصویب قوانینی که سال‌های طولانی به ثمر نرسیده بود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی: اما در حوزه‌های غیراقتصادی، تمرکز مجلس یازدهم بر تصویب قوانینی بود که سال‌های طولانی در مجالسِ گذشته به ثمر نرسیده بود. قانون رتبه‌بندی معلمان و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دولت ابلاغ‌ شده است و طرح اصلاح قانون انتخابات روزهای آخر تصویب را طی می‌کند. همچنین کلیات لایحۀ ارتقای امنیت زنان در برابر سوءرفتار تصویب‌ شده است و طرح نظام‌بخشی به فضای مجازی پس از تعیین تکلیف در شورای عالی فضای مجازی آماده ارائه به صحن برای اجرای آزمایشی است و اعلام وصول و تصویب دو فوریت لایحۀ حجاب و عفاف در دستور کار هفتۀ آینده صحن قرار دارد.

نظارت مجلس یازدهم بر عملکرد دستگاه‌ها در مصادیق مشخصی تأثیر خود را نشان داده است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی:دومین وظیفۀ کلان مجلس نظارت است. در کنار استفاده از ظرفیت‌های نظارتی پیشین مانند سؤال، استیضاح، تحقیق و تفحص و ارجاع موارد تخلف به قوۀ قضائیه، مجلس یازدهم شیوه‌های خلاقانه‌ای از نظارت مؤثر که به خروجی‌های عینی منتج شود را در دستور کار خود قرار داده است. نظارت‌های میدانی و ستادی و همچنین سه‌شنبه‌های نظارتی در صحن از آن دسته هستند. ویژگی این نوع نظارت‌ها آن است که با تمرکز بر مصادیقی روشن ناظر به حل مسائل مردم عمل می‌کند. در نظر گرفتن بودجه‌های لازم پس از تعیین دقیق نظام مسائل استان‌ها، رفع تنش آبی چند صد روستا، بودجه لازم برای  بیمه ملوانان، تخصیص ۴۹هزار میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغال‌زایی، اصلاح قبوض گاز مردم، حضور حداکثری دستگاه‌ها در پنجره واحد صدور مجوزهای کسب‌وکار از مصادیق به نتیجه رسیدن این شیوه‌های نظارتی هستند.

نتایج تحولی که مجلس یازدهم در اصلاح ساختار بودجه رقم زد، آثار خود را در سال‌های آینده بیشتر نشان خواهد داد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی:تصویب لایحۀ بودجه سنواتی را می‌توان مهم‌ترین وظیفۀ سالیانۀ مجلس و مؤثر در زندگی و معیشت مردم دانست که اصلاح ساختار بودجه مهم‌ترین وظیفه تعیین‌شده توسط حضرت‌عالی در این حوزه است. با توجه به اینکه بدون رعایت اصلاح ساختار در لایحۀ تنظیمی دولت، نمی‌توان اصلاح اساسی ساختار بودجه را رقم زد، مجلس یازدهم در اولین سال فعالیت خود، قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور را تصویب کرد که در تنظیم لایحۀ بودجه کمتر موردتوجه دولت محترم قرار گرفت.

 علاوه بر آن، مجلس یازدهم با همراهی دولت محترم در تصویب بودجه به‌گونه‌ای عمل کرد که ما شاهد تحقق ۹۸درصدی درآمدهای بودجه ۱۴۰۱ و افزایش حداکثر ۵ درصدی سقف بودجه ۱۴۰۲ بودیم، اما اتفاق اصلی آنجایی رقم خورد که مجلس با ایجاد سامانۀ هوشمند بودجه‌ریزی و اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی با دومرحله‌ای کردن تصویب قانون بودجه بین دولت و مجلس، یکی از مهم‌ترین اصلاحات ساختاری آن را رقم‌ زده است که تحولی در نظام بودجه‌ریزی کشور محسوب می‌شود و نتایج آن در سال‌های آتی بیشتر مشاهده خواهد شد. درعین‌حال، برای رسیدن به بودجه‌ای ساختارمند و اصولی نیاز به هماهنگی کامل و عزم بیشتر دولت و مجلس در سال‌های اجرای برنامه هفتم است.

 به اذعان مسئولان دیپلماسی کشور، اقدامات متقابل مجلس دربرابر پارلمان اروپا باعث شد تروریستی‌دانستن سپاه توسط آن‌ها منتفی شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی:

 مجلس یازدهم علاوه‌بر پیگیری نقشۀ راه تقنین و خلاقیت در ظرفیت‌سازی‌های جدید نظارتی، برای حل مسائل اصلی کشور نیز نقش روشنی داشته است. تصویب منوط کردن حذف ارز ترجیحی به ارائۀ کالابرگ الکترونیک، تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیمۀ رایگان سلامت برای دهک‌های پایین و ایجاد صندوق کمک بلاعوض و تسهیلات به بیماران صعب‌العلاج ازجملۀ آن‌ها است که، در مواردی که دولت در اجرای آن کوشا بوده، نتایج ملموسی برای مردم داشته است.

مجلس یازدهم در قبال اقدامات دشمن نیز از مجالس گذشته متمایز و مؤثر عمل کرده است و خروج از انفعال مبتنی بر عقلانیت انقلابی راهبرد جدی مجلس است که از مصادیق اصلی آن، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است که نشان داد قوۀ مقننه می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی برای دیپلماسی عزتمندانه به همراه امکان انعطاف لازم را ایجاد کرده و محاسبات دشمن را تغییر بدهد و همچنین از دیگر موارد کنش فعالانه مبتنی بر عقلانیت انقلابی، اقدامات متقابل مجلس در قبال تهدیدات پارلمان اروپا بود که باعث شد، به اذعان مسئولان محترم دیپلماسی کشور تروریست دانستن سپاه توسط آن‌ها منتفی شود.

آرزوی تنقیح قوانین، با سرعت‌بخشی و استفاده از هوش مصنوعی، تا پایان دورۀ مجلس دست‌یافتنی می‌شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی:

 تنقیح قوانین در مجلس از اهداف مهم دیگری است که با دو شیوۀ سرعت‌دادن به روش گذشته و استفاده از هوش مصنوعی، این امید را ایجاد کرده است که تا پایان دورۀ مجلس این مهم به پایان برسد، امری که پیش‌ازاین آرزویی دست‌نیافتنی محسوب می‌شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با گزارش‌های علمی و کاربردی  و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی بیرونی مرکز و دیوان محاسبات با آغاز نظارتِ جدی بر شرکت‌های دولتی مخصوصاً شرکت نفت، حرکت خود را در مسیر رهنمودهای حضرت‌عالی آغاز کرده‌اند.

 ما نمایندگان مجلس یازدهم خود را متعهد می‌دانیم که همه تلاش خود را به کاربندیم تا در یک سال آینده کسری‌ها را تکمیل و نقاط ضعف را جبران کنیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دیدار نمایندگان مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی: ما نمایندگان مجلس یازدهم در این ۳ سال تلاش کردیم علی‌رغم وجود نقاط ضعف، بار سنگین صفت مبارک مجلس انقلابی را تا حد امکان و توان با ایجاد مجلسی کارآمد و انقلابی در حوزه‌های تقنین و نظارت به‌گونه‌ای برداریم که مورد رضایت حق‌تعالی باشد و همین‌جا به‌صراحت اعلام می‌کنیم کامیابی‌های این مجلس قطعاً نتیجه حرکت برمدار عقلانیت انقلابی بوده است اما اگر مجلس متناسب با وظایف و اختیاراتش ناکامی داشته باشد نه‌تنها به دلیل رعایت گفتمان انقلاب نیست، بلکه نتیجه قصور احتمالی ما در پایبندی کامل به رویکرد انقلابی‌گری است که در ذات خود عدالت، عقلانیت و معنویت را توامان دارد.

 ما نمایندگان مجلس یازدهم خود را متعهد می‌دانیم که همه تلاش خود را به کاربندیم تا در یک سال آینده کسری‌ها را تکمیل و نقاط ضعف را جبران کنیم و آیندگان از مجلس انقلابی به‌عنوان یکی از کارآمدترین مجالس قانون‌گذاری یاد کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها