سعید برزین در گفتگو با «فردا»:

طالبان ارزش درگیری مستقیم را ندارد

کد خبر: 1223748

برزین گفت: تحولات اخیر و تنش هایی که با طالبان به آن برخوردیم، صرفا نمی تواند ناشی از گستاخی و رفتار های تند اندیشه طالبان باشد، بلکه بنظر می رسد دست هایی پشت پرده از سوی آمریکا برای ایجاد تنش و برهم زدن نظم منطقه در این بین جریان دارد.

طالبان ارزش درگیری مستقیم را ندارد

گروه سیاست سایت فردا - حمله اخیر طالبان و شهادت دو مرزبان نشان داد که طالبان دنبال حل منطقی مشکلات نیستند و هنوز به روش های بدوی عمل می کنند؛ هرچند تحولات دیروز نهایت لجستیک و ساماندهی نظامی آن ها را نشان داد.

سیاست‌های ایران در قبال طالبان از وقتی که در افغانستان قدرت گرفتند، در داخل کشور منتقدانی داشت و اکنون بعد از اتفاقات اخیر شاهد بالا گرفتن بگومگوها در این رابطه هستیم. لذا ضرورت دارد که راهکار مناسب برای مواجهه با این گروه یافت شود. راهکاری که هم منافع ملی را تامین کند و هم دردسرساز نباشد. 

سعید برزین،کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با «فردا» در این باره گرفت: تحولات اخیر و تنش هایی که با طالبان به آن برخوردیم، صرفا نمی تواند ناشی از گستاخی و رفتار های تند اندیشه طالبان باشد، بلکه بنظر می رسد دست هایی پشت پرده از سوی آمریکا برای ایجاد تنش و برهم زدن نظم منطقه در این بین جریان دارد. آمریکایی چندان بی تمایل نیستند که حضور چین و روسیه را از طریق طالبان و تهدید ایران به خطر بیندازند و خوب آگاهند که چینی ها تنها در صورت وجود امنیت می توانند در منطقه کار کنند.

وی با اشاره به احتمال افزایش تنش ها ، گفت: بعید نیست در روز های آینده باز هم از سوی‌طالبان شاهد این نوع رفتار ها باشیم. اگر بپذیریم که این اقدام دست آمریکا را به همراه دارد احتمال‌تکرار آن اصلا بعید نیست؛هرچند مسلم است که آخر این بازی،بازنده نهایی طالبان اند. طالبان با این نوع رفتار ها به پایان عمر خود و متلاشی شدن از درون و بروز اختلافات بیشتر نزدیک می شوند.‌اما با این وجود نباید خطرات آن ها را دست کم گرفت.

برزین در پایان درباره راهکار مواجهه با طالبان گفت: مسلما باید مقابل زیاده خواهی های طالبان ایستاد تا آن ها فکر نکنند با دست آمریکا هر کاری ممکن است.اما باید بسیار هوشیار و زیرکانه نسبت به این اقدامات پاسخ داد.طالبان ارزش درگیری مستقیم ندارند اما راه های دیپلماتیک و اقتصادی قابل توجهی برای فشار به آن ها وجود دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها