دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح طلبان و ساز تحریم انتخابات

کد خبر: 1223720

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح طلبان و ساز تحریم انتخابات

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: اصلاح‌طلبان تندرو به‌دنبال تحریم انتخابات مجلس هستند

بازی تحریم و شرط‌گذاری اصلاح‌طلبان رادیکال با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس مجددا آغاز شده است. اکنون شکافی میان دو سر طیف اصلاح‌طلبان دیده می‌شود که یکسوی آن به ائتلاف با چهره‌های خارج از این جریان با هدف رسیدن به قدرت رضایت می‌دهد و سر دیگری آن به چیزی کمتر از تحریم و تلاش برای ناامید ساختن مردم از صندوق‌های رأی رضا نمی‌دهد.

روزنامه جوان در این رابطه نوشته: کانال تلگرامی امتداد (ارگان حزب اتحاد ملت) یادداشتی را منتشر کرده که در آن اعتراضات خیابانی را نتیجه ناامید شدن مردم از صندوق رأی دانسته است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم «...مردم چه آن زمانی که به نامزد‌های انتخاباتی اعتماد می‌کردند و به آن‌ها رأی می‌دادند و چه زمانی که خسته از ساختار سیاسی به خیابان آمدند، خواهان بهبود وضعیت اقتصادی، کاهش دخالت دولت در زندگی مردم و رابطه بهتر ایران با دنیا بودند...، اما حالا بعد از یک دهه به‌نظر می‌رسد هیچ یک از این تلاش‌ها با موفقیت روبه‌رو نشده... اینکه ارگان حزب تندروی اتحاد ملت آشوب‌ها را شکست‌خورده می‌داند، قابل تأمل است. اینکه اصلاح‌طلبان دنبال چسباندن شعار‌ها به عنوان خواسته‌های معترضان (بخوانید اغتشاشگران) هستند، نشانه ضعف جریان اصلاحات است که خود را خالی می‌بیند و دنبال قوی نشان دادن خود از این مسیر است. گفتنی است حزب اتحاد ملت به دنبال تحریم انتخابات مجلس امسال است.

 

کیهان: 8 سال امید و اعتماد مردم را کشتند حالا دنبال قاتل آن می‌گردند!

این روزها کسانی که خود از جمله دست‌اندرکاران ایجاد ناامیدی بین مردم بودند نسبت به ناامید شدن جامعه ابراز نگرانی می‌کنند و علت آنرا به عملکرد دیگران نسبت می‌دهند.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: روزنامه اعتماد روز گذشته مطلبی به قلم سخنگوی دولت قبل با عنوان «جامعه پرملال در جست‌وجوی شادی» منتشر کرد. طرح چنین مسائلی درحالی است که نگارنده آن طی دوره 8 سال گذشته یکی از اعضای اصلی کابینه دولت بود که با ده‌ها و صدها وعده پرطمطراق برای رفع همین موارد ادعایی رای مردم را گرفت اما ۸ سال علاوه ‌بر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالا‌های اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با ۸۰۰ تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت. مدعیان اصلاحات ـ اعتدال 8 سال امید و اعتماد را در مردم کشتند و حال دنبال قاتل آن می‌گردند!

 

جام جم: راهکار سیاسی تنها راه رسیدن به حقابه هیرمند است

حقابه هیرمند مدتی است که به موضوع جدال لفظی میان ایران و افغانستان شده است. موضوعی که روزنامه جام جم درباره آن نوشته: تنها راه پیگیری حقابه هیرمند از طریق فرآیندهای سیاسی است. فقط از این طریق می‌توان امیدوار بود که به حق خود برسیم.جمهوری اسلامی ایران بحث قوی و مستندات بسیار قوی در ارتباط با این‌که بخشی از آب هیرمند متعلق به ایران است، دارد و این اسناد در گذشته تایید شده است. برای حل این مشکل امکان و ضرورت برخورد نظامی در خصوص دستیابی به حقمان درباره آب هیرمند وجود ندارد، به لحاظ حقوقی نیز در حال حاضر نمی‌توان کار خاصی انجام داد به این معنی که مجامعی وجود ندارد که بتوان شکایت خود را به آنجا برد چرا که اساسا در حال حاضر در افغانستان دولت رسمی وجود ندارد؛ اصلاً دولتی وجود ندارد. اگر بخواهیم از اهرم اخراج پناهجویان افغانستان استفاده کنیم این هم اتفاقی را شکل نمی‌دهد جز این‌که باعث می‌شود زحماتی که تا امروز کشیده و پناهجویان افغانستانی را به خوبی حمایت و صیانت کرده‌ایم بر باد می‌دهد و به این ترتیب آبی از دیگ طالبان برای ما گرم نمی‌شود.

 

رسالت: در این فقره، دشمن دشمن ما لزوما دوست ما نیست

از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان مواضع گوناگونی درباره رویکرد ایران در قبال آن از سوی رسانه‌ها و فعالان سیاسی مطرح شده است. عده‌ای بر لزوم عدم شناسایی طالبان و حفظ فاصله با آنان تاکید داشتند و عده‌ای دیگر بر لزوم تعامل و همکاری مشترک.

روزنامه رسالت در این باره نوشته: آن زمان که آمریکایی‌ها افغانستان را ترک کرده و عملا تحویل طالبان دادند، برخی در داخل ذوق‌زده شدند و حتی برخی در مواضعی نسنجیده، از دولت جدید طالبان استقبال کرده و طالبان فعلی را با طالبان دو دهه پیش متفاوت دانستند. تقابل طالبان با دولت آمریکایی اشرف غنی و نیروهای طرفدار غرب، باعث پاک شدن سابقه سیاه طالبان نمی‌شود و در این فقره، دشمن دشمن ما لزوما دوست ما نیست. طالبان هرچند در میان برخی اقشار افغان حامیانی دارد، اما موردپذیرش جامعه افغانستان و به‌ویژه علما، تحصیل‌کردگان و نخبگان افغان نیست. دولتمردانی که زنان و دختران را از تحصیل بازمی‌دارند، مقررات منع آمد و شد وضع می‌کنند، مواضع عجیب اتخاذ می‌کنند و متاسفانه باید گفت کسانی که زمانی با ساختمان‌های مدرن تهران عکس یادگاری می‌گرفتند، امروز برای دولت تهران شاخ و شانه می‌کشند. طالبان باید حداقل ۲۰ سال حسن همجواری نشان دهد تا از سوی مراجع رسمی در ایران اسلامی پذیرفته شود.

 

صبح نو: اینبار به تعهد آمریکایی‌ها اطمینانی است؟

سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان امروز به تهران می‌آید تا علاوه بر مسائل اقتصادی درخصوص موضوعات سیاسی و بین‌المللی نیز گفت‌وگوهایی صورت دهد. بسیاری معتقدند که وی حامل پیام از سوی آمریکا نیز خواهد بود اما این تنها محور اهمیت این سفر نیست.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: شاید بعد از تنش‌زدایی در منطقه و بعد از توافق تهران- ریاض، بهترین زمان برای پیگیری کارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها باشد و این سفر می‌تواند چراغ سبزی باشد برای ایجاد سرمایه‌گذاری در ایران که دیگر کشورهای اتحادیه عرب نیز تشویق به این امر شوند. برخی نیز سلطان عمان را پیام‌آور مقامات آمریکایی می‌دانند. در کنار عمان نام قطر نیز پررنگ است و گفته می‌شود این روزها دوحه برای توافق میان ایران و آمریکا نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. هر چند که دوباره اطمینانی به تعهد آمریکایی نیست و این جزئی از ذات و خوی استکباری این کشور است؛ اما امروز شاهد هستیم که آمریکا متحدان راهبردی خود را یا از دست داده و یا در حال از دست دادن آنان است. از سوی دیگر شرایط بین‌المللی به‌گونه‌ای است که هزینه خروج مجدد از توافق و بدعهدی برای آمریکا بالا رفته است. چنانچه وزیر انرژی قطر نیز به غرب نسبت به کمبود نفت و گاز هشدار می‌دهد و می‌گوید «بدترین اتفاقات برای اروپا در راه است.»

 

فرهیختگان: هاشمی و لاریجانی به‌دنبال ابطال انتخابات مجلس ششم بودند، رهبری مانع شدند

بر اساس روایت هاشمی از سال ۷۹ در کتاب تازه‌ انتشاریافته‌اش شخص وی و لاریجانی پیگیر ابطال انتخابات مجلس ششم بودند ولی رهبر انقلاب مانع شدند.

روزنامه فرهیختگان در این ارتباط نوشته: شورای نگهبان در ۱۱ اسفندماه 78 با صدور اطلاعیه‌ای از بروز تخلف در برخی حوزه‌های انتخاباتی خبر داد. هاشمی در خاطرات خود نوشته است: «شب آقایان احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و دکتر حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، رئیس سازمان صدا و سیما، میهمانم بودند. درباره انتخابات تهران بحث شد آقای جنتی، گفت بخشی از اعضای شورا، ضمن اینکه اشکال انتخاب تهران را قبول دارند ابطال آن را مصلحت نمی‌دانند.»(۲۵ اردیبهشت) افراد سرشناس دیگری از جمله علی لاریجانی موافق ابطال انتخابات بودند. آقای علی لاریجانی هم آمد و گفت کامپیوتر نتایج بازشماری‌ها را دیده است. انتخابات قابل‌توجیه نیست.»(۲۷ اردیبهشت) نهایتا شورای نگهبان تصمیم به ابطال انتخابات می‌گیرد. اما نظر رهبری برخلاف شورا و همه افرادی بوده که به‌دنبال ابطال انتخابات بوده‌اند. هاشمی در خاطرات روز بعد نیز با اشاره به واکنش مثبت رسانه‌های خارجی به دستور رهبری، به‌صورت غیرمستقیم نارضایتی خود از تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای را ابراز می‌کند. علی لاریجانی هم از اینکه رهبری مانع ابطال انتخابات شده‌اند ناراضی است.

 

خراسان: مردم به اینترنت نیاز دارند، فناوری‌های جدید محدودیت‌های پیشین را بی‌معنا می‌کند/ گردش مالی چندهزار میلیاردی فیلترشکن‌ها

یکی از دستاوردهای اینترنت برای انسان‌ها آسان شدن انجام امور روزمره و فعالیت‌های شخصی و شغلی است اما با محدودیت‌های چند ماه اخیر استفاده از آن بسیار پرزحمت و رنج‌آلود شده است.

روزنامه خراسان در این ارتباط نوشته: دو نماینده مجلس، در تازه‌ترین اظهارنظر در این باره به ارقامی عجیب از گردش مالی فیلترینگ اشاره کرده و گفته اندکه گردش مالی کاسبان فیلترینگ در سال بین ۴۰تا 50 هزار میلیارد تومان است. البته دغدغه آصفری تنها این موضوع نبوده، او در کنار فرار مالیاتی از نفوذ کاسبان فیلترینگ هم سخن به میان آورده است. نامداری، عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز می‌گوید: معمولا توسعه فناوری‌های جدید، محدودیت‌های پیشین را عمدتا بی‌معنا می کند. یک روز استفاده از ویدئو در کشور ممنوع بود اما امروز بخشی از مردم به سمت ماهواره رفتند و پس از ماهواره نیز، توسعه اینترنت تا حدودی ماهواره را از جذابیت‌های قبل انداخته است که با توجه به این تجربه احتمالا در آینده این نوع فیلترینگ بی‌اثر و نوع مواجهه کاربران در استفاده از اینترنت متفاوت از امروز باشد. امروزه اینترنت فراتر از عادت است و تبدیل به بخش هویتی زندگی مردم در جهان شده است. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد مردم در استفاده از نیازشان خسته شوند و رو به کاهش برود.

 

جوان: برخلاف ادعای اصلاح‌طلبان نظارت استصوابی از سال ۱۳۵۹ بوده

امروز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برگزار می‌شود و احتمالا همچون دور اول این انتخابات تا مدتی مورد قضاوت و تحلیل از سوی جریان‌های سیاسی با نقب زدن به مسائل داخلی ایران قرار خواهد گرفت.

در نوبت قبلی اصلاح‌طلبان با بهره‌برداری سیاسی از حواشی انتخابات ترکیه سعی کردند نظرات خود را درباره مسائل داخلی با طعنه و کنایه مطرح کنند. روزنامه جوان در این راستا نوشته: انتخابات ترکیه –که شرکت در آن اجباری است- موجب شد دوباره تحقیر خودی از سوی کسانی که احساس می‌کنند راهی به قدرت ندارند داغ شود و علت مشارکت بالا را در ترکیه نبود نظارت استصوابی بدانند. اگر کسی مدعی است که از مقطعی قانون انتخابات به نظارت استصوابی تغییر کرده این زمان ۱۳۷۴ است و اعمال آن از ریاست‌جمهوری هفتم (خاتمی) و مجلس ششم (زمستان ۱۳۷۸) بوده است. ابتدا به سؤال اول پاسخ می‌دهیم که آیا قبل از این موعد، انتخابات به شکل دیگری بوده است و ناگهان ریل عوض شده است؟ نظارت استصوابی مبتنی بر ماده ۳ قانون انتخابات از ۱۳۵۹ بوده است. اما مشمولان آن تغییر کرده است. حتی شورای نگهبان کسانی را تأیید کرد و به مجلس رفتند که اکنون جلای وطن کرده و اپوزیسیون هستند (حقیقت‌جو، مزروعی، پیرموذن و...) البته انتخابات امسال و چگونگی مشارکت آن (بدون کرونا) راستی آزمایی خوبی برای حکومت و منتقدان است، اما بپذیریم که نوع نظارت شورای نگهبان تأثیری بر مشارکت نداشته است.

 

کیهان: رژیم اسرائیل حمله به ایران را به نفع خود ارزیابی نمی‌کند

لفاظی‌ها و تهدیدات رسانه‌ای علیه ایران در کنار شایعه‌پراکنی‌ها درخصوص امکان درگیری نظامی در منطقه موضوع جدیدی نیست و ابزاری است که هر چند وقت یکبار با آرزوی ایجاد خطای محاسباتی توسط دشمنان به‌کار می‌رود.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: فرمانده اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در اواسط هفته گذشته به طور ضمنی مقاومت منطقه را به «جنگ گسترده» تهدید کرد و بعضی از رسانه‌ها هم از توافق آمریکا و این رژیم در اقدام نظامی علیه ایران خبر دادند. رژیم اسرائیل اگرچه در جهت تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران اقداماتی را انجام داده و اقدامات بعدی آن نیز - به دلیل متکی بودن به عوامل جاسوس - دور از انتظار نیست، اما حمله مستقیم نظامی به ایران چه به صورت انفرادی و چه با مشارکت آمریکا را به هیچ وجه به نفع خود ارزیابی نمی‌کند. خود اسرائیلی‌ها اعلام کردند، چنین اقدامی با واکنش ویرانگر ایران مواجه می‌شود. می‌توان خبرهای مبتنی بر توافق آمریکا و رژیم اسرائیل را نوعی اعمال فشار برای تجدیدنظر جمهوری اسلامی در سیاست اصولی اخراج آمریکا از منطقه ارزیابی کرد و در همان حال نباید هوشیاری را هم از دست داد؛ چرا که ممکن است هدف‌گذاری مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی پایگاه‌ها و نیروهای ایران در منطقه باشد. ما باید به آمریکایی‌ها بفهمانیم تفاوتی میان شهروندان ایرانی داخل جغرافیای جمهوری اسلامی با خارج جغرافیای آن وجود ندارد؛ کمااینکه تفاوتی میان حمله به یک ساختمان در داخل ایران و یا یک ساختمان ایرانی در خارج ایران وجود ندارد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها