مذاکره ایران و عراق برای اجرای توافقنامه امنیتی

کد خبر: 1224234

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق صبح دیروز با «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه بویژه «نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی میان دو کشور» و همچنین مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد.

مذاکره ایران و عراق برای اجرای توافقنامه امنیتی

توافقنامه اخیر امنیتی، اسفندماه گذشته با حضور دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و عراق و با حضور محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور به امضا رسید. گفته می‌شد که توافق دو کشور، تأثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، خواهد داشت. مهیا کردن فضا برای استقرار گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب ضد ایرانی همچون گروه تروریستی «کومله»، مبارزه این جریان خشونت‌طلب را ذیل هدف شوم تجزیه کشور ایران و ایجاد کشوری مستقل ممکن ساخته بود. جمهوری اسلامی به فراخور این اقدامات تخریبگرانه، بارها به مقامات کردستان عراق هشدار داد و از قصور و بی‌توجهی آنان نسبت به اقدامات پیشگیرانه انتقاد کرد. این اعتراض که چندین بار در قالب یادداشت‌های دیپلماتیک از سوی وزارت امور خارجه به دولت مرکزی هم ابراز شد، پاسخ درخوری نداشت تا ایران در چندین نوبت، مراکز گروهک‌های تروریستی مستقر در شمال عراق را بنا به حق مقابله به مثل هدف حمله نظامی قرار دهد. این سلسله اتفاقات در ادامه منجر به امضای توافقنامه امنیتی بین دو کشور در اسفندماه گذشته شد. با وجود امضای این توافقنامه، کمتر از یک ماه قبل میزبانی کردستان عراق از شماری گروهک تجزیه‌طلب ضد ایرانی به احضار سفیر عراق در ایران منجر شد تا وزارت امور خارجه کشورمان این اقدام را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عراق توصیف کند.

با گذشت چند هفته از این اتفاق، حضور مشاور امنیت ملی عراق در ایران به منظور بررسی نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی میان دو کشور را می‌توان حائز اهمیت بسیار دانست. آنچنان که «قاسم الاعرجی» بر پایبندی عراق به این توافق تأکید کرد و آن را برخاسته از ایمان و اعتقاد مقامات عراقی دانست.

 توافقنامه امنیتی؛ اقدامی مناسب و راهبردی

در این دیدار احمدیان با اشاره به ریشه‌های مشترک دینی، مذهبی و تمدنی طولانی میان ایران و عراق، آن را تضمین کننده روابط عمیق و گسترده دو کشور دانست و با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از حکومت برخاسته از اراده مردم در عراق بوده است، تصریح کرد: خون شهدای دو کشور در مبارزه بی‌امان با تروریسم و ناامنی در هم آمیخته و بارزترین آن شهادت سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است. احمدیان، توافقنامه امنیتی اخیر را که حاصل ماه‌ها گفت‌و‌گو و تلاش مشترک نهادهای ذی‌ربط دو کشور است اقدامی بسیار مناسب و راهبردی توصیف و بر اجرای دقیق مفاد آن تأکید کرد. وی تصریح کرد: انتظار داریم دولت عراق در چهارچوب این توافقنامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند.

به گزارش نورنیوز، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیگیری و اجرای سایر توافقات میان ایران و عراق بویژه توافقات اقتصادی میان دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تعمیق همه جانبه روابط با کشورهای همسایه بویژه کشور دوست و برادر عراق است و برای اجرای این سیاست در همه ابعاد آماده همکاری و تعامل دوجانبه و چند جانبه هستیم.

پایبندی عراق به توافق امنیتی با ایران

همچنین در این دیدار قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق با تبریک انتصاب علی اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و آرزوی موفقیت برای او، تصریح کرد: دولت و نهاد امنیت ملی عراق مصمم و آماده است که چون گذشته با تداوم ارتباطات نزدیک و مستمر در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل داشته باشد.

وی با اشاره به روابط ممتاز دو کشور که همواره تداوم داشته گفت: امنیت عراق را امنیت ایران و امنیت ایران را امنیت عراق می‌دانیم.

وی رایزنی مستمر میان مقامات عالی دو کشور به‌منظور تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین بویژه در ابعاد اقتصادی و امنیتی را زمینه‌ساز ثبات و پیشرفت دو کشور دانست و گفت: من به همراه یک هیأت عالی‌رتبه به دیدار شما آمده‌ام و بر پایبندی عراق به توافقی که اخیراً بین دو کشور امضا شد، تأکید می‌کنم.

 او افزود: این توافق برخاسته از ایمان و اعتقاد ما است؛ زیرا ثبات و توسعه ایران و عراق را تضمین کننده ارتقای ضریب امنیت ملی دو کشور و بستر ساز آرامش و پیشرفت در منطقه می‌دانیم.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها