چرا لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران در اسرائیل هم خریدار ندارد؟

کد خبر: 1224235
چرا لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران در اسرائیل هم خریدار ندارد؟

وقتی خبر اظهارات جدید نتانیاهو مبنی بر «غافلگیر کردن ایران» منتشر شد، نه تنها تحلیلگران صهیونیست آن را سخنانی غلوآمیز قلمداد کردند، بلکه محافل رسانه‌ای مستقر در سرزمین‌های اشغالی نیز نشانه‌های متعددی در نقض اظهارات او مطرح کردند. نتانیاهو در اظهاراتش مدعی شده بود: «ما ایران را همیشه غافلگیر می‌کنیم... ما موفق خواهیم شد و همه دشمنان را غافلگیر خواهیم کرد. در چند هفته گذشته از یگان‌های طبقه‌بندی شده ارتش و نهادهای امنیتی و توانایی‌های در حال توسعه‌مان بازدید کردم. همه دشمنان ما بدانند ما خیلی از آنها جلوتریم.»

رسانه‌های صهیونیست در واکنش به اظهارات نتانیاهو، بر عجز نظامی رژیم صهیونیستی در برابر ایران و بحران‌های داخلی متعدد این رژیم تأکید کردند و صحبت‌های اخیر نخست‌وزیر را نوعی فرافکنی برای فرار از ورطه بحران‌هایی قلمداد کردند که چند سال است دولت صهیونیستی را دربر گرفته و روزبه‌روز حلقه محاصره آنها تنگ‌تر از قبل می‌شود.

 

جنگ با ایران، تخیلی است

پس از اظهارات نتانیاهو علیه ایران، یکی از افسران سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی اسرائیل 24 در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت‌های نخست‌وزیر و رئیس ستاد ارتش، صدای شیپور جنگ است؟ مدعی شد: «این سخنان ممکن است به این دلیل باشد که با عناصر و عوامل نگران‌کننده‌ای از ایران روبه‌رو هستیم که واقعاً در حال پیشرفت زیادی در برنامه هسته‌ای خود هستند. همچنین در حال مجهز شدن به تسلیحات پیشرفته‌اند؛ آمدن ۲۲ جنگنده سوخو از روسیه و داشتن سیستم پدافند هوایی عالی، همه اینها به معنی این است که فرصت برای حمله موفقیت‌آمیز اسرائیل هر روز محدودتر می‌شود.»

این تحلیلگر مسائل امنیتی همچنین امکان ایجاد درگیری نظامی با ایران توسط اسرائیل را به دلیل غیرواقعی بودن نفی کرده و حزب‌الله لبنان را به عنوان تهدید اصلی فعلی رژیم صهیونیستی قلمداد کرد و افزود: «هرچند حزب‌الله جزو نیروهای نیابتی ایران است، ولی [به لحاظ میدانی] تهدید اصلی محسوب می‌شود، منظورم این است که جنگ با ایران کمی تخیلی است؛ چون ما در حد و اندازه نبرد با ایران نیستیم و جنگ با آنها منجر به نبردی در مقیاس بسیار بزرگ در تمام منطقه یا شاید قسمتی از دنیا خواهد شد. در حال حاضر تهدید بسیار نزدیک‌تر و دردناک‌تری به نام حزب‌الله داریم چون آنها چیزی در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار موشک دارند. این یک جنگ بسیار پیچیده خواهد بود، اول از همه به دلیل تلفات اسرائیل. در بحث نظامی هم اگر مجبور به پیشروی در خاک لبنان شویم، بنابر تجربه بدی که در جنگ ۲۰۰۶ داشتیم، بسیار خطرناک و بسیار نگران‌کننده‌تر و پیچیده‌تر است؛ چرا که مقابله با دشمن کوچک‌تر، پیچیده‌تر از مقابله با یک تهدید بزرگ مانند ایران است.»

 پیام نیروهای رضوان

یکی از رخدادهای چند روز اخیر که مورد توجه محافل رسانه‌ای صهیونیست قرار گرفت، رزمایش حزب‌الله در مرز شمالی مناطق اشغالی به مناسبت بیست و سومین سالگرد آزادسازی جنوب لبنان بود؛ رزمایشی که اصلی‌ترین محورش، شبیه‌سازی ورود یگان واکنش سریع «رضوان» به سرزمین‌های اشغال شده و پیامش، نمایش قدرت تهاجمی حزب‌الله علاوه بر قدرت تدافعی بود.

پس از این رزمایش بی‌سابقه، رسانه‌ها و محافل داخلی صهیونیست نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ واکنش‌هایی که تحلیل محتوای آنها نشان می‌دهد پیام رزمایش را دریافت کرده‌اند. به گزارش ایرنا، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی با اعلام اینکه تهدیدات فزاینده‌ای علیه ارتش (رژیم) اسرائیل وجود دارد که ممکن است آن را مجبور به تجدیدنظر در محاسبات خود کند، اذعان می‌کند که ارتش این رژیم نیاز مبرمی به تقویت نیروهای ذخیره دارد که زیر فشار است. این رسانه صهیونیستی تأکید کرده است که وضعیت توسعه فناوری حزب‌الله لبنان ممکن است باعث نگرانی فزاینده در میان رهبری نظامی [رژیم] اسرائیل شود و تل‌آویو باید از بودجه جدید این رژیم برای توسعه نیروهای نظامی و احیای ارتش استفاده کند. شماری از نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی که در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی خدمت کردند، به کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفتند که کمبود آشکار تجهیزات، مهمات و خودروهای نظامی و همچنین کمبود پوشش اطلاعاتی تاکتیکی برای مقابله با افزایش روزافزون تهدیدات در جبهه شمالی وجود دارد. این رسانه صهیونیستی در پایان تأکید کرده که فرماندهی میدانی ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی بویژه در مرز لبنان از این واقعیت آگاه است اما نمی‌تواند راه‌حل واقع‌بینانه‌ای برای این مشکل بیابد.

اقتصاد شکننده

مسأله اقتصاد برای جریان صهیونیسم تاریخی، یک موضوع حیاتی و هویتی است و تجربه نشان داده است که در صورت قطع شریان‌های اقتصادی یهود، حیات این جریان دچار اختلال می‌شود. در حال حاضر نیز یکی از ارکان اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی، غیر از مطالبات سیاسی، موضوعات اقتصادی از قبیل افزایش نرخ انرژی و بیمه در کنار کاهش ارزش پول اسرائیل (شِکِل) در برابر دلار است که به گفته ناظران پس از لفاظی‌های مقامات صهیونیست علیه ایران و حزب‌الله تشدید شد.

در همین زمینه روزنامه قطری «العربی الجدید» چاپ لندن با اشاره به چالش تصویب بودجه در رژیم صهیونیستی و دامنه‌های سیاسی آن نوشت: «تصویب بودجه سال‌جاری در رژیم صهیونیستی با چالش‌های متنوعی مواجه است؛ به نحوی که امسال، شاهد بی‌ثباتی اقتصادی و کاهش شاخص‌های مالی در این رژیم بوده‌ایم. شرکای ائتلاف حاکم در رژیم صهیونیستی بودجه‌های خاص و ویژه‌ای را برای خود مطالبه می‌کنند که همین باعث ایجاد اختلافات در داخل ائتلاف حاکم شده است.»

تنگنای ژئوپلیتیک و انزوای دیپلماتیک

پس از روی کار آمدن دولت راستگرای صهیونیستی، از یک سو، افزایش تروریسم دولتی سازمان‌یافته و خشونت‌بار مانند ترور رهبران مقاومت، هویت‌زدایی از قدس شریف و یورش به مسجدالاقصی شدت یافته و از سوی دیگر، امتداد همین فضا باعث شده اسرائیل بیش از گذشته تحت فشار افکار عمومی و بین‌المللی قرار بگیرد. این موضوع تا جایی پیش رفت که روز 24 مه ‌سال میلادی جاری (سوم خرداد) 16 سناتور دموکرات امریکایی در نامه‌ای از بایدن خواستند «پیش از اعطای معافیت به اسرائیلی‌ها برای اخذ ویزای امریکا، دولت صهیونیستی را به رعایت حقوق تمامی شهروندان خود، شامل فلسطینیان و اعراب، ملزم کند.»

وضعیت وخامت بار داخلی اسرائیل در حالی تشدید شده است که اولاً، روابط دیپلماتیک کشورهای حول رژیم صهیونیستی مانند مصر و اردن با ایران و سوریه در حال احیا و گسترش است و از سوی دیگر، ایالات متحده به مثابه نزدیک‌ترین همپیمان اسرائیل نیز این روزها برنامه و تمایلی برای حمایت رسمی از دولت صهیونیستی ندارد و اینها معنایی جز تعمیق انزوای منطقه‌ای و جهانی دولت اسرائیل ندارند و ثانیاً، ورود نظامی و اقتصادی ایران به آب‌های آزاد اطراف اسرائیل، تنگ‌تر شدن حلقه محاصره استراتژیک این رژیم را در پی خواهد داشت. بنابراین، اظهارات نتانیاهو و سایر مقامات صهیونیست علیه ایران را باید صرفاً نوعی سرپوش بر اوضاع تشنج‌بار داخلی و وحشت از انزوایی خودساخته در یک موقعیت ژئوپلیتیک خفه‌کننده دانست.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها