قطر: خواستار گفت‌وگوهای هدفمند با ایران و کشورهای عربی هستیم

کد خبر: 1224256

وزیر دولت قطر در امور خارجه تاکید کرد: نبود گفت‌وگو با ایران در تشدید بحران‌های منطقه در سطح انسانی، اقتصادی و زیست محیطی سهیم بوده است.

قطر: خواستار گفت‌وگوهای هدفمند با ایران و کشورهای عربی هستیم

به گزارش الخلیج آنلاین، محمد الخلیفی، وزیر دولت قطر در امور خارجه در سخنرانی خود در نشست گفت‌وگوهای عربی-ایرانی که در دوحه درحال برگزاری است خواستار برگزاری گفت‌وگوهای سازنده میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران با هدف پایان دادن به تنش‌های منطقه و اولویت دادن به منافع ملت‌ها شد.

وی گفت که کشور قطر همواره به گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل تمام مشکلات کشورها و نزدیک کردن رویکردها ‌و همچنین ایجاد تریبونی مورد اعتماد برای تمام طرف‌های بین‌المللی دعوت می‌کند.

الخلیفی خواستار ایجاد ساز ‌وکارهایی سازنده برای برگزاری گفت‌وگوها بر اساس احترام متقابل، حسن همجواری، عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و حل مشکلات از طریق راه حل‌های مسالمت‌آمیز شد.

این وزیر قطری در ادامه خاطرنشان کرد که همه کشورها به یاد دارند که دوحه نزدیک به یک دهه است که همواره و از طریق تریبون های بین المللی خواستار برگزاری گفت‌وگوهایی فراگیر و هدفمند میان ایران وکشورهای عربی خلیج (فارس) شده است.

وی گفت که هدف از این امر مقابله با تمام مسائلی است که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد زیرا ما معتقدیم که سرنوشت همه کشورهای منطقه یکی است.

محمد الخلیفی تاکید کرد که نبود گفت‌وگو با ایران در تشدید بحران های منطقه در سطح انسانی، اقتصادی و زیست محیطی سهیم بوده است.

بر اساس این گزارش، دور دوم نشست گفت‌وگوهای عربی-ایرانی با حضور نخبگان، سیاستمداران، پژوهشگران و کارشناسان ایرانی و عرب در دوحه قطر درحال برگزاری است.

سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به عنوان نماینده ایران در این نشست حضور دارد.

وی در جلسه افتتاحیه دومین نشست گفت‌وگوی ایران و عرب که به ابتکار مشترک شورای راهبردی روابط خارجی و موسسه الدراسات الجزیره قطر در دوحه برگزار ‌شد، گفت: پیشنهاد اینجانب به رهبران منطقه، حرکت در جهت یک «منطقه قوی» است و گام اول در این مسیر که خوشبختانه آغاز شده، حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است.

او با اشاره به سخنرانی سال گذشته خود که تصریح کرده بود «ایران و عربستان نمی‌توانند نگاه حذفی به یکدیگر داشته باشند»، افزود: اکنون خوشحالم که با تصمیم رهبران دو کشور، مسیر عادی‌سازی روابط ایران و عربستان در جریان است.

رئیس شورا با اشاره به ارتقای مجدد روابط ایران با امارات و کویت و همچنین تقویت روابط ایران با قطر، عمان و عراق تصریح کرد: سفر پادشاه عمان به تهران، نشانه دیگری از روابط روبه‌رشد ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

خرازی با اشاره به تحولات جاری بین‌المللی در جهت تعادل چندقطبی، با بیان اینکه رهبران منطقه هوشمندی خود را در اتخاذ سیاستی مستقل نشان داده‌اند، گفت این تحولات نشانه بلوغ و هوشمندی کشورهای منطقه در بهره‌برداری از تحولات بین‌المللی به نفع کشور خود و منطقه تلقی می‌شود.

ایسنا

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها