گفت‌وگوی «فردا» با بیژن مقدم

چرا طالبان به موضوعی برای جدال میان جناح‌های سیاسی تبدیل شده است

کد خبر: 1224389

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در ایران تمام موضوعات سیاست خارجی به مناقشات سیاست داخلی تبدیل می‌شود، از جمله طالبان.

چرا طالبان به موضوعی برای جدال میان جناح‌های سیاسی تبدیل شده است

گروه سیاست سایت فردا: در ایران هر چیزی قابلیت این را دارد که به دعوا میان گروه‌های مختلف سیاسی تبدیل شود؛ از جمله طالبان که با رخ‌دادن هر اتفاقی از سوی آنها جدال میان نیروهای سیاسی بالا می‌گیرد. برخی می‌گویند چرا چرا با هیئت‌های سیاسی دیدار می‌کنیم و حتی چرا با طالبان وارد جنگ نمی‌شویم و آنها گروه مقابل را متهم به همکاری با طالبان می‌کنند و گروه دیگر می‌گویند طالبانِ کنونی با طالبان گذشته فرق دارد و نباید با این گروه مانند گذشته رفتار کرد و البته برخی هم باور دارند که باید طالبان را به عنوان یک واقعیت موجود در افغانستان پذیرفت اما نباید در قبال این گروه بی‌تفاوت بود و اعتماد کامل به آن داشت.

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «طالبان گروه یا جریانی با سابقه سفید نیست؛ بلکه سوابق منفی نگران‌کننده‌ای دارد. البته این سوابق بیشتر برای دورانی است که خارج از حاکمیت بودند که در آن دوران می‌جنگیدند، افراد را می‌گرفتند یا انسان‌ها را می‌کشتند و... این تصویری است که برخی بر اساس گذشته آنها دارند و می‌گویند حالا که روی کار آمده‌اند باید با آنها بجنگیم. به هر حال طالبان اکنون افغانستان را در اختیار دارد و با هر روشی که بود این کشور را در سلطه دارد. ما هم هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته‌ایم و می‌گوییم شرط دولت فراگیر باید در این کشور به وجود آید».

او ادامه داد: «این اتفاقات چند روز اخیر میان ایران و طالبان ممکن است بین هر کشور مرزی به وجود آید و نباید سرنوشت دو کشور را به یک درگیری مرزی گره زد. بعضی دنبال آن هستند که جنگی در بگیرد که البته به دلیل آنکه موضوع آب هیرمند پیش از این درگیری نظامی رخ داد، بر عمق موضوع افزود وگرنه در شرایط عادی کار به اینجا نمی‌رسید».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «همه بسیار از شهادت مرزبانان عزیزمان متأسفیم اما باید هم‌زمان دو رویکرد را مد نظر داشته باشیم نخست آنکه بدانیم که نباید خویشتن‌داری‌مان را از دست بدهیم اما در عین حال پاسخ متناسب و به اندازه به طالبان هم بدهیم».

مقدم در پایان گفت: «در ایران تمام موضوعات سیاست خارجی به مناقشات سیاست داخلی تبدیل می‌شود. مثلا نگاه کنید همین موضوع ارتباط با شرق به یک دعوای بزرگ تبدیل شد؛ به نحوی که برخی چنین القاء می‌کردند که اگر برویم و التماس آمریکا را کنیم، بهتر است تا با چین ارتباط داشته باشیم. درباره برجام، ارتباط با اروپا یا اف‌ای‌تی‌اف هم همین طور بود و یک موضوع در حوزه سیاست خارجی به جدال‌های سیاسی داخلی تبدیل شد. مثلا یک گروه سیاسی چون با حاکمیت مخالف است، هرچه حاکمیت بگوید با آن مخالفت می‌کند؛ خواه در حوزه سیاست خارجی باشد یا هر چیز دیگر. مثلا می‌گویند. درباره طالبان همین است و این مسئله هم مانند موضوعات دیگر در حوزه داخلی به جدال سیاسی تبدیل شده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها