«انتخاب» به نقل از حجت الله جودکی: موانع بهبود رابطه با مصر برداشته شده

کد خبر: 1224550

امروز دیگر نه مصر تاثیرگذاری بر مخالفان ایران دارد، نه ایران تاثیری بر مخالفان در مصر دارد. اساسا جنبش اسلام گرایی انقلابی در مصر به محاق رفت و دیگر قدرتی ندارد. از طرف دیگر آن ها هم به ملی گرایان عرب ایران دلخوش کرده بودند که آن ها هم به محاق رفته اند.

«انتخاب» به نقل از حجت الله جودکی: موانع بهبود رابطه با مصر برداشته شده

«فردا نیوز» - روابط ایران و مصر پس از سال ها در حال برقراری است اما یکی از سوالات قابل توجه در این زمینه اینجاست که چرا در دولت اصلاحات که دستگاه دیپلماسی رویکرد های آرام تری اتخاذ می کرد این روابط با وجود نشانه های مثبت برقرار نشد و در این دوره کدام موانع برطرف شده‌اند؟

حجت الله جودکی، رایزن فرهنگی سابق  ایران در مصر، در آغاز درباره وضعیت فعلی از سرگیری روابط با مصر به «انتخاب» گفت: دیگر قسمت های آخر کار است چون پیش از این، کار‌های کارشناسی انجام شده است و ماموران امنیتی ایران و مصر در بغداد مشکلات فنی را مورد بحث قرار داده اند و دیگر قسمت شکلی باقی مانده است. با سفر سلطان عمان به تهران و میانجی گری ایشان به زوی روابط ایران و مصر برقرار می شود و موانعی هم که پیش از این وجود داشت دیگر نیست. یکی از موانع مهم در این زمینه آمریکا و عربستان و تندرو‌های داخلی بودند که این سه مانع برطرف شده‌اند، به همین دلیل فکر می‌کنم که روابط ایران و مصر از سر گرفته می شود.

وی در ادامه نسبت به احتمال چراغ سبز آمریکا با وساطت عمان در پرونده مصر افزود: قطعا گفتگوهای پشت پرده ای صورت گرفته است، سلطان عمان که به ایران آمد از طرف چند جا پیام آورده بود، یکی آمریکا، یکی اروپا و دیگری مصر بود. روابط چون با آمریکا به شدت ضعیف شده است و مسئله برجام منتفی شده و اقتصاد ما نیز درگیر وضعیت متزلزلی شده است؛ دشمنان نیز ما را محاصره کرده اند باعث شده است که حاکمیت به این نتیجه برسد که بر دوستان اش اضافه کند. امروز دیگر نه مصر تاثیرگذاری بر مخالفان ایران دارد، نه ایران تاثیری بر مخالفان در مصر دارد. اساسا جنبش اسلام گرایی انقلابی در مصر به محاق رفت و دیگر قدرتی ندارد. از طرف دیگر آن ها هم به ملی گرایان عرب ایران دلخوش کرده بودند که آن ها هم به محاق رفته اند. نتیجتا شرایط از همه جهت آماده است و عربستان نیز از تجزیه طلبان ایرانی حمایت نمی کند و به نتیجه رسیده‌اند که با آرامش بهتر می شود سیاست ها را پیش برد. ما نیز به دلیل مشکلات به این نقطه رسیدیم که باید چشممان را بیشتر باز کنیم.

جودکی در پایان درباره علت به نتیجه نرسیدن روابط با مصر در دولت اصلاحات گفت: آن زمان روابط به نام دولت اصلاحات تمام می شد و تندروها مخالف بودند اما الان روابط به نام خودشان تمام می‌شود، مثل برجام که نگذاشتند توسط روحانی به نتیجه برسد و خواستند به نام خودشان تمام شود. بنظر من تا مدت ها این روابط پا برجا خواهد بود چون عوامل تنش زا به حداقل رسیده‌اند. دیگر نه ما آن توان را داریم که از اسلام گراها حمایت کنیم نه اسلام گرایی باقی مانده است که ما بخواهیم از آن ها در مصر حمایت کنیم. صحنه بین المللی نیز صحنه تاخت و تازهای اول انقلاب نیست که صحبت از صدور انقلاب می شد. انقلاب هرکاری می خواست بکند را کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها