مجید گودرزی در گفتگو با «فردا»:

حذف ارز 4200 از تحریم ها بیشتر به مردم فشار آورد

کد خبر: 1224739

یکی از سیاست هایی که باعث شد تحریم ها اثر بیشتری بگذارد حذف ارز 4200 بود. نه در بخش کنترل تورم نه پرداخت یارانه و نه کالابرگ خوب عمل نشد.

حذف ارز 4200 از تحریم ها بیشتر به مردم فشار آورد

گروه اقتصاد فردا: قرار بود ارز 4200 تومانی همانطور که مجلس مشخص کرد، بعد از ارائه کالابرگ حذف شود تا از آثار تورمی آن کاسته شده و فشار چندانی به جامعه منتقل نشود؛ در عمل اما چنین نشد و شاهدیم که چطور بخش عمده‌ای از مردم هر روز به زیر خط فقر سقوط می‌کنند. 

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، درباره سیاست دولت در قبال حذف ارز 4200 و عدم ارائه صحیح کالابرگ به فردا گفت: وقتی که دولت به خاطر جلوگیری از قاچاق نرخ ارز اقدام به دستکاری نرخ ارز کرد یک سری تغییرات جدید در این حوزه شکل گرفت و درآمد های جدیدی را نیز برای دولت به همراه داشت. اما قشر عظیمی از جامعه به علت عدم توانایی هماهنگ شدن با وضعیت جدید، در این فضا فقیر شدند و متاسفانه به سمتی حرکت کردند که قشر متوسط هم به سمت فقر کشانده شد. دولت باید یک سری پرداخت های انتقالی برای مردم در نظر می گرفت اما به شدت ناکارآمد بود و کالابرگ ها و پول هایی که ارائه دادند به شدت بد ارائه شد. بحث ناترازی صادرات نیز پس از حذف ارز 4200 پیش آمد و برخی شرکت ها تا 500 درصد حاشیه سودشان افزایش پیدا کرد اما در گزارش هایشان این سود نیامد و سهامداران سرشان بی کلاه ماند. سیاست حذف ارز 4200 به خوبی اجرا نشد و این کار بیشترین فشار را به مردم آورد و بدون یک ریال ارزش افزوده بیشتر .صرفا برای یک عده ای سود های کلان به دنبال داشت. این سیاست از تحریم ها فشار بیشتری به مردم آورد. یکی از سیاست هایی که باعث شد تحریم ها اثر بیشتری بگذارد حذف ارز 4200 بود. نه در بخش کنترل تورم نه پرداخت یارانه و نه کالابرگ توسط دولت خوب عمل نشد.

وی در ادامه نسبت به نتایج اقتصادی این طرح برای اقشار متوسط افزود: قطعا، سیاستی که در پیش گرفته اند باعث شد در ابعاد وسیعی، شرایط بدتر شود. هرچند طرح از آغاز بد نبود و کاهش شتاب طبقاتی با پرداخت یارانه ها طرح خوبی بود که بد اجرا شد. ما یک سری شرایط را با توجه به تحریم ها باید مدنظر داشته باشیم که این فضا منجر به سودآوری برای یک اقلیت و فشار به اکثریت جامعه شد.

گودرزی در پایان درباره حل بحران های ارزی کشور گفت: یکی از کشور هایی که ارزها را از بازار ایران جمع آوری می کردند عربستان و کشور های حوزه خلیج فارس بودند که با توجه به تحولات اخیر قطعا بخش مهمی از مشکل ارزی حل شده است و گشایش هایی نیز رخ داده است. منتهی دولت به این وضعیت عادت کرده است که از نوسانات ارز پول کسب کند، اما باید این سیاست را کنار بگذارد چون مردم از این سیاست ها ناراضی هستند. دولت باید تغییر سیاست دهد و در حوزه اقتصادی و ارزی کارهای گذشته را کنار بگذارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها