گروسی: پاسخ ایران درباره سایت مریوان معقول است / واکنش مدیر کل آژانس به ادعای نتانیاهو

کد خبر: 1225427

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در خصوص مسائل پادمانی ایران تصریح کرد که پاسخ ارائه شده از سوی تهران در مورد سایت مریوان (که تل آویو ۴ سال پیش ادعاهایی را در خصوص آن مطرح کرده بود) معقول است.

گروسی: پاسخ ایران درباره سایت مریوان معقول است / واکنش مدیر کل آژانس به ادعای نتانیاهو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در خصوص مسائل پادمانی ایران تصریح کرد که پاسخ ارائه شده از سوی تهران در مورد سایت مریوان (که تل آویو ۴ سال پیش ادعاهایی را در خصوص آن مطرح کرده بود) معقول است.

رافائل گروسی این مطلب را طی نشست خبری در حاشیه نخستین روز از جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح کرد.

وی گفت که بازرسان آژانس در این سایت آزمایش‌های خاصی را صورت دادند. «ما پاسخ معقولانه‌ای از سوی ایران دریافت کردیم. بنابراین نمی‌توانیم مطالبی را که آن‌ها (ایران) درباره آنچه رخ داده است، مطرح می‌کنند نادیده بگیریم. هرچند ابزاری نداریم که آن را تائید کنیم اما نمی‌توانیم نادیده بگیرییم.» گروسی ادامه داد که آژانس به بازرسی‌های خود از این سایت ادامه خواهد داد.

مدیرکل آژانس درباره آشفتگی اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به گزارش این سازمان پیرامون پیشرفت‌های صورت گرفته در حل‌وفصل مسائل پادمانی گفت: ما به این رویه عادت کرده‌ایم. ما این را به‌عنوان بخشی از کارمان می‌پذیریم. کار ما فنی، بی طرفانه و خنثی است. آنچه را که هست گزارش می‌کنیم و درباره دیدگاه دولت‌ها نظر نمی‌دهیم.

او در پاسخ به سووالی پیرامون افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد در ایران و اینکه چرا نسبت به این مساله ابراز نگرانی نشده است، گفت: شاید باید این سووال را از دیگران مطرح کنید نه از من. ما درباره میزان دقیق ذخایر اورانیوم به جامعه جهانی اطلاع می‌دهیم

وی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی اورانیوم ممنوع نیست افزود: کار ما این است که این (روند) را راستی‌آزمایی و اطلاع‌رسانی کنیم.

گروسی در پاسخ به سووال دیگری درباره ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تسلیم شدن آژانس در برابر ایران خاطر نشان کرد که حل‌وفصل پرونده مربوط به سایت مریوان، ارتباطی با کاهش استاندارندهای نظارتی و راستی آزمایی آژانس ندارد. وی ادعای تطبیق گزارش آژانس به سود ایران را رد کرد و گفت که برداشت بنیامین نتانیاهو نظر اوست و آژانس دیدگاه‌های مختلف سیاسی را درک می‌کند.

او درباره آنچه روند کند اجرای توافق با ایران در راستای حل‌وفصل سایر مسائل پادمانی نامید افزود: ما در ماه مارس گذشته یک بیانیه مشترک صادر و تصور می‌کردیم که یک سلسله از اقدامات داوطلبانه نظارتی اضافی صورت خواهد گرفت، اما روند آن کند صورت می‌گیرد و این یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه وظیفه او گزارش‌دهی کامل به اعضای شورای حکام است افزود: واقعیت این است که ما تعدادی دوربین و دستگاه‌های نظارتی الکترونیکی در مکان هایی نصب کردیم؛ اما اقدامات بیشتری باید صورت گیرد.

گروسی عنوان کرد که به عنوان مدیرکل آژانس مایل است که دستگاه‌های نظارتی بیشتری را در اسرع وقت در ایران نصب کند و «به همین خاطر می‌گویم باید سریع‌تر حرکت کنیم»

مدیرکل آژانس در ادامه جلسه بار دیگر درباره سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی مورد پرسش قرار گرفت و پاسخ داد: من وارد مشاجره با رئیس یک دولت نمی‌شوم. آن ها دیدگاه‌ها و برداشت خود را دارند. ما در فعالیت های خود همواره استانداردها را رعایت می‌کنیم و کار خود را در مسیر قبل ادامه می‌دهیم.

وی درباره ادعای کشف اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو هم گفت: توضیحات ارائه شده (از سوی ایران) بلحاظ فنی صحیح است. گروسی عنوان کرد که در نتیجه گفت‌وگوی میان بازرسان آژانس و کارشناسان ایرانی مشخص شد که نوسانی در غنی صورت گرفته اما «همانطور که گفتیم تولید و یا انباشت مواد اتمی در این سطح صورت نگرفته است»

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پیش در وین پایتخت اتریش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها