محمد اسلامی: سلامت جامعه و امنیت غذایی جزو اولویت‌های مهم ما در سازمان انرژی اتمی ایران است

کد خبر: 1225972

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در عرض یک سال گذشته توانسته‌ایم فرآیند تبدیل ایده به محصول را به مدت زمان سه تا چهار ماه کاهش دهیم.

محمد اسلامی: سلامت جامعه و امنیت غذایی جزو اولویت‌های مهم ما در سازمان انرژی اتمی ایران است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در عرض یک سال گذشته توانسته‌ایم فرآیند تبدیل ایده به محصول را به مدت زمان سه تا چهار ماه کاهش دهیم.

محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از دستاوردهای جدید صنعت هسته‌ای در حوزه کشاورزی و پزشکی که عصر روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه در این سازمان انجام شد گفت: سلامت جامعه و امنیت غذایی جزو اولویت‌های مهم ما در سازمان انرژی اتمی ایران است.

وی افزود: این محصولات که شاهد برگزاری مراسم رونمایی از آن‌ها بودیم، حاصل همین تفکر و رویکرد است و امروز توانستیم به وعده‌ای که داده بودیم جامعه عمل بپوشانیم و به اهداف خود دست یابیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به نیاز حوزه کشاورزی به سامانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و متنوع بر پایه فناوری هسته‌ای بیان کرد: در زمینه نیازهای حوزه کشاورزی، مطالعات مشارکتی با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و در این مسیر قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: براین اساس و بر پایه نیازسنجی‌های انجام شده، تجهیزات و سامانه‌های طراحی و تولید شده در سازمان انرژی اتمی توسط بخش خصوصی به‌کارگیری خواهد شد.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه کار ترویجی و فرهنگی استفاده از فناوری هسته ای یک کسب و کار نیست، تصریح کرد: در این زمینه نیاز به کار تحقیقاتی توسط وزارت جهاد کشاورزی است تا همواره قبل و بعد فرایند پرتودهی از محصولات تحلیلی داشته باشند و براساس نیاز آن‌ها پرتودهی انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم هیچ آفتی در محصولات کشاورزی و غذایی باقی نماند و ظرفیت ماندگاری افزایش پیدا کند. اینکه گفته می‌شود در ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۳۰ درصد ضایعات داریم که حدود ۴۰ میلیون تن است، حجم بالایی را تشکیل می‌دهد.

اسلامی افزود: بهره گیری از این فناوری جدا از تاثیر و نقش در اقتصاد ملی، از اسراف و ضایعات جلوگیری شده و به معیشت خانواده، تولید کننده و همه کسانی که در این عرصه کار می‌کنند، کمک خواهد کرد.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: این مساله به‌ویژه در بخش استانداردهای دنیا در بحث پرتودهی بسیار مهم است و داشتن برچسب پرتودهی از الزامات کشورهای پیشرفته به شمار می‌آید؛ اتفاقی که بدون شک شرایط را برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی ما فراهم خواهد کرد.

وی در پایان گفت: بابت این اتفاق امروز توسط همکاران ما که میانگین سنی آن‌ها بین ۳۱ تا ۳۵ سال است، در صنعت هسته‌ای رقم خورد و از این مساله بسیار خوشحالیم و به همه این عزیزان افتخار می‌کنیم.

گفتنی است، مراسم رونمایی از دستگاه آفت‌زدای مایکروویو ۶۰ کیلو وات و نخستین سامانه پرتودهی اشعه ایکس برای تحقیقات کشاورزی هسته‌ای، پرتودهی فرآورده‌های بیولوژیکی و عقیم‌سازی حشرات (SIT)  به عنوان دستاوردهای جدید صنعت هسته‌ای در حوزه  کشاورزی و پزشکی بعد از ظهر چهارشنبه (۱۷خردادماه ۱۴۰۲) با حضور محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و نیز سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران این وزارتخانه و همچنین دکتر سید پژمان شیرمردی و دکتر سید امیرحسین فقهی، از معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها