گفت‌وگوی «فردا» با کیومرث یزدان‌پناه

بایدن از تدوام ریاست‌جمهوری‌اش مطمئن بود گام محکم‌تری برای توافق برمی‌داشت| دولت احتیاط می‌کند تا برجام دیگری به ما تحمیل نشود

کد خبر: 1226766

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: برجام ضعف های متعددی به لحاظ فنی و حقوق دارد که در زمان تنظیم به این ضعف ها توجه نشد و همین ضعف ها باعث پایمال شدن حقوق ایران بعد خروج آمریکا از برجام شد، ضمن آنکه در خیلی بندها محدودیت های جدی نیز برای ایران ایجاد شد.

بایدن از تدوام ریاست‌جمهوری‌اش مطمئن بود گام محکم‌تری برای توافق برمی‌داشت| دولت احتیاط می‌کند تا برجام دیگری به ما تحمیل نشود

گروه سیاسی فردا: شواهد و قرائن نشان می دهد که بایدن به دنبال توافقی کوتاه مدت با ایران قبل از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است تا از این برگ برای رقابت های انتخاباتی خود استفاده کند.

کیومرث یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی تلاش واشنگتن برای دستیابی به توافق کوتاه مدت با تهران گفت: توافق اهمیت بسزایی برای هر دو کشور دارد و در این میان آنچه باید مدنظر قرار داد کیفیت توافق است، حال می خواهد این توافق کوتاه مدت باشد یا میان مدت و بلندمدت؛ چراکه گاهی توافقات کوتاه مدت آثار و تبعات بلندمدتی را از خود به جای می گذارند. این مسئله هم می تواند برای طرفین توافق مفید واقع شود و هم می تواند محدودیت های شدیدی برای شان ایجاد کند.

وی افزود: هم اکنون موضوع پرونده هسته ای ایران به پیچیده ترین حالت ممکن رسیده است بنابراین هر گونه بحث و گفتگو درباره اینکه توافق بین دو دولت ایران و آمریکا امکان تحقق دارد، می تواند موضوع را کامل تحت تأثیر قرار دهد. مهمترین مسئله در این میان آن است که چه چیزی مورد توافق قرار گیرد، چه چیزی در حالت ابهام باقی می ماند و چه چیزی می تواند همچنان منشا اختلافات عمیق و گسترده بین تهران و واشنگتن باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: واقعیت آن است که آقای بایدن کم کم به پایان دولت نخست ریاست جمهوری خود می رسد و با توجه به ابهاماتی که درباره عملکرد این دولت و شرایط فردی آقای بایدن وجود دارد، شاید یکی از دلایلی که اسم این توافق را کوتاه مدت می گذارند به موقعیت دولت کنونی آمریکا بر می گردد. اگر بایدن مطمئن بود که در انتخابات سال آینده پیروز می شود گام محکمتری را برای توافق با تهران بر می داشت.   

وی با بیان اینکه بالاخره آمریکا یک ابرقدرت جهانی است و از امکاناتی در نظام بین الملل برخوردار است که ما برخوردار نیستیم، افزود: دولت سیزدهم در داخل تحت  فشار افکارعمومی، رسانه ها و اوضاع اقتصادی و داخلی قرار دارد بنابراین می خواهد احتیاط لازم را در دسترسی به توافق داشته باشد چون در مقطع کنونی این توافق برای ایران می تواند بسیار حیاتی باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: یکی از دیگر دلایلی که دولت سیزدهم سعی می کند در مذاکرات دست به عصا راه برود به مفاد معاهده برجام بر می گردد. به رغم آنکه بانیان برجام خیلی می کوشند این توافق را یک معجزه برای ما معرفی کنند، متأسفانه برجام ضعف های متعددی به لحاظ فنی و حقوق دارد که در زمان تنظیم به این ضعف ها توجه نشد و همین ضعف ها باعث پایمال شدن حقوق ایران بعد خروج آمریکا از برجام شد، ضمن آنکه در خیلی بندها محدودیت های جدی نیز برای ایران ایجاد شد.

یزدان پناه افزود: در شرایطی که میراث برجام از دولت قبلی به این دولت رسیده، طبیعی است دولت سیزدهم احتیاط های لازم را به خرج دهد تا زیر بار توافقی نرود که مبادا برجام دیگری به کشور تحمیل شود. معتقدم حتی اگر در این مقطع به توافق کوتاه مدت دست یابیم گام بلندی برای کنترل خیلی از بحران های داخلی و خروج از بن بست کنونی حل اختلافات در موضوع هسته ای خواهد بود.

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها