در گفتگو با فردا مطرح شد؛

آمریکا بیشتر از اروپا برای از سرگیری مذاکرات آمادگی دارد

کد خبر: 1204104

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر واقعا قرار است مذاکره کنیم و از مذاکره نتیجه بگیریم بهتر است مستقیم با خود امریکا از موضع قدرت مذاکره کنیم.

آمریکا بیشتر از اروپا برای از سرگیری مذاکرات آمادگی دارد

گروه سیاسی فردا: تحرکات دیپلماتیک در هفته های اخیر حکایت از آن دارد که زمینه‌ها برای از سرگیری مذاکرات برجامی در حال فراهم شدن است.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره مهیا شدن فضا برای از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: مجموعه صحبت های دولتمردان نشان می دهد که فضا الان حداقل از طرف ایران برای گفتگوهای جدید آماده شده است. آقای باقری در بیروت از حفظ تماس ها با بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت کرد، همچنین آقای امیرعبداللهیان همواره بر انجام و پیگیری گفتگوها تأکید داشته است. آقای رئیسی نیز اخیرا از آمادگی ایران برای گفتگو و مذاکره سخن گفت.

وی افزود: با این وجود آمادگی تهران، صحبت های اخیر بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه از آمادگی اروپایی ها برای از سرگیری مذاکرات حکایت نمی کند اما طرف آمریکایی موضعش فرق می کند. در واقع دولت بایدن منتظر بود که ببیند نتیجه ناآرامی ها در ایران چه می شود، بعد وارد گفتگو با تهران شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: آمریکایی ها امروز بیش از اروپایی ها آمادگی برای از سرگیری مذاکرات دارند. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم همه چیز لنگ نتیجه سفر آقای گروسی به تهران است. آقای گروسی قرار است در این ماه وارد ایران شود و درباره سئوالات آژانس با مقامات تهران گفتگو کند.

وی ادامه داد: اگر واقعا اختلافات دیدگاه ها بین تهران و آژانس برطرف شود خیلی بر آینده مذاکرات تأثیرگذار خواهد بود اما اگر این اتفاق نیفتد خیلی بعید به نظر می رسد که مذاکرات دوباره شروع شود. در واقع آمریکایی ها آمادگی دارند که بعد از روشن شدن نتیجه سفر آقای گروسی به تهران درباره از سرگیری مذاکرات با ایران تصمیم بگیرند.

بهشتی پور گفت: البته در خردادماه تهران به سئوالات آژانس پاسخ داد اما آژانس مدعی شد که این پاسخ ها قانع کننده نبود، حال باید دید آیا ایران راهکاری را پیدا می کند تا به گونه ای به سئوالات آژانس پاسخ دهد که آقای گروسی اعلام کند پاسخ به سئوالات را دریافت کرده است؟ بنابراین فعلا باید منتظر سفر آقای گروسی به تهران بود که اگر نتیجه این سفر مثبت باشد می توان به شروع دور جدیدی از مذاکرات برجامی امیدوار بود.

وی با اشاره به نقش بی تأثیر اروپا در جریان مذاکرات برجامی افزود: در طول این مدت مشاهده کردیم پیغام آوردن و بردن اروپایی ها بین ایران و آمریکا نه تنها مفید نبود بلکه روند مذاکرات را طولانی کرد بنابراین اگر واقعا قرار است مذاکره کنیم از مذاکره نتیجه بگیریم بهتر است مستقیم با خود امریکا از موضع قدرت بنشینیم و مذاکره کنیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها