موافقان و مخالفان علی‌آبادی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟

کد خبر: 1227031

نمایندگان موافق و مخالف عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صمت به بیان نظرات خود پرداختند.

موافقان و مخالفان علی‌آبادی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟

 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان موافق و مخالف، به بیان نظرات خود پرداختند.

نظری: برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

سیدغنی نظری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف اظهار کرد: برنامه‌های آقای علی‌آبادی حاکی از بی‌توجهی به مناطق محروم است آیا همچنان شرکت‌هایی همچون ایدرو و ایمیدرو می‌خواهند در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند و مردم در این مناطق با مشکلات مواجه باشند؟

وی با تاکید بر این‌که باید به صنایع مبتنی به آمایش سرزمینی توجه شود، اضافه کرد: چنین چیزی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعامل بالا با مجلس مهم است، گفت: دیروز در حین معرفی اعضای کمیسیون، آقای علی آبادی توجهی نمی‌کرد که نشان می‌دهد ایشان تعامل مثبتی با مجلس شورای اسلامی نخواهند داشت.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه های وزیر پیشنهادی مشاهده می شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است، صنایع عمده و شرکت های عظیم دولتی نظیر ایمیدرو مجددا می خواهند در شهرهای توسعه یافته سرمایه گذاری کنند یا نیم نگاهی هم به مناطق محروم دارند. اینکه این شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه شان هستند و مطابق با اصل سوم قانون اساسی در مناطق محروم سرمایه گذاری نکنند آیا در دوره تصدی وزیر پیشنهادی نیز مستمر خواهد بود و آیا شهرهای خلخال و کوثر و گرمی مجددا از صنایع محروم می شوند؟ و یا ایشان در برنامه های خودشان نیم نگاهی به مناطق محروم خواهند داشت. ما از این که در برخی از مناطق به دلیل نبود کارگر باید از شهرستان های حوزه انتخابیه کارگر صادر کنیم، شرمنده مردم هستیم.

وی اضافه کرد: چرا نباید در دولتی که مدعی عدالت محوری بوده و با این شعار آمده در مناطق محروم برای ایجاد صنایع اقدامی شود. بهترین مناطق برای ایجاد صنایع مناطقی هستند که آب کافی در اختیار دارند لذا خلخال و کوثر بهترین منطقه برای ایجاد صنایع هستند اما متاسفانه آنقدر در این دولت مغفول ماند که برخی از مرکز نشینان به فکر انتقال آب از این منطقه افتادند. طبق آمایش سرزمینی هرجایی که آب و نیروی انسانی هست باید صنایع ایجاد شود اما این امر در برنامه های وزیر پیشنهادی دیده نمی شود.

نظری خانقاه اضافه کرد: ایشان در حوزه بخش خصوصی موفق بودند و بنده منکر آن نیستم اما به عنوان یک دولتمرد ثابت نشدند که تعامل شان با مجلس چگونه خواهد بود، روز گذشته در حین بررسی برنامه وی در کمیسیون اقتصادی هیچ توجهی به اعضا نداشتند و این نشان دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.

وی با بیان این‌که موضوع معدن در برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت مفقوده است، تصریح کرد: رهبری چند بار بر لزوم توجه به معادن و استفاده از آن تاکید داشتند. امروزه در برخی مناطق، معادن هیچ نفعی برای مودیان ندارد و ارزش افزوده معادن هم دیده نمی‌شود حال این‌که معادن فرصتی برای پیشرفت توسعه کشور هستند.

نظری همچنین اظهار کرد: وزیر پیشنهادی بیان کرده که قیمت دستوری را قبول ندارد مقابل قیمت دستوری نرخ بازار رها است. این یعنی هر کسی که هر قیمتی بخواهد برای کالایش تعیین می‌کند که قابل قبول نیست. باید قیمت‌گذاری‌ها در راستای تنظیم و تقویت بازار و حمایت از مصرف کننده باشد. ما با قیمت دستوری مخالف هستیم اما باید نرخ‌ها هم حساب و کتاب داشته باشد.

وی اظهار کرد: آقای علی آبادی هیچ یک از نیروهای وزارت صنعت، معدن و تجارت با شما همراه نیست و شما در کمیسیون گفتید که می‌خواهید نیرو بیاورید، آوردن این همه نیروی اتوبوسی برای کشور زهر مهلک است از نیروهای توانمند و خوش سابقه استفاده کنید.

وی با اشاره به ضرورت رایزن های بازرگانی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ترکیه به شدت بازارهای هدف را تسخیر کرده و صادرات خود را افزایش می دهد توجه ویژه به رایزن های بازرگانی است این موضوع را از وزیر سابق نیز سوال کردم که چرا به رایزن های بازرگانی توجهی ندارید و دیپلماسی اقتصادی که می تواند صادرات را افزایش داده و درآمد برای کشور ایجاد کند مغفول مانده است. امروز کمتر از 10 نفر رایزن بازرگانی داریم، حال برنامه شما برای افزایش رایزن های بازرگانی در کشورهای هدف چیست؟ ما امروز برخی از بازارهای هدف را از دست می دهیم چرا که سفارتخانه های ما توان چانه زنی در حوزه اقتصادی را ندارند و صرفا به یک مرکز سیاسی تبدیل شده اند و برنامه شما نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و حداقل تا پایان سال باید 70 رایزن بازرگانی در مناطق مختلف داشته باشید تا راهنمای صادرکنندگان باشند.

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه های امروز مردم است، عنوان کرد: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ مردم به این موضوع امید بسته اند و خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف بوده و قیمت بالایی دارند و مردم علاقه ای به خرید آن ها ندارند. شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان به وضعیت نامناسب بازار لوازم خانگی اشاره و عنوان کرد: امروز تهیه لوازم خانگی برای زوج های جوان امر بسیار دشواری است لذا ابزار و بستری باید فراهم کنیم که مردم و زوج ها بتوانند از لوازم خانگی ایرانی استفاده کنند، ممنوعیت وارادت کالاهای خارجی ابزاری برای فعالیت دلالان و گرانی کالاهای ایرانی شده است لذا شما باید این امر را مدیریت کرده و ابزاری ایجاد کنید که مردم بتوانند از لوازم خانگی استفاده کنند.

عسگری: وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

در ادامه، مهدی عسگری، به عنوان مخالف اظهار کرد: آقای علی آبادی یک مدیر موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما اکنون راجع به یک مسند مهم یعنی حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم. آیا لزوما موفقیت در یک بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز کار در مسند وزارت صنعت نیز کارساز خواهد بود؟ این دو جایگاه با هم تفاوت دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود بر یکسری کلید واژه‌ها تاکید کردند مثل این‌که نرخ ارز را به قیمت بازار تعیین خواهد کرد و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری حذف می‌شود و یارانه‌های پنهان هدفمند خواهند شد. این کلید واژه‌ها شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌ داری و آنچه که سال‌ها در سه دهه اخیر به اقتصاد کشور تحمیل شده است دارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

وی در ادامه تاکید کرد: ایشان از حذف قیمت گذاری دستور سخن گفتند کدام بازار بزرگ و صنایع بزرگ ما به طور کامل رقابتی هستند که بخواهند قیمت گذاری دستوری حذف شود. در بحث یارانه پنهان نیز باید بگویم که این واژه جعلی محصول یکسری پیش فرض‌ها است. این یک بیماری در اقتصاد است که باید درمان شود نه این‌که به آن رسمیت بخشیده شود.

عسگری گفت: اکنون در فروردین‌ماه تورم نقطه‌ای کل به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به ۹۰ درصد رسیده است. بیش از ۷۰ درصد از سپرده‌های کشور در اختیار ۱.۵ درصد از سپرده گذاران است. آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت شما می‌خواهد طرف مردم بایستد یا سمت اقتصاد سرمایه‌ داری و ۱.۵ درصدی که روز به روز سر به سر می‌شود.

دهمرده(موافق): علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

همچنین حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد.

وی افزود: علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی وعده استفاده از معادن سیستان را داده است، گفت: بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مطالعه کرده و او را می‌شناسم اهل ابتکار، نوآوری و شجاعت است و برنامه‌هایش هم مبتنی بر واقعیت است لذا از نمایندگان می‌خواهم که به او رای دهند.

زاهدی (موافق): علی‌آبادی به خوبی با بخش خصوصی  آشنا است

همچنین محمدمهدی زاهدی، در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت: به عنوان کسی که مدتی سکانداری وزارت علوم را برعهده داشته و سال‌ها عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده بیان می‌کنم که تحصیلات وزیر پیشنهادی در بهترین دانشگاه‌های کشور انجام شده و باید قدردان چنین مدیران خبره، تیزهوش و فهیم باشیم. ایشان فوق لیسانس دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است و در خصوص زمانبندی دریافت مدارک باید گفت که در دانشگاه‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد: سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه 50 درصد GDP کشور در وزارت صمت است، توضیح داد: خودروسازی خصوصی، معادن خصوصی و بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صمت مرتبط است. علی آبادی در 10 سال گذشته ارتباط‌گیری خوبی با بخش خصوصی داشته است که نباید این تجربه را دست کم گرفت، او با شناخت مشکلات دولت و نزدیکی با بخش خصوصی می‌تواند اقدامات مناسبی داشته باشد.

زاهدی با بیان اینکه بیش از 50 درصد اشتغالزایی کشور مرتبط با وزارت صمت است، تأکید کرد: باید کسی سکاندار این وزارت باشد که بر اشتغالزایی کارآمد بوده و بتواند ارتباط دولت و بخش خصوصی را برقرار کند بنابراین در سالی که باید اشتغال و تولید رو به افزایش باشد، انتخاب چنین فردی می‌تواند به موفقیت کشور کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برنامه‌های راهبردی وزیر پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌های راهبردی او با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از وزیر پیشنهادی خواهش دارم در حوزه معدن به موضوع زنجیره تولید توجه کند. اولویت کشور در حوزه معدن خام‌فروشی است که باید مدیرانی در این حوزه آورده شوند تا زنجیره تولید در معادن را مورد توجه قرار دهد. همچنین در باب خودروسازی باید به سمت خودروهای هوشمند برویم چرا که تا سال 2030 در دنیا دیگر خبری از خودروهای معمولی نخواهد بود و در زنجیره تولید باید به خودروهای هوشمند برقی و هیبریدی توجه کنیم.

وی تأکید کرد: با حرکت به سمت تولید خودروهای هوشمند، صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه بنزین و گازوئیل خواهیم داشت و می‌توانیم با صادرات انرژی برای کشور ارزآفرینی کنیم.

محمودزاده (مخالف): وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

در ادامه این نشست، جلال محمودزاده به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صمت، اظهارکرد: آقای علی آبادی شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشتید آیا بهتر نبود به جای پذیرش این مسئولیت کلیدی در همان مسئولیت قبلی باقی می‌ماندید؟ امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است چرا در برنامه‌های خود اشاره‌ دقیقی به این موضوع نداشتید؟

وی ادامه داد: در رابطه با صنایع خودروسازی و صنایع معدنی در برنامه شما اهداف مشخصی دیده نمی‌شود. خودروهای بی‌کیفیت داخلی جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد و هر وزیری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود ابتدا در برنامه‌های خود از ساماندهی صنعت خودروسازی سخن می‌گوید اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی می‌افتد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از کجا مطمئن باشیم که شما هم در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید؟ یکی از خصلت‌هایی که از شما در مسئولیت‌های قبلی گفته می‌شود عدم همفکری و عدم مشورت پذیری در تصمیم گیری است. اگر این طور باشد به ضرر بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

محمودزاده ادامه داد: امروز صبح در فراکسیون انقلاب از ۱۴۰ نماینده حاضر تنها ۹۱ نماینده رای مثبت به شما دادند علت مخالفت این تعداد از همفکران شما چیست؟

وی ادامه داد: افشاگری در رسانه‌ها از شما صورت گرفته که انتظار می‌رود در خصوص آنها توضیح دهید. آیا درست است که در مپنا و در مسئولیت قبلی که داشتید با یورو معادل ۶۰۰ میلیون تومان ماهانه حقوق می‌گرفتید؟ این یعنی حقوق نجومی. در بحث مدرک تحصیلی شما نیز ابهاماتی مطرح است. تاریخ پذیرش شما در مقطع لیسانس سال ۵۸ بوده و تاریخ اخذ لیسانس شما از دانشگاه شریف سال ۶۸ است یعنی ۱۰ سال طول کشیده تا شما لیسانس خود را دریافت کنید. ابهاماتی در بحث تاریخ اخذ مدرک تحصیلی شما با تاریخ استخدام شما وجود دارد. شما در سال ۶۵ عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین شدید یعنی در تاریخی که لیسانس خود را دریافت نکرده بودید.

محمودزاده در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود آقای علی آبادی در بحث ابهامات موجود در رابطه با حقوق نجومی، مدارک دانشگاهی و تحصیلی و مسئولیت قبلی در شرکت مپنا و برنامه راهبردی خود در حوزه خودروسازی داخلی و صنایع معدنی توضیحاتی را ارائه کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد در بحث ساماندهی خودروهای داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید.

وی ادامه داد: در بحث صنایع معدنی نیز امروز بیشتر به سمت خام فروشی رفته‌ایم و کشورهای منطقه از محصولات خام معدنی ما استفاده می‌کنند و معادن ما ارزش افزوده‌ای برای کشورمان ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ویژه‌ای برای فاصله از خام فروشی معادن داشته باشد و ارزش افزوده معادن به کشور بازگردانده شود.

رحیمی جهان‌آبادی (مخالف): برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت در میدان انقلاب هم پیدا می‌شود

همچنین، جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان مخالف، خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد: شما دارید برای وزارتخانه ای تصمیم می گیرید که سرنوشت مردم در آنجا رقم می خورد؛ ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد حوزه اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی، واحدهای صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی کیفیت، برنامه های شعاری و بی کیفیت که می شود از خیابان انقلاب ده ها مورد از آن پرینت گرفت و ارائه کرد.

وی افزود: شما نماینده ملتی هستید که برای هر تصمیم، هر رأی و هر نظری که می دهید باید به خدا و این ملت پاسخگو باشید. از برنامه هایی که آقای وزیر به شما ارائه داده اند ظرف کمتر از نیم ساعت می شود ۵۰ تا از این برنامه ها را در میدان انقلاب تهیه کرد.

گودرزوند (موافق): برخی نمایندگان بدون خواندن برنامه وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند

در ادامه، مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، تصریح کرد: آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.

وی ادامه داد: ای کاش یکبار برنامه‌های آقای علی آبادی را می‌خواندید و بعد مخالفت می‌کردید، حرف‌هایی که زده شد هیچ کدام همخوانی با برنامه‌های علی آبادی ندارد. نباید تسلیم جوسازی‌ها شوید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علی آبادی دارای برنامه کمی و کیفی است، اظهار کرد: آقای علی آبادی سوابق تحصیلی بالایی دارد و در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور درس خوانده چرا بحث دانشگاه امام صادق را می‌کنید مگر چه تفاوتی با دیگر دانشگاه‌ها دارد.

گودرزوند با بیان این‌که علی آبادی دارای سوابق اجرایی متعددی در بخش صنعت است، گفت: او عملکرد خوبی در بخش خصوصی داشته و می‌تواند تعامل و همکاری بین بخش خصوصی و دولتی فراهم کرده و آن را به عنوان نقطه کانونی ایجاد کند.

وی با بیان این‌که علی آبادی می‌تواند در عرصه صنعت موثر باشد، تصریح کرد: شاخص‌هایی همچون صداقت، شفافیت و جامعیت و انسانیت در برنامه‌های علی آبادی است که باید به آن توجه شود.

پورابراهیمی: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صمت، گفت: وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: روز گذشته به طور مفصل در کمیسیون اقتصادی مباحث تخصصی را در بخش های مختلف مطرح کردیم که حقیقتا چارچوب فکری که آقای علی آبادی در جلسه دیروز کمیسیون مطرح کردند با رویکردهایی که ما در حوزه مأموریت های این کمیسیون بر عهده داریم انطباق داشت و مباحث مهمی در جلسه بحث شد./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها