گفت‌وگوی «فردا» با حسن بهشتی‌پور

بایدن به اندازه کافی اختیار دارد با ایران هم تفاهم کند و هم توافق

کد خبر: 1227520

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: وقتی آمریکا و ایران خواسته ها از همدیگر را خوب بفهمند بعد می توانند با هم به توافق برسند چون فهمیدن درست آنچه طرف مقابل می خواهد از هنرهای دیپلماسی و مقدمه و لازمه برای هر نوع توافق است.

بایدن به اندازه کافی اختیار دارد با ایران هم تفاهم کند و هم توافق

گروه سیاسی فردا: روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشته «بایدن به‌دنبال تفاهم است نه توافق با ایران تا نیازی به کنگره هم نباشد». حال این سئوال پیش می آید که این توافق و تفاهم چه تفاوتی با یکدیگر دارند و نگاه ایران به این موضوع چیست؟

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فرد درباره ادعای تلاش بایدن برای دستیابی به تفاهم با ایران به جای توافق گفت: دو حالت در این موضوع وجود دارد یا در ترجمه متن هاآرتص اشتباهی رخ داده است که باید به متن انگلیسی مراجعه کرد و اصل مطلب را پیدا کرد یا نوعی بازی ژورنالیستی با کلمات است.

وی افزود: تفاهم از فهمیدن می آید. وقتی آمریکا و ایران خواسته ها از همدیگر را خوب بفهمند بعد می توانند با هم به توافق برسند چون فهمیدن درست آنچه طرف مقابل می خواهد از هنرهای دیپلماسی و مقدمه و لازمه برای هر نوع توافق است. یعنی نمی توان به توافق رسید مگر آنکه قبلش تفاهم بین دو طرف ایجاد شده باشد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: توافق می تواند براساس یک قرارداد باشد یا دو طرف کلامی با هم قول و قرار بگذارند و طبق همان عمل کنند. حالا اینکه کدام حالت اتفاق بیفتد، بستگی به آن دارد که چه سیاستی را دو طرف ماجرا می خواهند پیش ببرند.

وی ادامه داد: اینکه بایدن معطل کنگره باشد، این طور نیست. 17 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و رئیس جمهور آمریکا اختیارات خیلی خیلی وسیعی دارد. اگر بایدن بخواهد با یک حکم می تواند تصمیم ترامپ درباره برجام را ملغی کند، اتفاقی که درباره بازگشت آمریکا به یونسکو و معاهده پاریس رخ داد. بایدن به اندازه کافی اختیار دارد که با ایران هم تفاهم کند و هم توافق و هم تفاهم و و توافق را اجرا کند.

بهشتی پور اظهار کرد: کنگره می تواند مانع رئیس جمهور آمریکا شود اما خیلی انجام این پروسه سخت است چراکه ملغی کردن حکم رئیس جمهور به 2 سوم آرای مجلس نمایندگان آمریکا احتیاج دارد که خیلی سخت اتفاق می افتد. هم اکنون گرچه جمهوری خواهان در کنگره اکثریت هستند اما خیلی فاصله تعداد کرسی های جمهوری خواهان و دموکرات ها با هم کم است. هرچند برخی از دموکرات ها نیز مخالف سخت احیای برجام هستند اما با این وجود تعداد مخالفان برجام در کنگره به 2 سوم نمی رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها