گفت‌وگوی «فردا» با امیرعلی ابوالفتح

تبادل زندانیان به معنی توافق برای احیای برجام نیست

کد خبر: 1227539

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: تهران و واشنگتن هر دو می خواهند که توافق هسته ای به نقطه آغازین خود برگردد اما چگونگی این اتفاق و اینکه ضمیمه های برجام چه خواهد بود، محل بحث و اختلاف نظر جدی میان دو کشور ایران و آمریکا است.

تبادل زندانیان به معنی توافق برای احیای برجام نیست

گروه سیاسی فردا: «ایران و آمریکا به توافق تبادل زندانی نزدیک‌اند و جدی بودن واشنگتن و تهران برای احیای توافق هسته‌ای احساس می شود» این جمله ای است که وزیر خارجه عمان بیان کرده است اما سئوال اصلی آن است که آیا تبادل زندانیان مقدمه ای برای احیای برجام تلقی می شود یا خیر؟

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار فردا درباره ارتباط توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان با احیای برجام گفت: این دو موضوع با یکدیگر متفاوت هستند. احتمال دارد تبادل زندانیان تحقق پیدا کند و دسترسی ایران به 7 میلیارد دلار منابع پولی اش در کره جنوبی حاصل شود، همان طور که الان ایران به سه میلیارد دلار منابع مالی اش در عراق دست پیدا کرد اما این به معنی رسیدن به توافق برای بازگشت به برجام نیست.

وی افزود: آمریکایی البته مدعی هستند که منابع آزادشده ایران به چرخه اقتصاد این کشور بر نمی گردد بلکه صرف بدهی های خارجی ایران یا خرید غذا و دارو می شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: ایران و آمریکا هر دو برای احیای برجام جدی هستند اما هر کدام برای توافق بر سر این موضوع شرایطی دارند. در واقع آمریکا شرایطی را برای بازگشت به برجام دارد که ایران آن شرایط را نمی خواهد. برای آنکه آمریکا به برجام برگردد، امتیازات بسیار بسیار بزرگتری همچون برجام پلاس، منطقه موشکی و تنظیم مجدد روابط تهران و مسکو را می خواهد.

ابوالفتح ادامه داد: تهران و واشنگتن هر دو می خواهند که توافق هسته ای به نقطه آغازین خود برگردد اما چگونگی این اتفاق و اینکه ضمیمه های برجام چه خواهد بود، محل بحث و اختلاف نظر جدی میان دو کشور ایران و آمریکا است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها