دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

توافق بدون مجوز؟!

کد خبر: 1227810

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

توافق بدون مجوز؟!

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: توافق موقت بدون جبران خسارت‌ها از سوی آمریکا هیچ مجوزی ندارد

خبرسازی رسانه‌های غربی درباره توافق موقت میان ایران و آمریکا نشان می‌دهد برخلاف آنچه مقامات دولت بایدن در اظهارنظرهای رسانه‌ای اعلام می‌کنند به‌دنبال توافق با ایران هستند‌.

روزنامه کیهان در این خصوص با اشاره به رفتار آمریکا نوشته: تصور آنها این بود که تصاعد تحریم‌ها و آشوب‌افکنی همزمان، به‌مثابه دو اهرم هم افزا، دائما توانمندی‌های ایران را تحلیل می‌برد و به براندازی یا تسلیم ایران در پای میز مذاکره می‌کشاند. آمریکا از یک سو ناچار و نیازمند توافق است و از سوی دیگر، سعی می‌کند تا حد ممکن، از تاثیرات روانی توافق به نفع ایران بکاهد. برای آمریکا، سنگین و دردناک است که در دنیا گفته شود آزادی بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار از درآمد‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر را «بدون توقف برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام»، پذیرفته است. توافق موقت، به این معنا که به آمریکا اجازه دهد بدون جبران خسارت‌ها، مجددا عضو برجام شود و به مکانیسم ماشه آن دسترسی پیدا کند، هیچ مجوزی ندارد.

 

جوان: استعفافروشی برای ورود به فهرست مجلس!

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی گفته که کسانی از قول او به برخی شخصیت‌های سیاسی پیام داده‌اند برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس استعفا کنند و قول حمایت شورای ائتلاف را داده‌اند. حدادعادل بیان چنین حرف‌هایی از قول خودش یا شورا را دروغ خواند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: برخی شنیده‌ها حاکی است چنین امری در مورد معاونان برخی وزرا انجام شده است. نکته قابل تأمل این است که نمایندگی مردم در مجلس نیاز به شرایطی از جهت اخلاقی دارد که طبعاً با فریبکاری و دروغگویی منطبق نمی‌شود. شورای ائتلاف می‌تواند- و بلکه باید- اسامی این افراد را در صورتی که استعفا کرده‌اند و قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند، در اختیار نهاد ناظر بر انتخابات یعنی شورای نگهبان قرار دهد تا در جریان بررسی صلاحیت آن‌ها مبنا و ملاک رأی قرار گیرد. برخی ممکن است در حال سوءاستفاده از انتخابات برای گران‌فروشی خود به مدیران باشند، یعنی نه قصد استعفا دارند و نه تصمیمی برای کاندیداتوری، صرفاً می‌خواهند ارج و قرب خود را بالا ببرند که ببینید فلان جریان سیاسی هم دنبال ماست که کاندیدا شویم و در لیست آن‌ها حضور داشته باشیم. در واقع دنبال این هستند که قیمت خود را بالا ببرند!

 

رسالت: فیلترینگ با محدود کردن آزادی، احساس رضایت عمومی را کاهش می‌دهد

با گسترش هوش مصنوعی دغدغه‌هایی پدید آمده مبنی بر اینکه وقتی هنوز در قبال مدیریت اینترنت این همه حاشیه و بگومگو وجود دارد، قرار است نسبت به هوش مصنوعی چگونه عمل کنیم. آیا می‌شود هوش مصنوعی را مثل اینترنت قطع یا مختل کرد؟

روزنامه رسالت در این ارتباط نوشته: حتی خیلی پیشتر، یعنی از زمان تلگراف و تلفن و رادیو و تلویزیون، دولت‌های غربی به ضرورت حکمرانی و تنظیم‌گری رسانه پی برده بودند و اکنون در مواجهه با هوش مصنوعی مولد و فناوری‌های مثل واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، به بلوغ رسیده‌اند. اما در ایران هنوز حرف بر سر حکمرانی فضای مجازی و چگونگی آن است. ما در ایران، هنوز یک نسخه بومی برای حکمرانی اینترنت نداریم و با چالش‌های تنظیم‌گری آن درگیریم. در کشور حول این موضوع، دو طیف رادیکال قرار دارند: طرفداران آزادی بی‌قید و بند آن و طرفداران ملی شدن کامل آن. فیلترینگ به عنوان ابزاری که از دیرباز به عنوان اهرم مدیریت اینترنت شناخته می‌شد، جای قانون را پر نمی‌کند و با محدود کردن آزادی، احساس رضایت عمومی را کاهش می‌دهد. هرچند فیلترینگ و یا در سطحی پایین‌تر، کاهش پهنای باند به صورت موقت یک ابزار تنظیم‌گری است؛ اما منظور ما از فیلترینگ، نگاه به آن به عنوان یک ابزار اولویت‌دار و دائمی است. در شرایط امروز ایران، گفته می‌شود در مواجهه با پلتفرم‌ها راهی جز فیلترینگ وجود ندارد.

 

کیهان: شعسا از هم پاشید، ناسا هم دچار دودستگی شد

محافل درونی اصلاح‌طلبان پس از رویگردانی پی در پی مردم در چند انتخابات از فهرست‌های تهیه‌شده در دورهمی‌های حزبی این جریان، دچار تشتت بیشتری نسبت به گذشته شده‌اند آنچنانکه چند ماهی می‌شود ریاست جبهه اصلاحات بلاتکلیف مانده است. اخیرا نیز بهزاد نبوی گفته است برای ریاست جبهه اصلاحات که دوره جدید آن به زودی آغاز می‌شود، آمادگی ندارد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: جبهه اصلاحات در چند سال اخیر با وجود حضور خود بهزاد نبوی و چهره‌‌های مشابه وی به بن‌بست خورد، تا جایی که امثال عارف و موسوی لاری از ریاست و نایب رئیسی «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» (شعسا) پس از انتخابات مجلس سال 1398 استعفا دادند و شعسا از هم پاشید. در دوره انتخابات بعدی نیز گروهی موسوم به ناسا (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) به ریاست نبوی تشکیل شد که آن هم به بن‌بست خورد و گرفتار دو دستگی شد. در انتخابات مجلس سال 1398، اصلاح‌طلبان سه لیست انتخاباتی ارائه کردند و در انتخابات ریاست جمهوری دو نامزد (همتی، مهرعلیزاده) در گود داشتند اما هر دو در انتخابات به خاطر سرخوردگی و نارضایتی و انزجار شدید مردم نسبت به دولت ائتلافی مدعیان اعتدال و اصلاحات، شکست خوردند. در انتخابات ریاست جمهوری، از دست رفتگی گسترده پایگاه اجماعی متوجه شد تا «ناسا» به دو طیف 15 و 16 حزبی تقسیم شود و طیف اکثریت به همراه خاتمی و کروبی و دیگران، از همتی حمایت کنند. اما نامزد مد نظر آنها نتوانست بیش از ۲.۴ میلیون رأی به دست آورد. این روند موجب اعتراض‌های بعدی به بهزاد نبوی و استعفای او شد، چنان که قبل از آن به عارف شده و به استعفا انجامیده بود.

 

صبح نو عنوان کرد: استراتژی احیای روحانی با شیفت از مذاکره به رفراندوم

توام با فعالیت پوششی ظریف در سیاست‌ورزی برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی تنها سودای کسب قدرت است که رویکردها را مشخص می‌کند. بنابراین ممکن است فردی که در گذشته در منتهاالیه اصولگرایی تعریف می‌شده، رفتار امروزش را بر پایه خوشامد جریان مقابل تنظیم کند.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: در سال ۹۲ اصلاح‌طلبان همه داشته و نداشته خود از جمله عارف را پای حسن روحانی و دال مرکزی او حول گفتمان مذاکرات، آوردند. در این بین، راهبرد غلط برخی اصولگرایان و بازی‌خوردن در زمین مذاکرات، دو قطبی لازم را در اختیار «تیم نیاوران» قرار داد و روحانی با تحریک احساسات عمومی حول مذاکره، از سه درصد به پنجاه و نیم درصد بالا آمد و راهی خیابان پاستور تهران شد. با خروج از برجام، آمریکا علنا برجام را به جسمی بدون روح تبدیل ساخت و دولت روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش در سیاست‌ورزی را دچار بی‌مبنایی، سرگیجه و بی‌تعادلی کرد. برجام که غایت و انتهای هنرمندی دولت روحانی بود، با اراده ترامپ، دود هوا شد و حالا روحانی مانده بود و کارنامه خالی از عملکردش در حوزه سیاست داخلی(خاصه حوزه اقتصادی). این روزها اما روحانی در حال شیفت از «مذاکره» به «رفراندوم» است. روحانی با تاکید بر امر رفراندوم و صحه غرض‌ورزانه و کاملا سیاسی روی اصول قانون اساسی، در تلاش برای احیای خود در معادلات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم است. البته ظریف با فعال‌شدن در فضای مجازی و دفاع از برجام، به طور موازی، مشغول پوشش‌دادن روحانی است.

 

شاکری: رفراندم بخش کوچکی از پازل روحانی است

مجتبی شاکری، فعال اصولگرا در تشریح چگونگی روی کارآمدن روحانی پس از انتخابات سال 92 به روزنامه صبح نو گفته: روحانی یک بذری بود که در گلخانه هاشمی رفسنجانی پرورش پیدا کرد و خود هاشمی هم به این مساله اذعان داشت که آقای روحانی رایی نداشت و با حمایت او رئیس‌جمهور شد. تفکرات روحانی به صورت مبنایی تفاوتی با جماعت اصلاحات نداشت. بعدها روحانی این مساله را در چیدن کابینه خود و هم موضع‌گیری‌هایی که داشت، نشان داد. در سال 92 شرایطی پس از اقدامات ساختارشکنانه احمدی‌نژاد در قلع و قمع نیروهای انقلاب صورت گرفت که دست‌ نیروهای انقلاب را خالی گذاشت و توان را از آنان گرفت و اختلافی شدن این مساله در فضای انتخابات باعث شد که وضعیت روحانی به صورت دیگری رقم بخورد. خیلی تغییری در روحانی احساس نمی‌کنم و میدان باز نشد که بیشتر از این بگوید. اکنون حرفش را در پازل‌های کوچکی مطرح می‌کند. در این دیدگاه رفراندم تنها یک بخش کوچک این پازل محسوب میشود. صحبت این افراد از رفراندم در حالی مطرح می‌شود که اگر فردی اندکی بینایی داشته باشد، می‌داند حضور مردم در 13 آبان و 22 بهمن 1401 تکلیف را در همه امور مشخص کرد. آن‌ها در حالی این حرف‌ها را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی به عنوان قدرت جهانی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح است.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها