دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

کاهش قیمت‌ها؛ از شایعه تا واقعیت

کد خبر: 1227025

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

کاهش قیمت‌ها؛ از شایعه تا واقعیت

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: کاهش قیمت‌ها فقط به‌خاطر شایعات مذاکره ایران و آمریکا و آزادسازی پول‌ها نیست

برخی بر این نظرند که تحولات در حوزه سیاست خارجی به‌ویژه زمزمه توافق عاملی شده بر توقف رشد شتابان قیمت‌ها اما برخی دیگر نیز دیدگاهی غیر از این را مطرح می‌کنند.

روزنامه کیهان در این راستا نوشته: کسانی که صرفا، خبرهای خوشی مثل آزاد‌سازی میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه شده ایران، یا شایعات مربوط به از سرگیری مذاکرات بین ایران و آمریکا، یا بحث تبادل زندانیان را «عوامل کاهشی شدن قیمت‌ها» عنوان می‌کنند، اگر مغرض نباشند، در خوش بینانه‌ترین حالت، افراد کم‌اطلاعی‌اند. این اخبار و شایعات حتما می‌توانند به‌اندازه خود در این تحولات موثر باشند اما نمی‌توان احیاء کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل شده و به تبع آن افزایش تولید، تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در برخی استان‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، توافقات اقتصادی با کشورهای مهمی مثل ‌اندونزی، آشتی با عربستان و متحدان منطقه‌ای آن، افزایش قیمت نفت، سیاست مهم دلارزدایی و حتی جنگ اوکراین را نادیده گرفت. اگر مغرض باشند، از جنس همان طیفی‌اند که حل مشکل آب خوردن را هم به مذاکره با آمریکا گره می‌زدند! بسیاری از گرفتاری‌های اقتصادی ما طی یک دهه گذشته، زیر سر جریانی بوده که نانش به مذاکره با غرب است و از قضا تنها کاری را هم که بلد نیستند، همان مذاکره است. بنا به دلایلی از جمله نقش دلار، «اقتصاد شرطی‌شده» و چسبندگی معیشت مردم به برجام و مذاکره با آمریکا عامل بخش مهمی از گرفتاری‌های اقتصادی ما بوده است.

 

صبح نو عنوان کرد: استعفای محسن رضایی، از شائبه اختلاف تا دبیری شورای عالی هماهنگی اقتصادی

پس از چندین نوبت گمانه و شایعه درباره کناره‌گیری محسن رضایی از سمتش در دولت، وی سرانجام روز گذشته از معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری استعفا داد و با حکم ابراهیم رئیسی به عنوان دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب شد. برخی علاوه بر اینکه این استعفا را به نوع رابطه دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت با رضایی نسبت می‌دهند به انگیزه‌هایی انتخاباتی نیز اشاره کرده‌اند. موضوعی که تا به حال از سوی محسن رضایی تائید نشده است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: رضایی در حالی دیروز از معاونت اقتصادی استعفا داد که بیش از یک سال است تحلیل‌هایی درباره وجود اختلاف میان او با سایر اعضای تیم اقتصادی دولت به گوش می‌رسید. یکی از مقاطعی که موجب شد شائبه اختلاف میان مخبر و رضایی شدت بگیرد، مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس‌جمهوری از ترکیب «کمیسیون اقتصادی دولت» بود که اردیبهشت‌ماه پارسال توسط مخبر ابلاغ شد. اگر کنار گذاشتن معاونین اجرایی و اقتصادی از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت را بنا بر آنچه سخنگوی دولت اعلام کرد، امری مسبوق به سابقه و طبیعی در نظر بگیریم، نمی‌شود از وجود برخی اختلاف‌ها در تیم اقتصادی دولت بر سر اجرای سیاست‌های اقتصادی چشم‌پوشی کرد. اختلاف‌هایی که یک سر آن به محسن رضایی ختم می‌شد. یکی از این اختلاف‌ها، آذرماه ۱۴۰۰ میان رضایی و احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، بر سر میزان یارانه و زمان واریز آن بروز کرد.

 

جام جم عنوان کرد: ماموریت حجاب‌استایل‌ها برای تغییر سبک زندگی

اقشار محجبه‌ و مذهبی همواره تعریف و نرمال‌های مشخصی از حجاب وجود داشته تا آنکه عده‌ای سعی کردند این مقوله را وارد مباحث مدل و علیه فلسفه حجاب به‌کار گیرند‌.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: این بار نوبت قشر محجبه و مذهبی است تا حجاب و پوشش‌شان را به شکلی آرام و خزنده با تغییر ذائقه و عادی‌سازی نوع پوشش استحاله کنند! بلاگرهای حجاب نه‌تنها به برداشتن روسری یا بی‌حجابی توصیه نمی‌کنند بلکه با پوشش نسبتا کامل در برابر دوربین قرار می‌گیرند تا با تولید محتوا برای اقشار محجبه ‌ذائقه‌سازی کنند و به آنها یاد بدهند چگونه می‌توانند در عین داشتن پوشش، متفاوت به نظر برسند و جلب توجه کنند. طبق یک پژوهش اجتماعی شاهد آن هستیم که این گروه در کار خود موفق عمل کرده و موجب شده‌اند تا بخشی از بانوان محجبه و چادری به سمت مانتوهای پوشیده و عبایی گرایش پیدا کنند. این پژوهش می‌گوید تمایل برخی از بانوان برای استفاده از مانتوی پوشیده و بلند به‌جای چادر افزایش یافته و جامعه چادری نیز اندکی کاهش یافته است. برخی بلاگرها و اینفلوئنسرهای مذهبی(عمدتا دختران جوان) نیز در صفحات خود درحال عادی‌سازی استفاده از مانتوی بلند و عبا به‌جای چادر هستند. حجاب‌استایل‌ها فقط نوع پوشش روسری و استند مانتوهای هوایی و تورهای پر زرق و برق و مدل‌دار را تبلیغ نمی‌کنند. این افراد مانند سایر بلاگرها با به اشتراک‌گذاری بخشی از زندگی روزمره خود با مخاطبان به نوعی سبک زندگی آنها را مورد هدف قرار داده‌اند.

 

دنیای اقتصاد: «نه» تعرفه‌ای به واردات خودرو؟

بر اساس مصوبه جدید دولت، تعرفه واردات خودروهای سواری تا ۱۷۱درصد افزایش یافت. بر اساس این مصوبه، سود بازرگانی واردات خودروهای هیبرید بنزینی با حجم موتور تا ۱۵۰۰سی‌سی از صفر به ۱۱درصد رسیده است. 

روزنامه دنیای اقتصادی در این خصوص نوشته: رشد عوارض خودرو به کشور با اهداف و وعده‌های سیاستگذار مبنی بر تنظیم بازار و ایجاد رقابت در راستای کاهش قیمت همخوانی ندارد. در حال حاضر با وجود گذشت یک سال و چهار ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، ظاهرا هنوز هیچ خودروی خارجی تحویل مشتریان داده نشده است. از طرفی واردات نیز بسیار کند پیش می‌رود، چه آنکه این پروسه با چالش بزرگی به نام تامین ارز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. بنابراین هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت و البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از واردات خودرو به دنبال تنظیم بازار و ایجاد رقابت و کاهش قیمت بودند، اما روند فعلی نشان می‌دهد پروژه واردات از این هدف اصلی دور شده است. افزایش سود بازرگانی واردات خودرو به کشور از آن جهت می‌تواند واردات خودرو را از هدف اولیه (تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار) دور کند که قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد و امکان رقابت را کم می‌کند.

 

اطلاعات: استراتژی بایدن برای هژمونی آمریکا چقدر امکان‌پذیر است؟

روزنامه اطلاعات با اشاره به استراتژی آمریکا در قبال معادلات جهانی نوشته: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اول ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ر۳ر۱۴۰۲) در مراسم فارغ‌التحصیلی مدرسه نظامی وست‌پونیت شرکت و سخنرانی مهمی ایراد کرد. هرچند که زمین‌خوردن رئیس جمهوری کهن‌سال آمریکا در این مراسم جلب توجه کرده و باعث سروصداها من‌جمله، سخنان ترامپ، علیه بایدن شد، اما محتوای نطق، پیش از ابعاد دیگر قابل توجه بوده و خطوط تفکر استراتژی جهانی آمریکا را روشن می‌کند. او آمریکا را برتر و منحصر به فرد معرفی می‌کند. برتری‌سازی آمریکا، مفهوم غالب سخنان بایدن است. مخصوصاً برتری ارزش‌‌های آمریکا را تکرار می‌کند این مدرسه نظامی را نظر برتری آن ارزشی آمریکا می‌داند.او اظهار می‌دارد که کشورهای دیگر بر بنیاد جغرافیا، مذهب، زبان و فرهنگ شکل گرفته‌اند ولی آمریکا بر مبنای «ایده» ساخته شده است. «جدا سازی»، پایه دیگر استراتژی جهانی بایدن در این نطق است او به وضوح، بین جنس رابطه آمریکا و روسیه و جنس رابطه آمریکا و چین، جدایی ایجاد می‌کند. بایدن می‌گوید که در پی جنگ و منازعه با چینی نیست. در حالی‌که در مورد روسیه، شکست دادن نظامی مسکو، هدفی جدی است. در مورد چین، اما بر رقابت سخت تأکید می‌کند. نطق رؤسای جمهوری آمریکا در مراسم فارغ‌التحصیلی وست‌پوتیت، چارچوب نگرش استراتژی جهانی آمریکا را روشن می‌کند و بایدن، با «برتری‌سازی»، «ائتلاف سازی» و «جداسازی» در پی و اعمال آنچه استراتژیست‌های آمریکایی، «رهبری آمریکا» می‌خوانند، و دیگران «هژمونی آمریکا» می‌نامند می‌باشد. اما آیا هژمونی در جهان پرتلاطم، پر متغیر، و پرکنشگر امروز امکان‌پذیر است؟

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها