«فردا» گمانه‌زنی‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند؛

چهره‌هایی که شاید بیایند

کد خبر: 1228131

هرچه پیش می‌رویم، پیش‌بینی‌ها درباره حضور چهره‌های شاخص سیاسی در انتخابات مجلس بیشتر می‌شود.

چهره‌هایی که شاید بیایند

گروه سیاست سایت فردا: هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها بر سر اینکه چه افراد شاخصی وارد انتخابات می‌شوند بیشتر می‌شود که البته طبیعت سال انتخابات است و تجربه سیاسی هم نشان داده است، چندان نمی‌شود بر انکارها از سوی چهره‌های سیاسی حساب ویژه باز کرد زیرا آنها هم نمی‌خواهند با قطعیت زودهنگام ورودشان به انتخابات خود را زیر ذره‌بین مردم، رسانه‌ها و فعالان سیاسی ببرند.

یکی از چهره‌هایی که احتمال حضورش در انتخابات بسیار بالاست، محمدباقر قالیباف است؛ فردی که اکنون مسئولیت ریاست مجلس را بر عهده دارد و سال‌ها در شهرداری تهران و نیروی انتظامی و دیگر مسئولیت‌ها فعالیت کرده است. قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم توانست با رأی بالای مردم از تهران وارد مجلس شود که البته در ادامه مسیر با رأی قاطع نمایندگان رئیس مجلس شد و در هر انتخابات هیئت‌رئیسه طی چهارسال اخیر هم همواره با رأی نمایندگان برای این جایگاه انتخاب شد. قالیباف حتما مهم‌ترین نیروی انتخاباتی در جبهه اصولگرایی است زیرا هم بر او اجماع وجود دارد و هم آنکه عملکردش در جایگاه ریاست مجلس از دید کارشناسان مطلوب بوده است و او توانایی قابل ملاحظه‌ای در اداره مجلس و رعایت اصل بی‌طرفی میان میان نمایندگان داشته است.

محسن رضایی هم گزینه دیگری است که برخی می‌گویند شاید بخواهد حالا که دیگر در دولت هم حضور ندارد، وارد عرصه انتخابات مجلس شود. هرچند او به تازگی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شده است و انتظار می‌رود بتواند در این مسئولیت نقش‌آفرین باشد اما به هر حال بعید نیست که رضایی این بار در انتخابات مجلس شانس خود را امتحان کند.

علی شمخانی هم به تازگی از سِمت دبیری شورای عالی امنیت ملی کناره گرفت. او مشاور رهبر انقلاب است و حتما نیروی مهمی در عالم سیاست محسوب می‌شود. اگر او راضی به حضور در انتخابات شود، بی‌تردید بر اهمیت انتخابات مجلس دوازدهم می‌افزاید.

در بین اصلاح‌طلبان اما شاید مهم‌ترین چهره‌ای درباره‌اش گمانه‌زنی می‌شود، حسن روحانی است. چه موافقش باشیم چه مخالفش اما حضور رئیس‌جمهور سابق کشور در انتخابات مجلس بسیار دارای اهمیت است و شاید روحانی بتواند بار دیگر حمایت اصلاح‌طلبان را نیز به خود جذب کند. هر چند اگر او وارد انتخابات شود، به احتمال بسیار زیاد اصلاح‌طلبان و معتدلین بار دیگر ائتلافی پیرامون او شکل می‌دهند.

محمدجواد ظریف هم همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده است و هر حرفی که می‌زند یا حتی پستی در اینستاگرام می‌گذارد، واکنش‌های زیادی را به همراه دارد. طبیعی است که پرحاشیه‌ترین و البته معروف‌ترین وزیر دولت‌های یازدهم و دوازدهم اگر در انتخابات مجلس یازدهم نامزد شود، می‌تواند باعث تقویت اصلاحات-متعدلین شود. هرچند برخی هم می‌گویند که او گرچه شاید خودش هم نامزد انتخابات شود اما از حالا حمایتی برای حسن روحانی را ایفا می‌کند.

علی لاریجانی را به عنوان آخرین گزینه مطرح می‌کنیم زیرا مشخص نیست که اگر لاریجانی بیاید از چه طیفی حمایت می‌خواهد؟ آیا او بنا دارد با جبهه اصلاحات جلو بیاید یا آنکه با پایگاه سنتی خودش یعنی اصولگرایی؟ اصلا اصولگرایان حتی طیف سنتی‌اش راضی به حمایت از او می‌شوند؟ اصلاح‌طلبان چه‌طور؟ حضور علی لاریجانی که سابقه دوازده سال ریاست مجلس را در کارنامه خود دارد و حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 هم اگر تأییدصلاحیت می‌شد، نامزد اصلی اصلاح‌طلبان و معتدلین در انتخابات بود، اگر وارد انتخابات شود، کم از روحانی برای اصلاح‌طلبان نداشته باشد که شأنی بیشتر هم می‌تواند داشته باشد. حضور لاریجانی در انتخابات مهم خواهد بود هرچند او فعلا در مقام تکذیب قصد حضورش در انتخابات است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها