مخالفان وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی چه گفتند؟

کد خبر: 1228466

نمایندگان مخالف برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

مخالفان وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی چه گفتند؟

نمایندگان مخالف برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی روز سه شنبه - ۳۰ خرداد - در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ابتدا گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در صحن مجلس قرائت شد.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی را در جلسه رای اعتماد همراهی می کنند.

محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت جهاد کشاورزی در ‌روستای دولت‌آباد منطقه‌ سیستان به دنیا آمد و از جمله جهادگران جهاد سازندگی است که پس از اخذ مدرک ‌کارشناسی از دانشگاه شیراز به دهستان دلگان، یکی از محروم‌ترین نقاط استان سیستان و بلوچستان، عزیمت ‌کرد و در آنجا منشأ خدمات شایانی بود.‌

نیکبخت از آن‌ پس به ترتیب در سمت‎ ‎مدیر جهاد سازندگی بخش نیکشهر - قصرقند، مدیر جهاد سازندگی ‌چابهار، مدیر جهاد سازندگی زابل، مدیرعامل شرکت جهاد نصر سیستان و بلوچستان، معاون ‌بازرگانی سازمان تعاون روستایی سیستان و بلوچستان،‎ ‎رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان (دوره ‌اول)،‎ ‎معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی،‎ ‎مجری طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار ‌زمین‌های کشاورزی دشت سیستان،‎ ‎رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان (دوره دوم)، رئیس ‌هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی تولید کشاورزی ایران،‎ ‎معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون ‌روستایی کشور،‎ ‎عضو شورای‌عالی پول و اعتبار کشور،‎ ‎دبیر ستاد مجری طرح خودکفایی گندم کشور،‎ ‎عضو شورای ‌راهبردی وزارت جهاد کشاورزی،‎ ‎عضو ستاد تنظیم بازار کالای کشور،‎ ‎رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های ‌کشاورزی ایران،‎ ‎تنظیم برترین برنامه پنج‌ساله‌ توسعه‌ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وزارت جهاد کشاورزی (برنامه ‌پنجم) ایفای نقش کرده است.‌

عیسی زاده: وزارت جهادکشاورزی با سفره مردم سر و کار دارد

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس به عنوان اولین مخالف در سخنانی اظهار داشت: ما امروز وزیر بزرگترین نهادی که با مردم روبروست و بر سفره مردم اثرگذار است را انتخاب می کنیم.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور، آبرسانی به اراضی کشاورزی را مهم دانست و خطاب به نیکبخت گفت که چه برنامه ای برای موضوع آب کشاورزی دارید.

عیسی زاده با بیان اینکه مصرف پروتئین در کشور به چهارکیلو کاهش یافته است، اظهار داشت: برنامه شما برای ترمیم این آمار چه برنامه ای دارید.

وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و آن را پایین دانست و خواستار ارایه برنامه راهبردی برای تشویق کشاورزان برای کاشت گندم شد.

نماینده مردم میاندوآب همچنین بر ورود شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه نیکبخت به تامین نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمیایی اشاره نشده است، یادآور شد: اکنون سالانه هشت میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد می کنیم؛ الان از ۲۳ کشور گوشت وارد می کنیم؛ برنامه وزیر پیشنهادی برای کاهش وابستگی به واردات چیست؟

ذاکر:نیکبخت مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است

سید سلمان ذاکر در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ما در ویژگی‌های شخصی و شخصیتی نیکبخت شک و شبهه‌ای نداریم و می‌دانیم که وی فرزند جهاد کشاورزی است و تاکید رئیس جمهور هم بر موضوع بوده است.

وی افزود: درباره ویژگی‌ خاص مدیریتی‌ نیکبخت که بارزترین ویژگی‌ وی است گفته‌اند که نیکبخت مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است و این شاخصه مدیریتی وی است و ما الان براساس این شاخص وارد برنامه‌های وی می‌شویم. آیا این شاخصه با این برنامه‌ها سازگاری دارد یا خیر.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وقتی که ما به یکی از برنامه‌های نیکبخت وارد می‌شویم که چالش به عنوان چالش مطرح شده است خرد شدن و تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی است این موضوع به عنوان چالش مطرح شده است. شما در حال حاضر چه راهکاری برای جلوگیری از این چالش دارید.

ذاکر تصریح کرد: چالشی که ما در حال حاضر در استان‌هایی که محصولات آنها محصولات هسته‌دار است، داریم این است که خرد شدن زمین‌های آنها امری ارثی و معاملاتی است تبدیل به یک فرهنگ شده است. آیا شما در برنامه‌هایتان راهکاری برای مردم در این زمینه ارائه کرده‌اید.

وی بیان کرد: من هرچقدر گشتم ندیدم که شما در این زمینه چه کاری می‌خواهید انجام دهید. آیا می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ مگر استان به استان تولیدات محصولات فرق نمی‌کند؟ برنامه شما چیست؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: آیا سیاست شما سیاست وزرای قبلی است و یا در راستای اجرای سیاست کلی مقام معظم رهبری عمل می‌کنید و در راستای که ارتقای سطح درآمد و زندگی روستاییان، کشاورزان و عشایر توسعه پایدار روستاها و مناطق کشاورزی و رفع فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید گام برمی‌دارید؟

ذاکر یادآور شد: زمین خرد شده است شما اجازه نمی‌دهید که مردم به تولید فکر کنند و می‌گویید حتما باید هکتار و یکپارچه باشد. چه کسی گفته تولید باید حتماً یکپارچه باشد؟ ماهیت باغ و باغچه‌های مردم اینگونه است شما می‌خواهید با کشاورز مبارزه کنید؟ چگونه این برنامه را برای من تبیین کرده‌اید؟ من در برنامه‌های شما برای برون رفت از چالش چیزی نمی‌بینم.

وی خطاب به قالیباف گفت: ما فقط همین را دیدیم در استان ما فقط درخصوص دیوارهای خانه‌باغ‌ها را قلع و قم می‌کنند و پدر کشاورزی را درآورده‌اند.

برنامه شما برای چیست؟ مگر نگفتید مناسب با تولید باید زیرساخت فراهم شود؟ برون رفت از این چالش چیست؟

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: درخصوص آبیاری قطره‌ای و تحت فشار قانون برنامه پنج ساله ششم، پنجم وجود دارد و در برنامه هفتم هم تاکید شده است. هیچ برنامه‌ای از طرف حاکمیت به طور قطع و یقین که باید همه باغ و باغچه‌های مردم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار باشد در برنامه شما نمی‌بینم.

ذاکر بیان کرد: کاشت دیم الان فرهنگ شده است،شما چگونه می‌خواهید با این مسائل مبارزه کنید من چیزی در برنامه شما نمی‌بینم. تقویت فرهنگ کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه شما نمی‌بینم.

وی افزود: ما عُرضه این را نداریم که روی زمین‌ مردم که مسطح و خدادادی است نهادهای دامی بکاریم و گفتیم آنها را به صاحبان کارخانه‌ها بسپارید در آذربایجان شرقی و غربی وضعیت به همین گونه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نکته بعدی این است که مشکل آرد و نان داریم ما الان تقریبا ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری به گندم‌کاران داریم، این مشکل در برنامه هفتم جهاد کشاورزی دیده نشده است.

ذاکر عنوان کرد: شما گفته‌ای که می‌خواهید جهاد کشاورزی را مردمی‌سازی کنید چگونه مردمی‌سازی می‌کنید که نتوانستید بودجه آنها را تامین کنید.

آیا شما در این زمینه برنامه دارید؟ برون رفت از چالش‌ها باید جزو برنامه‌های اصلی و مدیریتی و ذاتی شما باشد.

ویس کرمی: نیکبخت مدیر اجرایی است/نوآور و تحول‌آفرین نیست

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: چرا دولت محترم آقای رییسی در یافتن افراد تا این اندازه کُند کار می کند و از روی ناچاری در روزهای آخر وزرای پیشنهادی را معرفی می کند. از طرفی آقای نیکبخت سالهاست معاون وزیر و سالهاست در وزارت جهادکشاورزی فعالیت می کنند به راستی علت این کُندی انتخاب به کجا بر می گردد.

نماینده مردم خرم آباد افزود: جناب آقای مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکترا است. سوال این است که آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی درست ارزیابی کرد؟ آیا در بین محققان و اندیشمندان و نخبگان اقتصادی فردی پیدا نشد که از میان آنها یک فرد را انتخاب کنند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: خدمت در مناطق محروم یک توفیق الهی است و یک موفقیت محسوب می شود ولی به همان اندازه توقف در یک منطقه محروم می تواند یک مدیر را از علم به روز کشاورزی دور کند و به نیروی اجرایی و عملیاتی تبدیل کند. در حالی که وزیر فردی است که باید برای نجات و هدایت و ارتقای یک وزارت دارای ایده باشد و سپس برای پیاده سازی این ایده‌ها از معاونان و مدیران خود انتخاب کند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی کشاورزی با علوم نوین کشاورزی آشنا نیست و در این راه نوآوری ندارد، یادآور شد: بر همین اساس بنده نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق، نوآور و تحول‌آفرین دچار تردید شدم. شاید معاون اجرایی برایشان در وزارت تناسب بیشتری داشته باشد.

ویس کرمی ادامه داد: اگر بنا براین است که یک صاحب سبک و ایده و مکتب در کشاورزی انتخاب نشود، پس این میزان تعلل در معرفی وزیر جهاد کشاورزی چه معنای دارد. به گمانم انتخاب ایشان بر اساس نوستالژی وزارت جهاد کشاورزی بوده است و بر اساس همین ایده وزیر جهاد کشاورزی قبلی انتخاب شد و این تجربه نامطمئن در حال تکرار است.

این نماینده مجلس یادآور شد: واقعا تصور یک وزیر که تحصیلات کلاسیک در رشته های وزارت کشاورزی از قبیل کشاورزی، دامپروری، دامپزشکی، صنایع تبدیلی، آب و محیط زیست و منابع طبیعی ندارد، تحصیلات ایشان در علوم انسانی چیست چه تحولی در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش وزیر پیشنهادی کشاورزی راهکار کنترل بازار گوشت و مرغ و ماهی به صورت دقیق را ارائه می دادتا اقتصاد طوفان زده کشاورزی را به سر منزل مقصود برساند.

پاک فطرت: وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه، شجاع، کاردان و با برنامه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند

علیرضا پاک فطرت در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: حداقل ۳۵ درصد اشتغال کشور در این بخش است و با توجه به اینکه امنیت غذایی برای کشوری مانند ایران که دشمنان زیادی دارد، مهم است و کشورهایی که تولید عمده داشته اند، دچار جنگ بوده و این موضوع امنیت غذایی کشورها را تهدید می کند، وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه، شجاع، کاردان و با برنامه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان افزود: این وزارتخانه با سلامت و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و مقام معظم رهبری در بیانات فروردین ماه خود فرمودند مدیران باید تحول ایجاد کنند، تحول یعنی نقاط ضعف را شناسایی و آنها را به قدرت تبدیل کنند. نقاط ضعف وزارتخانه شما چیست؟

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: نظر شما نسبت به شرکت ها و تعاونی های کوچک چیست؟ قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از ۲۵ درصد اقتصاد کشور از این بخش باشد، در صورتی که در حال حاضر این میزان حدود ۴ درصد است. شما در سازمان تعاون روستایی مسئولیت داشته اید، برای تقویت این تعاونی ها چه برنامه ای دارید؟

پاک فطرت با تاکید بر اینکه کشاورزان و دامداران از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی ناراضی هستند، یادآور شد: متاسفانه در برنامه های شما موردی در این باره وجود ندارد. از طرفی در وزارت جهاد کشاورزی حیف و میل زیاد است و این وزارتخانه فربه شده است. چگونه می خواهید انضباط مالی و صرفه جویی را در این وزارتخانه حاکم کنید؟

وی عنوان کرد: در حوزه رشد اقتصادی برای سال جاری رشد اقتصادی کشور ۸ درصد مدنظر قرار گرفته شده که ۳ درصد آن مربوط به افزایش بهره وری است. با توجه به پایین بودن بهره وری در وزارتخانه شما، چگونه می خواهید آن را افزایش دهید؟ برنامه شما در انتخاب معاون و مدیران این وزارتخانه چیست؟ آیا به مدیران ریسک گرا فرصت رشد می دهید یا اینکه با روال فعلی وزارتخانه را اداره می کنید؟

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: آیا قول می دهید امنیت غذایی کشور را تامین کنید؟ آیا می توانید بازار میوه، تخم مرغ، سبزی و صیفی و گوشت را کنترل کنید تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود؟ آیا می توانید قدرت پیش بینی برنامه ریزی داشته باشید به صورتی که یکباره کالایی که تولید وزارتخانه شما است، نایاب نشود و شما مجبور نشوید بدون برنامه از خارج کالا وارد کنید، در این صورت کشاورز و دامدار نابود نمی شوند؟

پاک فطرت ادامه داد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ۲ هزار عضو هیات علمی دارد، به نظر می رسد تابحال از این پتانسیل استفاده نکرده اید، زیرا اگر چنین اتفاقی صورت می گرفت، وضعیت اینگونه پیش نمی رفت. ارتباط شما و معاونان شما در آینده با این مرکز چگونه خواهد بود؟

وی با تاکید بر اینکه دست درازی به زمین های اطراف شهرها و اراضی ملی حاشیه کلانشهرها زیاد است، گفت: برنامه شما برای تقویت و حفظ و حراست از ادارات منابع طبیعی چیست؟ آیا برنامه ای برای حفظ و حراست از جنگل ها خصوصاً جنگل های زاگرس که هر جنوب ایران قرار دارند، چیست؟ بیش از ۲ میلیون هکتار جنگل در جنوب که اکثراً بلوط هستند، در حال از بین رفتن است، اگر این جنگل ها از بین بروند حداقل استان های جنوبی غیرقابل سکونت می شوند. برنامه شما برای حفظ این جنگل ها چیست؟ اصلا از این جنگل ها بازدیدی تاکنون داشته اید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه زنجیره تولید محصولات کشاورزی در کشور ناقص است، صنایع تبدیل چه جایگاهی در برنامه های شما دارند؟ ادامه داد: ۸۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی صرف می شود، چه برنامه ای برای آبیاری نوین با توجه به اینکه کشور هر روز به سمت خشکسالی پیش می رود، دارید؟ خرد شد اراضی متاسفانه بلای جان امنیت غذایی شده، چه برنامه ای برای تجمیع این اراضی دارید؟

پاک فطرت عنوان کرد: واردات محصولات کشاورزی متاسفانه انحصاری شده و در دست عده ای خاص است، چگونه می خواهید آن را به عدالت برسانید، تا محصولات ارزانتر به دست مصرف کنندگان برسد./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها