دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

پوپولیسم به سبک اصلاح طلبان

کد خبر: 1230029

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

پوپولیسم به سبک اصلاح طلبان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان مطرح کرد: پوپولیسم در انتخاب رئیس جدید جبهه اصلاحات/ کرباسچی: نیروهای توانمندتر از منصوری هم بودند اما می‌خواستند یک «خانم» رئیس باشد

گویا انتخاب رئیس جدید جبهه اصلاحات هنوز از سوی خود اصلاح‌طلبان نیز پذیرفته نشده است خاصه آنکه مواضع آذر منصوری به عنوان رئیس جدید با بهزاد نبوی اختلاف چشمگیری دارد.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: از سخنان غلامحسین کرباسچی، عضو حزب کارگزاران سازندگی اذعان و تأکید بر این موضوع برمی‌آید که جنسیت آذر منصوری و زن بودن او مؤلفه مهمی در انتخابش به عنوان ریاست جبهه اصلاحات به شمار می‌رود. کرباسچی می‌گوید که «حتماً نیرو‌های سیاسی‌تر، با سابقه‌تر و توانمندتر در جبهه اصلاحات حضور دارند، اما شاید ملاحظاتی برای انتخاب خانم منصوری وجود داشته است.» و بعد انتخاب یک زن به عنوان رئیس جبهه اصلاحات را با وقایع اخیر کشور مرتبط می‌کند: «احتمالاً با توجه به جریانات اخیری که در کشور اتفاق افتاد، جبهه اصلاحات تصمیم گرفت به خانم‌ها جایگاهی دهد تا در افکار عمومی هم اثر مثبتی گذاشته شود، بنابراین با توجه به شرایط جامعه تصمیم گرفتند پس از چندین دوره که ریاست جبهه در اختیار آقایان بود، این نوبت ریاست بر عهده یک خانم باشد.» معنای عبارات کرباسچی همان پوپولیسم است، عوام‌فریبی‌ای که اصلاح‌طلبان در انجام آن بسیار توانا هستند. آن‌ها برای کسب توجه جریان «زن، زندگی، آزادی» تلاش کردند این بار یک زن را رئیس جبهه خود بگذارند.

 

درک شهید بهشتی از حکمرانی و میراث اندیشه‌اش برای ایران امروز/ سلیمی نمین: بهشتی اهل گفت‌وگو بود

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگویی با روزنامه «صبح‌نو» به تشریح میراث شهید بهشتی برای ایران امروز پرداخته و گفته: میراث اندیشه شهید بهشتی را بیشتر می‌توان در ارتباط با کلان‌نگری با مسائل حمکرانی درک کرد. او به دلیل ممحض بودن در شیوه مباحثه و تعاملات منطقی، این شجاعت را داشت که در عرصه‌های مختلف سیاسی، فکری و نظری ورود کند و توفیقاتی را در این بستر برای خودش بسازد. بعد از انقلاب اسلامی، مبدع بحث و گفت‌وگو با دیدگاه‌های مختلف بود. متانت او در این عرصه‌ها که ناشی از تسلط و مطالعه او بود، طبیعتا حتی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌داد، به همین دلیل هم شهید بهشتی بیشترین هجمه را متوجه خودش می‌ساخت؛ چراکه در مقابل او، افرادی وجود داشتند که با غوغاسالاری، دنبال اثبات خودشان بودند. کسانی که می‌خواستند با غوغاسالاری بر جامعه مسلط شوند، طبیعتا شهید بهشتی را برنمی‌تابیدند و حاضر نبودند که در مقام مواجهه با او برآیند و در یک گفت‌وگوی آزاد، مطاع فکری خود را عرضه دارند تا شهید بهشتی هم مطاع اندیشه اسلامی و زمینه تشخیص را برای اقشار مختلف تبیین کند. به همین دلیل او را حذف فیزیکی کردند تا این برتری انقلاب اسلامی را از او بگیرند و متأسفانه در نهایت همان سال‌های ابتدایی نهضت، او را از مردم ایران گرفتند.

 

کیهان: می‌خواستند اتحاد جامعه روسیه را به نفع ناتو بشکنند

هرچند سرکشی واگنرها یک روز بیشتر به طول نینجامید اما تبعات و تحلیل پشت‌پرده‌های این ماجرا با توجه به شرایط بحران اوکراین تا مدتها بعد ادامه خواهد داست.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: همیشه این‌طور بوده که به موازات آغاز جنگ‌های نظامی و سخت، یک جنگ رسانه‌ای و نرم تمام‌عیار نیز به راه می‌افتد که اهمیت آن کمتر از جنگ سخت نیست. در ماجرای واگنر هم شاهد این جنگ رسانه‌ای بودیم. معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین رسانه‌های غربی با زیر پا گذاشتن ابتدایی‌ترین اصول حرفه‌ای، تلاش می‌کردند ضمن جهت‌دهی به افکار عمومی به‌ویژه جامعه روسیه، آن اتحاد را به نفع ناتو بشکنند. نمونه‌اش تیتر عجیب دیلی میل با عنوان «آیا پوتین فرار کرد؟» است. آنچه 16 ماه است بین روسیه و کشورهای عضو ناتو در اوکراین به شکل یک جنگ خونین جریان دارد، جنگی است که به اعتراف متفکرین همین آمریکا، آغازگرش نه حتی اروپا، که آمریکا بوده است و تا این لحظه، ناتو و آمریکا در آن شکست خورده‌اند. آخرین شکست این جبهه را نیز در همین ماجرای شورش واگنر دیدیم. از قدیم گفته‌اند «ضربه‌ای که تو را نکشد، قوی‌تر می‌کند». اینکه پوتین با غلبه بر شورش، قوی‌تر شده یا خیر را می‌توان طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده، در میادین جنگ متوجه شد.

 

جام جم: قیمت میوه را دریابید

میزان مصرف میوه نیز همچون گوشت و مرغ و لبنیات از قیمت‌ها تاثیر گرفته و روندی کاهشی به خود گرفته است.

روزنامه جام جم با اشاره دو برابر بودن سرانه تولید میوه در ایران نسبت به میانگین جهانی نوشته: سرانه مصرف ایرانی‌ها نسبت به سرانه تولید کاهش یافته است؛ به این معنی که آنچه تولید می‌شود، به صورت برابر در میان کل جمعیت کشور توزیع نمی‌شود. این ناترازی به معنای کاهش مصرف سرانه در میان دهک‌های پایین درآمدی است.  یکی از دلایلی که گرانی میوه را تشدید کرده رها شدن قیمت‌گذاری آن در زنجیره ماقبل آخر است؛ یعنی خرده‌فروشی. خرده‌فروشان باید با یک میزان سود که مدیران دولتی و اصناف بارفروش (عمده‌فروشان) آن را منطقی می‌دادند، میوه را قیمت‌گذاری و به دست مصرف‌کننده برسانند. دولت و دستگاه‌های نظارتی تابستان۱۴۰۲ را دریابند اما در مجموع آنچه به ارزان‌سازی سبد هزینه‌ها در بخش میوه‌جات و حتی سبزی‌جات کمک می‌کند، نه دستور اقتصادی، بلکه پایین آوردن هزینه‌های تولید از طریق اصلاح نظام کشاورزی و هماهنگی آن با اقلیم خشک ایران، هوشمندسازی مزرعه، حذف رسوب دلالان و جلوگیری از اتلاف سنگینی است که نظام کشاورزی ایران را خرد کرده است.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها