فواد ایزدی: در زمینه تولید محتوا برای تبیین واقعیت‌ها مشکل داریم

کد خبر: 1230638

کارشناس مسائل آمریکا، روند این کشور را رو به ضعف عنوان و بیان کرد: یک زمانی آمریکایی‌ها وقتی اراده می‌کردند، اکثریت قریب به‌اتفاق کشورها همراه آمریکا بودند؛ اما این روند در سال‌های اخیر تغییر کرده و این کشور تبدیل به یک کشور معمولی خواهد شد.

 فواد ایزدی: در زمینه تولید محتوا برای تبیین واقعیت‌ها مشکل داریم

 برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع پرونده سیاه آمریکا در حقوق بشر از نژادپرستی و نسل‌کشی در داخل تا جنایات جنگی و تجاوز در روابط بین‌الملل و با حضور دکتر فؤاد ایزدی استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

آمریکایی‌ها در حوزه تبلیغات خیلی توانمند هستند

فؤاد ایزدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حوزه تبلیغات خیلی توانمند هستند، گفت: در حوزه‌های مختلف افول آمریکا قابل‌مشاهده است از جمله در قدرت سیاسی، قدرت نظامی. منتها محیطی که اصلاً افولی نیست و رشد هم در آن مشاهده می‌شود حوزه تبلیغات و تأثیرگذاری بر افکار عمومی است.

وی افزود: اگر تبلیغات نباشد با توجه‌ به تاریخی که از آمریکا همگان می‌دانند نباید جایگاهی برای حرف‌زدن در حوزه حقوق بشر باشد؛ ولی می‌بینیم آمریکایی‌ها در جهان جایگاه و مخاطبانی دارند که به آمریکا علاقه‌مند هستند.

این استاد دانشگاه دلیل این موضوع را به قدرت مرتبط دانست و تصریح کرد: قدرت تبلیغاتی یا پروپاگاندایی که آمریکایی‌ها دارند بسیار زیاد و قابل‌توجه است. در طول چهل و چند سال گذشته، کشور ما در رادیو و تلویزیون برنامه‌های زیادی را در مورد آمریکا تهیه کرده است منتها خیلی‌ها هستند که با وجود حرف‌های صحیحی که زده می‌شود باز هم سرشان را به سمت آمریکا برمی‌گردانند. چراکه واقعیت‌های موجود در ذهن خیلی از مخاطبین ما در داخل کشور به‌خاطر تبلیغات آمریکایی‌ها، وارونه جلوه داده شده و نتیجه‌اش این شده که آمریکا در ذهن خیلی از مردم کشور ما آن چیزی نیست که با واقعیت همراه باشد.

در زمینه تولید محتوا برای تبیین واقعیت‌ها مشکل داریم

ایزدی با اذعان به این موضوع که در زمینه تولید محتوا برای تبیین واقعیت‌ها مشکل داریم، بیان کرد: البته مشکل عمیق‌تر، سبک آموزش در کشور چه در خانواده و چه خارج از محیط خانواده است. وقتی بچه به سه یا چهار سال می‌رسد و شروع به تماشای کارتون می‌کند، جذب انیمیشن‌های خارجی پر رنگ و لعاب می‌شود. وقتی این بچه بزرگ می‌شود، در موقع خرید جنس خارجی را مشاهده می‌کند که کیفیت بهتری دارد و در واقع چنین فردی از کودکی به‌صورت نامحسوس آموزش‌دیده است که جنس خارجی بهتر است و به این نتیجه می‌رسد سیستم سیاسی خارجی بهتر است.

مدیریت محیط‌های تولید محتوا و رسانه‌ای به سبک علمی یک ضرورت است

این استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه دشمنان دائماً در حال تجهیز خود به شیوه‌های جدید هستند، اشاره کرد: قطعاً جنگ‌های ترکیبی آینده، با شیوه‌های فعلی جواب‌گو نخواهد بود و به همین جهت مدیریت محیط‌های تولید محتوا و رسانه‌ای به سبک علمی یک ضرورت است.

وی درباره اقداماتی که برای تبیین حقایق در خصوص حقوق بشر آمریکایی باید صورت بگیرد توضیح داد و گفت: در صداوسیما و نهادهای دیگر می‌توانیم از افراد آمریکایی دعوت کنیم تا حقایق را درباره این کشور بیان کنند. در آمریکا افرادی وجود دارد که دغدغه‌های بین‌المللی دارند و از نوع برخورد دولت‌شان ناراحت هستند و از ایران هم شناخت دارند. این همان کاری است که مرحوم نادر طالب‌زاده با هر سختی که بود انجام می‌دادند؛ اما همان کارها هم تا حد زیادی متوقف شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در هر مجموعه رسانه‌ای صوتی، تصویری و مکتوبی نیازمند چند متخصص مستقر هستیم، بیان کرد: در صداوسیما چند هزار کارمند فعال هستند که از این تعداد حداقل باید پنج نفر متخصص آمریکا باشند و هر فردی بتواند به آنها رجوع کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های مشهور دنیا معمولاً یک مرکز پژوهشی دارند، افزود: مدتی پیش به مرکز مطالعات شبکه تلویزیونی الجزیره رفته بودم و این نشان می‌دهد که کارهای تخصصی در حوزه فعالیت خود انجام می‌دهند.

ضرورت وجود نگاه علمی در حوزه مطالعات آمریکا برای تبیین حقایق

این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت وجود نگاه علمی در حوزه مطالعات آمریکا و یا هر موضوع دیگری برای تبیین حقایق اظهار کرد: یک پژوهشی در حوزه آمریکا انجام شده بود که برخی از منابع مورد استناد آن نادرست بود و همین مسئله باعث اعتراض خیلی‌ها شده بود. این موضوع نشان می‌دهد اگر تخصصی در زمینه نداشته باشیم، نمی‌توان مستند و مستدل حرف زد و در نتیجه امکان تبیین واقعیت‌ها وجود ندارد.

ایزدی از جنایت‌های بی‌پایان آمریکایی‌ها گفت و عنوان کرد: در عراق از هر سه نفر یک نفر یا کشته، یا زخمی یا بی‌خانمان شد. در ویتنام بیش از یک میلیون نفر کشته شدند. چطور می‌شود که یک انسانی دستور دهد جمعیت چندصدهزارنفری از بین برود؟ آیا کسانی که در آمریکا حکومت می‌کنند انسان هستند؟ پاسخ این سؤال و چرایی این همه جنایت به یک فلسفه و عقبه فکری بازمی‌گردد.

حاکمان آمریکا، طرف مقابل را انسان نمی‌دانند

وی افزود: جنایت‌هایی که توسط آمریکا چه در داخل این کشور و چه خارج از آن انجام می‌شود، به این دلیل صورت می‌گیرد که حاکمان آمریکا، طرف مقابل را انسان نمی‌دانند و به یک یقین و باور رسیده‌اند آدم کشتن که یک کار خلاف است، اصلاً کار خلافی نیست؛ زیرا مخاطب خود را انسان نمی‌داند.

ایزدی با نقل بخشی از یک مستند گفت: در مستندی که چندی پیش تماشا کردم، سرباز آمریکایی که در افغانستان حاضر بود، به دلیل کشتن زنان و کودکان عذاب وجدان داشت. فرمانده این سرباز به او پیشنهاد داد قبل از عملیات مقداری مشروب بخورد و به این فکر کند که این افراد حیوان هستند و برای شکار می‌روند. سرباز آمریکایی اذعان داشت وقتی این کار را انجام دادم، دیگر عذاب وجدان نداشتم.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظریه بقا که توسط «داروین» مطرح شد، اظهار کرد: داروین بیان می‌کند موجودی که قوی‌تر است باقی می‌ماند و موجود ضعیف‌تر از بین می‌رود. برخی نظریه‌پردازان، این بحث داروین را وارد مباحث اجتماعی و انسانی کرده‌اند و به آن داروینیسم اجتماعی می‌گویند. بر اساس این نظریه، هر موجودی که توانمند باشد حق ماندن دارد و اگر ضعیف باشد، برای هدف والاتری از بین می‌رود.

وی به دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در ایران دستورالعمل این بود که برای افراد مسن، معلول و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید مراقبت بیشتری صورت بگیرد و در اولویت قرار دارند؛ اما در آمریکا به‌ویژه در اوایل شیوع این بیماری، دستورالعمل به‌صراحت اعلام کرد افراد مسن، معلول و دارای زمینه بیماری در اولویت نیستند؛ زیرا این افراد عمر خود را کرده‌اند.

خبر خوب برای کشورهای مستقل

این کارشناس مسائل سیاسی روند آمریکا را رو به ضعف عنوان و بیان کرد: یک زمانی آمریکایی‌ها وقتی اراده می‌کردند، اکثریت قریب به‌اتفاق کشورها همراه آمریکا بودند؛ اما این روند در سال‌های اخیر تغییر کرده است و در داستان اوکراین، خیلی از کشورها آن کاری که آمریکا می‌خواست را انجام ندادند که مکزیک نمونه‌ای از آنها است. دنیا در حال تحول است و این یک خبر خوب برای کشورهای مستقل است و این تحولات پایانی بر جنایت‌های آمریکا خواهد بود.

ایزدی در پایان اشاره کرد: جنایت‌هایی که آمریکا از زمان تشکیل انجام داده به مرحله‌ای رسیده است که مانع این کشور می‌شود و زور آمریکا نمی‌رسد و به همین جهت در حال گذار به یک نظم جدید جهانی هستیم که در این نظم جدید، آمریکا در یک‌روند، تبدیل به یک کشور معمولی خواهد شد./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها