شورای حقوق «براندازی»

کد خبر: 1231597

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو دیروز شاهد یک نشست پرتنش درباره ایران بود؛ جلسه‌ای که در آن، هیئت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره آنچه که دول غربی و اپوزیسیون برانداز در ایران نقض حقوق بشر می‌خوانند، گزارشی یک‌طرفه منتشر کرد

شورای حقوق «براندازی»

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو دیروز شاهد یک نشست پرتنش درباره ایران بود؛ جلسه‌ای که در آن، هیئت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره آنچه که دول غربی و اپوزیسیون برانداز در ایران نقض حقوق بشر می‌خوانند، گزارشی یک‌طرفه منتشر کرد. نماینده ایران در جلسه‌ای دو و نیم ساعته که استفاده از لفظ «رژیم» از طرف برخی دول غربی، گاه آن را تا سرحد تنش و جدال لفظی پیش برد، اصل تشکیل هیئت حقیقت‎یاب از سوی شورای حقوق بشر را زیر سؤال برد و گفت که، چون رویداد‌های ایران اغتشاش بوده نه اعتراض، تشکیل چنین هیئتی، هیچ مبنای فنی و حقوقی ندارد. روایت تهران، رویداد‌های سال گذشته را نه یک حرکت اعتراضی، بلکه «جنگی ترکیبی» دانسته که دستگاه‌های اطلاعاتی ۲۰ دولت در پشت آن پنهان شده بودند. طعنه روزگار اینکه، جلسه شورای حقوق بشر، در گرماگرم اعتراضات سراسری در فرانسه برگزار شده، دولتی که طی یک هفته گذشته، از قطع اینترنت تا سرکوب «نژادی» معترضان، همه انواع نقض حقوق بشر را در میان سکوت دول غربی مرتکب شده است.

صبح روز چهار شنبه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با حضور نمایندگان ۴۰ دولت از جمله هیئت ایرانی برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن، کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر اولین گزارش شفاهی خود به شورای حقوق بشر را که به صورت تفصیلی در فروردین ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد، بیان کرد. سارا حسین، رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی یک طرفه، گفت: «پس از گذشت ۱۰ ماه، حق خانواده ژینا (مهسا) امینی برای دانستن حقیقت و دسترسی به عدالت تأمین نشده است و ما نگران عدم انطباق تحقیقات داخل کشور با هنجار‌ها و استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر که دربرگیرنده الزاماتی، چون سرعت عمل، استقلال و شفافیت در امر تحقیقات است، هستیم.»‌گزارش هیئت حقیقت‌یاب «ملغمه‌ای فشرده» از اتهاماتی است که اپوزیسیون برانداز طی ۱۰ ماه گذشته آن را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرده است؛ از سناریوی مشکوک «مسموم سازی در مدارس» گرفته تا «آزار و اذیت اعضای خانواده معترضان» و «تعلیق از تحصیل زنان و دختران دانشجو» تا «اعدام‌ها» در این گزارش درج شده است. کمیته حقیقت‌یاب مدعی است که طی این مدت هفت نامه به مقامات ایران، از جمله، حاوی درخواست‌های مکرر برای بازدید از ایران به منظور گردآوری اطلاعات حیاتی برای تحقیقات خود ارسال کرده که تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند.

روایت متفاوت

در حالی هیئت حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر در کل گزارش، رویداد‌های ۱۰ ماه گذشته را حرکتی اعتراضی تعبیر کرده که نماینده ایران در این شورا، روایتی کاملاً متفاوت ارائه کرد. کاظم غریب‌آبادی گفت که شواهدی به شورا ارائه کرده تا نشان دهد «چرا ما (ایران) معتقدیم که با اغتشاش‌های تمام عیار مواجه بودیم». او گفت: «از جمله مستنداتی که ارائه کردم، تعداد سلاح‌های کشف شده در جریان اغتشاش‌ها، تعداد تروریست‌های دستگیر شده، میزان بالای مصدومیت نیرو‌های مجری قانون و آمار حجم وسیع اموال خصوصی و دولتی تخریب شده بودند.» دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: «در جریان اغتشاشات، سرویس‌های اطلاعاتی ۲۰ کشور خارجی در دامن زدن به ناآرامی‌ها دخیل بودند. تروریست‌ها نیز وارد صحنه شدند و نزدیک به ۱۰۰ نفر از افراد وابسته به گروهک‌های تروریستی، عمدتاً از منافقین، دستگیر شدند.»‌وی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ سلاح جنگی و شورشی در جریان اغتشاشات کشف شد، ادامه داد: تروریست‌ها فقط طی سه روز در آبان‌ماه بیش از ۲۰ نفر از مردم و نیرو‌های مجری قانون را به شهادت رساندند. در طول سه ماه اغتشاشات بیش از ۷۵ نفر از نیرو‌های مجری قانون و مردم از سوی اغتشاشگران به شهادت رسیدند و بیش از ۷ هزار نفر از نیرو‌های مجری قانون نیز مصدوم شدند. همچنین بیش از ۲هزار و ۱۰۰ مکان و اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی معادل ۲۰هزار میلیارد ریال توسط اغتشاشگران تخریب شدند. غریب‌آبادی با اشاره به استفاده دشمن از پلتفرم‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای تشدید ناآرامی‌ها، بیان کرد: در جریان اغتشاشات، اینستاگرام به آموزش نحوه ساخت بمب دودزا و کوکتل‌مولوتف و تبلیغ برای فروش انواع سلاح‌های گرم پرداخت و ظرفیت خود را در اختیار گروه‌های تروریست و خشونت‌طلب قرار داد. غریب‌آبادی در نشست شورای حقوق بشر اساس ایجاد هیئت حقیقت‌یاب درباره ایران را زیر سؤال برد و گفت: «ایجاد چنین هیئتی از سوی شورای حقوق بشر در حالی که ما شاهد یک اغتشاش تمام عیار و نه تجمعات مسالمت آمیز بودیم، هیچ مبنای فنی و حقوقی نداشت؛ این در حالی است که همچنان برخی از کشور‌های خاص و سازوکار‌های حقوق بشری از اغتشاش‌های سال گذشته به عنوان تجمعات مسالمت آمیز یاد می‌کنند.»‌نماینده ایران گفت: «کسانی که سال گذشته درخواست نشست اضطراری برای ایران کرده و این هیئت به اصطلاح حقیقت‌یاب را ایجاد کردند، خود نیز در داخل قلمروشان حقوق زنان و کودکان را به صورت گسترده نقض می‌کنند، به طور مثال، سالانه در امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ زن کشته می‌شوند و سالانه بیش از یک میلیون زن در همین چهار کشوری که بانی قطعنامه اصلی ضد ایرانی در سال گذشته بودند، مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار می‌گیرند.»‌غریب‌آبادی به طور ویژه به اعتراضات اخیر در فرانسه اشاره کرد و از شورای حقوق بشر برای پیگیری نکردن خشونت پلیس آن کشور انتقادکرد.

حمایت متحدان ایران

جلسه دیروز شورای حقوق بشر، نشستی پر تنش بود، جایی که به ویژه کاربرد اصطلاح «رژیم» درباره ایران، با واکنش تند نماینده ایران مواجه شد. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، نمایندگان اوکراین، امریکا، فرانسه و کانادا، در جریان سخنرانی درباره ایران از کلمه رژیم استفاده کردند که با اعتراض نماینده ایران همراه بود. او گفت نمایندگان دیگر کشور‌ها باید هنگام صحبت درباره حکومت ایران از عبارات محترمانه و دیپلماتیک استفاده کنند و بر مبنای مقررات سازمان استفاده از عبارت رژیم مجاز نیست. نمایندگان روسیه، چین، سوریه، بلاورس، کره‌شمالی، ونزوئلا و زیمبابوه هم از موضع ایران حمایت کردند. نماینده روسیه گفت که نقض حقوق بشر در کشور‌های غربی را محکوم می‌کند و تأکید کرد که کشور‌های غربی با وضع تحریم باعث نقض حقوق بشر مردم ایران شدند و در جریان شیوع کرونا مانع از آن شدند که ایرانیان به واکسن دست یابند. نماینده ونزوئلا نیز ضمن اشاره به رویکرد سیاسی شورای حقوق بشر و کشور‌های غربی گفت: این امر مایه نگرانی و برخلاف اصول عمومیت، غیرگزینشی، بی‎طرفی، عینیت و غیرسیاست‌زدگی است. نماینده چین در این نشست با اشاره به اینکه شورای حقوق بشر باید بدون جانبداری و با بی‎طرفی عمل کند، گفت: ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. نماینده نیکاراگوئه گفت که مانند ایران این گزارش را رد می‌کند، زیرا یکجانبه است و چنین گزارش‌هایی مغایر حق حاکمیت دولت‌هاست. نماینده بلاروس نیز گفت که گزارش هیئت حقیقت‌یاب یک‌طرفه و محتوای آن در مورد سرکوب منتقدان در ایران مشکوک است. او گفت که کشور‌های غربی همیشه مشکلات خودشان را مسکوت می‌گذارند و به کشور‌های دیگر توجه می‌کنند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها