دیکته غربی با رنگ و لعاب حقوق بشری!

کد خبر: 1231605

پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، با محوریت قرائت گزارش «وضعیت حقوق بشر در ایران»، درحالی روز گذشته در ژنو برگزار شد که به‌دلیل سیطره نگاه کشورهای غربی بر این مسأله و درج تجویزهای آنان، مشروعیت و مقبولیت این گزارش از پیش زیر سؤال رفته بود.

دیکته غربی با رنگ و لعاب حقوق بشری!

 به عبارت دیگر، این گزارش ادعایی که به اغتشاشات سال گذشته ایران پرداخت، نه تنها آنچه روی داد را «اغتشاش» و ناشی از تحریک گروهک‌های مسلح و کشورهای متخاصم ندانست، بلکه عملاً همان ادعاهایی را مطرح کرد که در جریان اغتشاشات از سوی کشورهای غربی مطرح شده بود. از این رو، آنچه در این نشست مطرح شد، هیچ نکته تازه‌ای نداشت جز آنکه نشان دهد کشورهای غربی، هم حاکمیت ملی کشورها را زیر سؤال می‌برند و هم از حقوق بشر به‌عنوان ابزار و ادامه سیاست‌های خصمانه خود استفاده می‌کنند. بر همین اساس است که می‌توان این گزارش و نشست مرتبط با آن را بخش دیگری از جورچین طراحی‌ها و برنامه‌های برخی کشورها برای ایجاد ناآرامی و دخالت در امور داخلی ایران قلمداد کرد.

غریب‌آبادی: آنچه در ایران روی داد، اغتشاش بود

کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و رئیس هیأت اعزامی به این نشست، استدلال‌ها و اسناد جمهوری اسلامی ایران را ارائه داد؛ اسنادی که از یک سو، از طراحی کشورهای غربی در اغتشاشات سال گذشته پرده بر می‌داشت و هم با اشاره به نقض حقوق بشر در فرانسه، استاندارد دوگانه در این زمینه را زیر سؤال برد. به گزارش «میزان» وی با بیان اینکه ایجاد هیأت حقیقت‌یاب از سوی شورای حقوق بشر در حالی که ما شاهد یک اغتشاش تمام‌عیار و نه تجمعات مسالمت‎آمیز بودیم، هیچ مبنای فنی و حقوقی نداشت، اظهار کرد: این در حالی است که همچنان برخی از کشور‌های خاص با سازکار‌های حقوق بشری از اغتشاش‌های سال گذشته به‌عنوان «تجمعات مسالمت آمیز» یاد می‌کنند.

سکوت در قبال حوادث روز فرانسه

غریب‌آبادی با تأکید بر اینکه جا داشت اجلاس اضطراری شورای حقوق بشر برای بررسی وضعیت فرانسه تشکیل می‌شد، از رفتار‌های دوگانه و ریاکارانه‌ای که بر سازکار‌های حقوق بشری حاکم شده و مدعیان حقوق بشر، تعمداً سکوت کرده‌اند، ابراز تأسف کرد. نقض حقوق زنان و کودکان در امریکا، فرانسه و انگلیس، تجهیز رژیم صدام به سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت‌ها و کشورهای غربی و نیز تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران، از جمله مصادیق نقض حقوق بشر و استانداردهای دوگانه بود که غریب آبادی به آن اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به نقش سرویس‌های خارجی در اغتشاشات سال گذشته و نیز ارائه گزارشی از سلاح‌های کشف شده، تشکیل هیأت حقیقت یاب را نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دانست، آن هم درحالی که رئیس جمهور کشورمان، دستور تشکیل هیأتی برای بررسی ابعاد اغتشاشات سال گذشته را صادر کرده است.

گزارشی با دیکته کشورهای غربی

مروری بر آنچه در جلسه روز گذشته روی داد، نشان می‌دهد که این گزارش به اصطلاح حقوق بشری، صرفاً دیکته کشورهای غربی است که پیشتر از سوی مقام‌های سیاسی آنها تکرار شده بود. ضمن اینکه در این گزارش، جای جلاد و قربانی نیز عوض شده بود. به‌عنوان مثال، در این گزارش از مجاهد کوکور، تروریست عامل شهادت کیان پیرفلک به‌عنوان یک قربانی یاد شد، درحالی که از 63 شهید مدافع امنیت که مظلومانه به شهادت رسیدند، نامی برده نشد.

ایران هیأت حقیقت‌یاب را به رسمیت نمی‌شناسد

تلاش برای ایجاد فشارهای جدید به ایران از ناحیه حقوق بشری درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که این هیأت را به رسمیت نمی‌شناسد. پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی  وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه همکاری با کمیته سیاسی تحت عنوان «کمیته حقیقت یاب» نخواهد داشت. اکنون غریب آبادی نیز تأکید کرد که آنچه غرب اعتراضات می‌داند، از نظر جمهوری اسلامی ایران یک اغتشاش خشونت بار بوده است و این یکی از مبانی جمهوری اسلامی برای نپذیرفتن این کمیته ادعایی است. در این میان، ادعاهای حقوق بشری غرب علیه ایران از زبان شورای حقوق بشر سازمان ملل درحالی مطرح می‌شود که نهادهایی از این دست هیچگاه مسائل حقوق بشری مطرح شده از سوی ایران، از جمله تسلیحات شیمیایی صدام را بررسی نکرده‌اند. همچنان که گزارش نماینده ویژه سازمان ملل درباره تأثیر تحریم‌های ظالمانه، انعکاس و بازتابی در غرب نداشت و موجب هیچ تغییری در رفتار این کشورها نشد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها