هدف اروپا از میانجی‌گری میان ایروان و باکو

کد خبر: 1233615

یک کارشناس مسائل اروپا با بیان این که اروپا نسبت به مسائل کشورهای مسیحی از جمله ارمنستان حساسیت دارد، معتقد است: شرایط موجود نشان می‌دهد که ارمنستان حال جنگیدن ندارد و ناچار است با آذربایجان و ترکیه کنار بیاید.

هدف اروپا از میانجی‌گری میان ایروان و باکو

علی بیگدلی در تحلیل خود از دور جدید مذاکرات باکو و ایروان با میانجی‌گری رئیس شورای اروپا در بروکسل گفت: فراموش نکنیم سفر پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به مراسم ریاست جمهوری اردوغان پیام بسیار مهم و زیادی داشت و نشان داد که ارمنستان دیگر حال جنگیدن ندارد و ناچار است با آذربایجان و ترکیه کنار بیایید.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اکنون آذربایجان کریدور شمال-جنوب و همچنین غرب - شرق را گسترش می دهد در صورت نهایی شدن این کریدور ارتباط با آن سوی قفقاز قطع می شود و کامیون های ایرانی نمی توانند رفت و آمد کنند حتی ایران در نزدیکی این منطقه مانور نظامی برگزار کرد.

این کارشناس مسائل اروپا خاطرنشان کرد: ارمنستان به این نتیجه رسیده که مقاومت نتیجه ای ندارد و از طرفی روسیه هم ارمنستان را تشویق کرد با آن ها به نوعی کنار آید. ازطرفی  ارمنستان یک کشور مسیحی است و اروپا در مورد کشورهای مسیحی حساسیت دارد.

بیگدلی با بیان این که توافقات ایروان و باکو از نظر ژئوپلیتیکی به ضرر ما تمام می شود، گفت: براساس شرایط به وجود آمده ارمنستان ناچار شد بین دو دوست قدرتمند یعنی آذربایجان و ترکیه تصمیم گیری کند. در نظر داشته باشیم که جدا افتادگی ژئوپلیتیکی ما مطلوب نیست .

این استاد دانشگاه یادآور شد: راه اندازی کریدور شرق - غرب  می تواند تا آسیای مرکزی ادامه یابد حتی مانور نظامی که پاکستان و ترکیه در خزر انجام دادند در همین راستا بود. بنابراین این  کریدور با عبور از خزر به آسیای مرکزی نزدیک شده و نهایتا به طرح یک کمربند-یک جاده می رسد.

وی درباره این که آیا حمایت اروپا برای حل و فصل این مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان در ادامه سیاست ناتو برای گسترش در این منطقه و نزدیک شدن به خزر است، گفت: به هیچ وجه ناتو به این منطقه نخواهد آمد زیرا این مناطق از نظر ژئوپلیتیکی برای غربی ها اهمیتی ندارند و تلاش و حضور برای بودن در این منطقه برای مهار کردن ایران است.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها