گفت‌وگوی «فردا» با محسن کوهکن

«اعتدالی‌ها» احساس کنند رأی نمی‌آورند، ائتلاف می‌کنند/ شاید همگرایی‌هایی در انتخابات پیش آید که همه حیرت‌زده شوند

کد خبر: 1235955

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اعتدالی‌ها گرچه ممکن است در ابتدای امر به صورت مستقل وارد انتخابات می‌شوند اما اگر احساس کنند رأی نمی‌آورند و سهمیه‌دادن و سهمیه‌گرفتن باعث بالارفتن سبد رأی‌شان می‌شود، درنگ نمی‌کنند و سمت ائتلاف می‌روند.

«اعتدالی‌ها» احساس کنند رأی نمی‌آورند، ائتلاف می‌کنند/ شاید همگرایی‌هایی در انتخابات پیش آید که همه حیرت‌زده شوند

گروه سیاست سایت فردا: نیروهای «اعتدالی» سعی می‌کنند خود را بیش از گذشته مطرح کنند تا شاید بتوانند در انتخابات پیش رو توفیقی به دست بیاورند اما آیا می‌تواند؟

محسن کوهکن، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «در دوره‌های قبل برخی اگر چندماه قبل وارد موضوع انتخابات می‌شدند، می‌گفتند ورود زودهنگام کرده است اما در دوره کنونی انتخابات شرایط قدری فرق کرده است و رهبر انقلاب هم تقریبا یک‌سال مانده به انتخابات به موضوع انتخابات اشاره کردند. هر گروه و جناح باید نوعی موضع بگیرد که انتخابات پرشوری را شاهد باشیم. رهبر انقلاب دقیق اشاره کردند؛ اول مشارکت، دوم امنیت، سوم سلامت و چهارم رقابت. اول حضور حداکثری مورد اشاره ایشان است. اگر ما به حاکمیت باور داریم باید دنبال حضور حداکثری باشیم باید نگاه و مطالبه ما از افراد و احزاب تأثیرگذار تفاوت یابد. یعنی هر کسی که اعلام آمادگی کند که بگویند من قانون اساسی و نظام را قبول دارم می‌تواند وارد انتخابات شود و از مردم هم بخواهد که در انتخابات شرکت کنند. از منافع مشارکت حداکثری همه ملت بهره‌مند می‌شوند. موضوع دوم امنیت است؛ باتوجه به حوادث سال قبل، دشمن علی‌رغم اینکه ضعیف شده است اما برای انتخابات برنامه‌هایی دارد. دشمن عوامل خودفروخته‌ای را اجیر می‌کند تا آنها امنیت رأی‌گیری را تحت‌تأثیر قرار دهند تا مشارکت پایین بیاید؛ بنابراین دولت، ناجا، فراجا، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و... همه و همه باید بکوشند تا امنیت روز انتخابات به طور کامل تأمین شود. نکته بعد سلامت انتخابات است. دشمن سعی می‌کند که بعد از انتخابات به بهانه‌هایی سلامت انتخابات را زیرسؤال ببرد. پس باید همه بکوشند که سلامت انتخابات به طور کامل رعایت شود تا هیچ بهانه‌ای به دست دشمنان نیفتد. نکته چهارم رقابت است. همه باید بتوانند در انتخابات نامزدهای خود را مشاهده کنند. شورای نگهبان و دیگر نهادهای نظارتی باید بکوشند تا افرادی که نظام، قانون اساسی و ولایت را قبول دارند و پایبند به اصول انقلاب اسلامی است بتواند نامزد انتخابات شود تا مردم خیالشان راحت باشد که کسی به خاطر گرایش‌های سیاسی کنار گذاشته نمی‌شود».

او ادامه داد: «حالا اگر طیف اعتدال می‌تواند سبد رأی را افزایش دهد، باید استقبال کنیم. کافی است معیار برای همه قانون باشد و در این چارچوب هر فرد رأی آورد باید به او تبریک گفت و کمکش کرد. اگر فردی فکر کند که من چون اصولگرایم پس باید فقط اصولگرایان به انتخابات بیایند، این فکر نادرستی است. هیچکس هم نباید دنبال این باشد که وزن‌کشی سیاسی انجام دهد. مهم‌تر از اینکه حزب ما رأی بیاورد یا نیاورد، حضور حداکثری مردم است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «کسی که کار سیاسی می‌کند، سبک و سنگین می‌کند. جریان‌های سیاسی برای پیروزی در انتخابات ممکن است دست به اتحاد یا ائتلاف بزنند. از سوی دیگر در تعارض با دیگر گروه‌ها قرار نگیرند. اعتدالی‌ها گرچه ممکن است در ابتدای امر به صورت مستقل وارد انتخابات می‌شوند اما اگر احساس کنند رأی نمی‌آورند و سهمیه‌دادن و سهمیه‌گرفتن باعث بالارفتن سبد رأی‌شان می‌شود، درنگ نمی‌کنند و سمت ائتلاف می‌روند. اما از حالا قابل پیش‌بینی نیست زیرا اکنون مؤسسه نظر‌سنجی و نگرش‌سنجی نداریم. انتخابات‌های قبل را که نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که انتخابات در ایران قابل پیش‌بینی نیست. مثلا در دوم خرداد سال76 هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد آقای خاتمی رأی بیاورد اما آورد».

کوهکن در پایان گفت: «هیچ هماهنگی‌ای در امر انتخابات از ناحیه هیچ گرهی قطعی و مطابق چارچوب‌ها و مسائلی که در گذشته بوده است، قابل پیش‌بینی نیست و به نظر من حتی ممکن است هم‌گرایی‌های سیاسی‌ای رخ دهد که همه حیرت‌زده شوند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها