فردا گزارش می‌دهد؛

سایه دغدغه‌های اقتصادی بر انتخابات اسفند

کد خبر: 1236604

برگزیدن شعار انتخاباتی شاید به ظاهر امر ساده ای باشد اما از ظرایف خاصی برخوردارند که رعایت یا عدم رعایت آن ظرایف می تواند شانس موفقیت در انتخابات را به ترتیب افزایش یا کاهش دهد.

سایه دغدغه‌های اقتصادی بر انتخابات اسفند

گروه سیاست نامه نیوز: گفتمان غالب انتخاباتی هر گروه یا جریان سیاسی ارتباط مستقیمی با میزان رأیی دارد که در پایان کسب می کند، از این رو بسیار حائز اهمیت است که در بدو ورود به میدان رقابت چه شعار و سوگیری از جانب یک فهرست انتخاباتی پیگیری شود. نگاهی به چند دوره اخیر انتخابات از این حکایت می کند که بسته به فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه موضوعی را به عنوان مطالبه اصلی بروز و ظهور می دهد و هر جریانی که پالس های این مطالبه را بهتر فهم و درک و متناسب با آن نیروهایش را ساماندهی و فهرست بندی کند، تعداد بیشتری از کرسی های پارلمان را از آن خود خواهد ساخت. به عنوان نمونه در انتخابات مجلس دهم حل مشکلات اقتصادی از راه حل موضوعات در حوزه سیاست خارجی در جامعه مطالبه اصلی بود و ائتلاف امید با همین شعار وارد میدان انتخابات شد و اکثریت کرسی های مجلس را به دست آورد؛ در مقابل سال 1398 نگاه غالب مردم به انتخابات مجلس یازدهم گره گشایی از اقتصاد بر مبنای اتکا به ظرفیت های داخلی و رویکردهای انقلابی و جهادی بود و جریان انقلابی اصولگرا پیروز آن انتخابات شدند.

پالس‌های اجتماعی

انتخابات اسفندماه امسال نیز مستثنی از ادوار گذشته انتخابات نیست و قطعا جامعه در حال ارسال پالس های خود به حاکمیت برای اولویت بندی در حل مشکلات است و حالا اینجا هوشمندی گروه های و جریان های سیاسی را می طلبد که این پالس ها را به نحوه بهینه فهم و ضرورت توجه به این موضوع را خوب در شعارها و برنامه های انتخاباتی خود بروز و ظهور دهند. از رصد مواضع نیروهای جریان های سیاسی برمی آید که دو گفتمان غالب برای جلب آرای مردم در حال تقویت شدن هستند که یکی به تمرکز بر موضوعات اقتصادی تکیه دارد و دیگری مسائل فرهنگی و آزادی های اجتماعی را در رویکردهایش برجسته سازی می کند. حال سئوال این است که کدام گفتمان شانس موفقیت بیشتری دارد؟

گفتمان غالب انتخابات اسفندماه

در هر دوره از انتخابات شاهد صف بندی جریانات سیاسی براساس موضوعاتی هستیم که دغدغه جامعه است و مردم به شدت پیگیر هستند که آن موضوع خاص بالاخره راه به کجا می برد. و چه طور حل خواهد شد بنابراین هر گفتمانی که به دال مرکزی رقابت های انتخابات تبدیل شود، آرایش نیروهای سیاسی بر همین مبنا شکل می گیرد.

در ادوار گذشته انتخابات مجلس، یک دوره ای آزادی های سیاسی محل بحث بود، یک دوره برجام و حوزه سیاست خارجی آرایش انتخاباتی را شکل داد و یک دوره نیز موضوعات اقتصادی مبنا قرار گرفت. همه این موضوعات براساس مطالبات و نگرانی های اجتماعی بر فضای انتخابات سایه می افکند و کسانی که نامزد هستند و می خواهند آرای مردم را جذب کنند، می کوشند در شعارهای انتخاباتی خود به این مطالبات و نگرانی ها پاسخ دهند.

در همین راستا سیدحسین نقوی حسینی معتقد است «اقتصاد دغدغه مهم امروز مردم است. حتی مرزبندی های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب نیز دچار خدشه شده است و مردم به این موضوع توجه نمی کنند بلکه می خواهند ببینند برنامه کدام جریان یا گروه می تواند دغدغه های اقتصادی آنها را برطرف و مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه را حل کند».

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد «امروز معیشت مردم واقعا موضوعیت دارد چون مردم گرفتار موضوعات معیشتی شدند، هرچند دولت و مجلس در حال تلاش هستند اما بالاخره گوشت بالای 450 هزار تومان است. کرایه خانه در بدترین محلات تهران و حتی شهرستان ها کمتر از 200 میلیون رهن و 7 یا 8 میلیون اجاره نیست. مرغ در بازار بالای 120 هزار تومان به فروش می رسد».

به عبارت ساده مردم واقعا نگران سفره و سقف بالای سرشان شان هستند بنابراین رصد می کنند ببینند کدام کاندیدا یا حزب برای رفع این نگرانی ها برنامه دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها