فردا گزارش می‌دهد؛

فرو ریختن سناریوی انتخاباتی اصلاحات

کد خبر: 1237671

اصلاح‌طلبان در قالب یک سناریوی چند لایه قصد داشتند ضمن فرستادن نیروهای سفید خود به صحنه رقابت، از موضع اپوزیسیون به انتخابات ورود کنند تا شاید بتوانند بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از این طریق احیا کنند اما پیش ثبت نام نامزدها این سناریو را از اعتبار انداخت.

فرو ریختن سناریوی انتخاباتی اصلاحات

گروه سیاسی فردا: اصلاح قانون انتخابات و اضافه شدن پیش ثبت نام نامزدها به پروسه انتخابات به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامد، به طوری که جبهه اصلاحات این رویه را مصداق خودتحریمی و خودبراندازی خواند و جمعی از فعالان اصلاح طلب نیز هر گونه مشارکت مردم و احزاب سیاسی در انتخابات را مصداق فریب خوردن و بازیگری در زمین ضدیت با منافع ملی دانستند.

ریشه خشم اصلاحات از پیش ثبت نام نامزدها

با وجودی که جریان سیاسی اصلاحات تلاش می کند به اعتراض خود ظاهری بزک کرده بدهد و از منظر دفاع از منافع ملی موضوع پیش ثبت نام نامزدها را به نقد بکشد اما مروری بر رفتار ادوار گذشته آنها در انتخابات مجلس، واقعیت های پشت پرده را هویدا می کند.

نگاهی به ادوار انتخابات نشان می دهد اصلاح طلبان هر گاه معادلات صحنه رقابت را به ضرر خود دیدند و شکست را قطعی دانستند، اقدام به جرزنی سیاسی کردند تا بازی را بر هم بزنند یا مشروعیت آن را زیر سئوال ببرند. اتفاقی که در انتخابات مجلس چهارم، انتخابات مجلس نهم و انتخابات مجلس یازدهم افتاد؛ دقیقا تکرار یک سناریوی قدیمی و نخ نماشده است که اصلاح طلبان به اجرا درآوردند و قصد داشتند برای انتخابات مجلس دوازدهم نیز آن را تکرار کنند.

برنامه‌‌ای که نقش بر آب شد

از ابتدای سال 1402 کاملا مشخص بود که اصلاح طلبان خود را برای پیاده سازی یک سناریو آماده می کنند. آنها در عین حال که نشان می دادند برنامه ای برای انتخابات مجلس ندارند، در موضع گیری های متعدد اعلام کردند اگر زمینه برای حضور آنها مهیا شود به میدان می آیند. به عبارت بهتر اصلاح طلبان سناریویی را برای امتیازگیری از نظام آماده کرده بودند تا همچون دوره های گذشته در زمان ثبت نام اصلی نامزدها آن را به اجرا درآوردند تا اهرم فشاری باشد برای تأییدصلاحیت نامزدهای مدنظرشان اما پیش ثبت نام نامزدها همه برنامه اصلاح طلبان را به هم زد.

محمدصادق کوشکی به فردا گفت «پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان دوره گذشته نیز پای صندوق رأی نیامد و همان زمان سناریوی باج گیری آنها از نظام شکست خورد، امروز نیز پیش ثبت نام نامزدها برنامه اصلاح طلبان را برهم زد حالا آنها یا باید صادقانه ثبت نام کنند و وارد رقابت سیاسی شوند یا آنکه ثبت نام نکنند».

اصلاح طلبان اصلا به این باور ندارند سیاستمدار باید شفاف عمل کند، آنها در طی ادوار گذشته انتخابات از همین سیاست استفاده کردند و باز هم دنبال آن بودند که همین سناریو را به اجرا درآورند. آنچه مسلم است جریان اصلاحات به هیچ عنوان قصد خداحافظی با قدرت را ندارد اما می خواهد با کمترین هزینه بیشترین سهم از قدرت را به دست آورد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها