«فردا» گزارش می‌دهد:

میانه‌روهای اصلاحات از پس رادیکال‌ها بر می‌آیند؟

کد خبر: 1237867

اخیرا حسین مرعشی گفته است تصمیم‌گیری نهایی انتخاباتی با هماهنگی سایر احزاب همسو صورت خواهد گرفت.

میانه‌روهای اصلاحات از پس رادیکال‌ها بر می‌آیند؟

گروه سیاست سایت فردا: دو نگاه در جبهه اصلاحات وجود دارد؛ یکی آنکه اگر نامزدهای حداکثری‌مان تأیید صلاحیت نشوند، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و دوم آنکه اصلاح‌طلبان با بررسی جمیع جهات و با در نظر داشتن امکانات موجودشان بهترین شیوه را برای ورود به انتخابات برگزینند.

اخیرا سید حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، گفته است که «ما هنوز هم معتقدیم اگر ذی‌نفعان اجتماعی و صنوف مختلف به صحنه بیایند، اگر دانشجویان، ورزشکاران، پزشکان، صنعتگران، جوانان و زنان برای منافع صنفی به صحنه بیایند، ممکن بود بتوانیم از یکدست‌شدن مجلس دوازدهم جلوگیری کنیم، اما چنین افقی را فعلا نمی‌بینیم».

او  با بیان اینکه هنوز تصمیم‌گیری در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات زود است و هنوز باید منتظر کنشگری نخبگان در عرصه محلی و ملی باشیم و هنوز باید منتظر باشیم که خروجی بررسی صلاحیت‌ها چه خواهد بود، بیان کرد: «باید دید روند اتفاقات به کدام سمت خواهد رفت. در این مقطع، از پیش‌ثبت نام شخصیت‌های محلی و ملی استقبال می‌کنیم تا فرصت‌های احتمالی آینده نسوزد اما تصمیم‌گیری نهایی را به بعد از مشخص شدن فضا و ترجیحا با هماهنگی سایر احزاب همسو صورت خواهد گرفت».

حالا پرسش آن است که کدام طیف از اصلاح‌طلبان بر دیگری برتری خواهد یافت؟ به بیان دیگر نظر کدام گروه فائق می‌شود؟ در مقطع کنونی و باتوجه به آنکه آذر منصوری توانست به ریاست جبهه اصلاحات برسد، به نظر می‌رسد که رادیکال‌ها دست بالا را داشته باشند اما مسئله این است که عموم اصلاح‌طلبان همراه با نگاه میانه‌روی انتخاباتی‌اند؛ به ویژه آنکه همه دریافته‌اند که نمی‌شود همواره با مردم سخن سلبی و انفعالی زد. با این اوصاف گرچه شاید از لحاظ چارت‌های مسئولیتی در جبهه اصلاحات ایران، حزب اتحاد به نمایندگی از تندروها دست بالا را دارد اما از نظر گفتمانی این میانه‌روها هستند که دست بالا را دارند؛ به خصوص آنکه چهره‌های اصلی اصلاحات و به ویژه خاتمی از شرکت در انتخابات حمایت می‌کنند.

افزون بر این اصلاح‌طلبان می‌دانند که انتخابات این دوره مجلس به دلیل ناآرامی‌های سال قبل متفاوت از همیشه است و شرکت در انتخابات به معنای دفاع از نظام جمهوری اسلامی است و در شرایطی که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب سعی دارند، این جبهه را به سمت اپوزیسیون بکشانند، شرکت در انتخابات می‌تواند بار دیگر اصلاح‌طلبان را نیروهایی مقید به عرف سیاسیِ داخلی قلمداد کنند. با این اوصاف شاید در نهایت این میانه‌روها باشند که نظر اصلی جریان اصلاحات را تعیین خواهند کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها